Neiging om vriend af te stoten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje van 20 jaar en heb al twee jaar verkering met een jongen van 24. De laatste tijd heb ik alleen heel erg de neiging om hem af te stoten. Maar hij komt elke keer weer terug, blijft me vasthouden als ik hem van me afduw en in paniek ben en drukt me dan tegen zich aan. Hij is zo verschrikkelijk lief en innemend en toch durf ik hem niet toe te laten. Ik ben weer erg met mijn verleden bezig en heb hem de afgelopen maanden daar ook steeds meer beetje bij beetje over verteld. Hij zegt altijd dat ik dan mijn harnas aan heb en dat hij die moeilijk uit kan krijgen, maar dat hij nooit zal opgeven. Maar ik voel me zo schuldig tegenover hem dat ik me niet gewoon kan geven en dat harnas af kan doen. Want ik wil het voor hem zo graag, ik geef echt heel veel om hem. Maar het lijkt wel alsof iets van buiten af me ertoe dwingt hem niet toe te laten en vooral alles alleen te willen doen en alleen te willen zijn. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik me minder afsluit en hem niet meer zo afstoot?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat een geweldige vriend heb jij, zeg! Om jaloers op te worden! Hij laat je niet in je harnas zitten met al je gedachten en gevoelens, maar wil laten weten dat hij er voor je is! Hij ís er wél, ook ben jij geharnast en houd je hem het liefst op een afstand. Lees dat nog maar eens goed. Hij hoeft geen volmaakt meisje, hij wil jóú.

Wat er precies aan de hand is schrijf je niet. Maar als je serieus van je schuldgevoel af wilt, zoek dan een therapeut met wie je kunt praten over dat wat in je verleden is gebeurd en wat je dwarszit. Misschien is Eleos een aanrader??

Gode bevolen,
Marijke Rots

1 reactie
Lisanne
Misschien, mevrouw Rots! Ik denk het niet. De ervaringen met Eleos, in mijn nabije omgeving en wat op afstand leren mij dat Eleos geen aanrader is. De Hoop in Dordrecht of Rotterdam zou ik willen aanbevelen.