Ik vind het moeilijk om met mensen te praten die anders denken over bepaalde din...

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Ik vind het moeilijk om met mensen te praten die anders denken over bepaalde dingen, waarvan ik denk dat ze slecht zijn maar dat niet kan verwoorden. Waarschijnlijk dat mijn geweten spreekt. Bijvoorbeeld, een gokje wagen op een gokautomaat. Ik denk dat dit geen juiste bezigheid is, terwijl de ander hier geen gevaar in ziet. Een gokje is ok; niet al te veel geld. Ongeveer tot 10 euro moet kunnen. Als het maar geen verslaving wordt, dan wordt het gevaarlijk en slecht. Maar zolang je er controle over hebt, moet het wel gaan.

Antwoord

Hoe corrigeer je een ander? Ten eerste vanuit de grondhouding van de liefde. Ten tweede niet met een neerbuigende toon (van boven af, vanuit de hoogte) naar iemand met een lagere moraal, maar in solidariteit met de zondaar. Dat betekent niet dat je de zonde goedpraat. Wel dat je beseft -en daar is onze gereformeerde leer sterk in- dat wij in wezen geen steek beter zijn dan een zondaar. Wie van het sola gratia leeft vermaant en corrigeert niet vanuit de hoogte. Verder kan Mat.18:15-22 een goede leidraad zijn.

Ten derde: Weet jij zelf wat goed en fout is? Hoe weet je dat? Geldt dat voor ieder of vooral voor jou zelf? Voor sommigen is een keertje gokken voor minder dan 10 euro geen probleem. Maar voor anderen kan het een begin zijn van verslaafd raken.

Ik vermoed dat gokken vaak geschiedt vanwege verveling; gebrek aan spanning en avontuur in het leven. De begeerte om snel en gemakkelijk geld te verdienen speelt een grote rol. Gokverslaving grijpt snel om zich heen. Gaat vaak gepaard met andere vormen van verslaving. Dus wees op je hoede! Onderschat de verslavende werking niet. Vul je tijd met iets wat positiever is.

Vraag God of Hij door Zijn Geest in je wil werken en laat de boze werken rusten (Zondag 38 Heid. Cat.).

Ds. L. W. Smelt, De Bilt/Bussum

Tags in dit artikel:

relaties