Angst bij aanraking

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Hoe kan ik de angst opzij zetten die ik voel wanneer een jongen mij aan wil raken (ook al vind ik hem leuk) en die maakt dat ik me meteen terugtrek?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Door erover na te denken waar die angst vandaan komt. Letterlijk opzij zetten brengt je niet verder, want dan wordt de berg waar je over heen moet steeds hoger. De eerste stap heb je nu gezet: dat is het begin. Misschien van een lange weg, maar ook die begint altijd met een eerste (moedige) stap! Je schrijft verder niets over jezelf, dus het is van mij maar een idee dat je angst iets te maken zou kunnen hebben met wat er ooit in je leven is gebeurd. Dat kan heel veel zijn, van iets onschuldigs (bijvoorbeeld de gedachte dat jongens 'eng' zijn, dat ze nu of later veel meer van je willen dan die ene eerste aanraking). Je angst kan ook te maken hebben met nare ervaringen die je hebt opgedaan... ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat jij iets moet doen: de volgende stap zetten. Namelijk: erover praten. Met die aardige jongen, of eerst eens met een vriendin. Je kunt ook een dagboek bij gaan houden: dan schrijf je je gedachten en gevoelens op. En als het echt nodig is (maar dat bepaal je zélf) zoek je een professionele hulpverlener met wie je, middels gesprekken, uit gaat zoeken waar je angst vandaan komt en hoe je ermee om leert te gaan.

Sterkte en alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

aanrakenangst
1 reactie
juni
wacht tot de jongens,mannen zijn! Dan hebben ze misschien meer fatsoen.en jij misschien de ware gevonden,waar je graag me gearmd loopt!Ongemanierd als jongens aan iemand zitten hoor.Echt respectloos.