Bijbelteksten beloven mij bekering

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik krijg steeds Bijbelse teksten op mijn hart gedrukt die mij bekering 'beloven'. Maar helaas voel ik nog niet eens de schuld van de zonde. Kunnen deze beloften dan wel waar zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Die beloften zijn vast waar. Ze zijn van God, nietwaar? De schrijver maakt dat heel duidelijk: "Ik krijg steeds Bijbelse teksten op mijn hart gedrukt." En dus zijn die beloften waar. De vraag is dan ook niet "Kunnen deze beloften dan wel waar zijn?" Maar de vraag is: "Kunnen deze beloften dan wel waar zijn voor mij?"

Voor wie zijn Gods beloften? Aan wie belooft God dat wat in zo'n belofte staat? De eerste belofte is gericht op ...? De slang, de duivel. Lees maar (Genesis 3 vers 15): "Ik zal vijandschap zetten tussen u en deze vrouw, en tussen uw zaad en haar Zaad; Dat zal u de kop vermorzelen, en gij zult Het de verzenen/hielen vermorzelen."

Zou die belofte voor jou zijn? Nee, door Gods genade is deze belofte/bedreiging niet voor ons -die het trouwens wel verdiend hebben- maar voor onze grote tegenstander uit de hel. Deze belofte is dus GEADRESSEERD. En dat geldt nu voor alle beloften in de Bijbel. God richt Zijn beloften soms tot één mens in het bijzonder; soms tot een paar; soms tot een heel volk; soms tot alle mensen.

Van ieder een voorbeeld. Een belofte gericht tot één mens in het bijzonder is Lukas 22 vers 31-32: "En de Heere zei: Simon, Simon, ziet, de satan heeft u zeer begeerd om te ziften als de tarwe; maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders."

Een belofte gericht aan Petrus alleen! Wat nu? Hebben wij er niets aan? Kunnen wij er niets mee? Toch wel. Elke persoonlijke geschiedenis of belofte heeft volgens Romeinen 15 vers 4 een leer, een boodschap, een les. Wat staat in dat vers? "Al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften hoop zouden hebben." Welke leer zit er dus in de persoonlijk aan Petrus gerichte belofte? Dat ook wij hoop zouden hebben...

Een voorbeeld van een belofte aan twee mensen gericht vinden we in Genesis 12 vers 1-2: "De HEERE nu had tot Abram gezegd: Ga gij uit uw land, en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis, naar het land, dat Ik u wijzen zal. En Ik zal u tot een groot volk maken, en u zegenen, en uw naam groot maken; en wees een zegen!" In eerste instantie was dit woord wel gesproken tot Abram, maar het was niet minder ook tezamen met Saraï. Kunnen wij die belofte ook op onszelf toepassen? Nee. Hebben we er dan dus niets aan? Hebben we er niets mee te maken? Toch wel!

Een voorbeeld van een belofte voor een heel volk is aangaande de intocht in Kanaän, wat God niet tot ons sprak, maar alleen tot het volk van die generatie. Een belofte voor alle mensen vinden we in Genesis 9 vers 9, 11: "Ik richt Mijn verbond op met u [Noach], en met uw zaad na u... dat niet meer alle vlees door de wateren van de vloed zal worden uitgeroeid; en dat er geen vloed meer zal zijn, om de aarde te verderven."

Dus alle beloften zijn precies geadresseerd. Maar meestal zijn Gods beloften op een andere manier geadresseerd, niet met een naam, maar met een kwalificatie. Dit betekent, dat een soort mensen wordt bedoeld. Een paar voorbeelden hiervan zijn:

(1) Aan de rechtvaardigen (Psalm 34 vers 20): "Vele zijn de tegenspoeden van de rechtvaardige; maar uit die alle redt de HEERE hem."

(2) Aan de gelovige bidders (Markus 11 vers 24): "Ik zeg u: alle dingen, die gij biddende begeert, gelooft dat gij ze zult ontvangen, en zij zullen u geworden."

(3) Aan hen die God vereren met hun goederen (Spreuken 3 vers 9-10): "Vereer de HEERE van uw goed, en van de eerstelingen van al uw inkomsten; zo zullen uw schuren met overvloed vervuld worden, en uw perskuipen van most overlopen."

(4) Aan de gebrokenen van hart (Psalm 34 vers 19): "De HEERE is nabij de gebrokenen van harte, en Hij behoudt de verslagenen van geest."

En ten slotte (5) Aan de ootmoedige God-zoekers (II Kronieken 7 vers 14) "Als Mijn volk, over wie Mijn Naam genoemd wordt, zich verootmoedigt en bidt, en zij Mijn aangezicht zoeken, en zich bekeren van hun boze wegen; zo zal Ik uit de hemel horen, en hun zonden vergeven, en hun land genezen."

Voor wie gelden deze beloften? Niet voor particuliere mensen, maar voor ALLEN die... beantwoorden aan de omschrijving. Geachte vraagsteller en overige lezers, de beloften zijn voor ons, wanneer wij horen bij de geadresseerden. De apostel Paulus vat het in II Korinthiërs 1 vers 20 als volgt samen: "Zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Gods Zoon Jezus Christus ja, en ze zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons."

Wat kunnen we dus concluderen, ook met betrekking tot de belofte aan Petrus of Abram of het volk Israël? Dat deze beloften om wille van het werk van Jezus Christus vervuld zijn; en dat ze waarde hebben en van betekenis zijn voor allen die in Christus Jezus zijn, door een waar geloof.

Mag ik Gods beloften op mijzelf toepassen? Als ik het maar goed doe, ja! Een belofte kunnen we pas werkelijk op onszelf toepassen, door waarachtig geloof. Ongeloof maakt de toepassing van een belofte op onszelf onmogelijk. De beloften van God worden slechts in geloof vervuld.

Een belofte aan een bepaalde persoon, geldt ook ons, in de zin zoals we dat vinden in Hebreeën 13 vers 5 en 6. Paulus haalt daar een belofte aan die God tot Jozua sprak. Die belofte tot Jozua is in Christus ook waar voor Paulus en voor al Gods kinderen. De omstandigheden zijn wel anders, maar de bedoeling, de kern, de eigenlijke inhoud van Gods belofte gelden altijd en voor alle gelovenden. Wat lezen we in Jozua 1, wat Paulus aanhaalt in Hebreeën 13?: "Uw wandel zij zonder geldgierigheid; en weest vergenoegd met het tegenwoordige; want Hij heeft gezegd: Ik zal u niet begeven, en Ik zal u niet verlaten. Zodat wij vrijmoedig durven zeggen: De Heere is mij een Helper, en ik zal niet vrezen, wat mij een mens zal doen."

Een ander voorbeeld vinden we in Psalm 121 vers 7-8: "De HEERE zal u bewaren van alle kwaad; uw ziel zal Hij bewaren. De HEERE zal uw uitgang en uw ingang bewaren, van nu aan tot in eeuwigheid." Deze belofte is waar voor al Gods uitverkorenen, maar onze toepassing op een bijzondere omstandigheid kan wel eens verkeerd zijn. Alleen, dan wordt de belofte wel vervuld, maar op een andere manier en tijd, naar dat het God goed dunkt!

Ten slotte, zijn wij gelovig, vertrouwend werkzaam met Gods beloften? God liegt niet, breekt nooit Zijn Woord en vergeet ons niet en vergist Zich evenmin.

Een test: geloof jij God in de belofte van Mattheüs 6 vers 33?: "Zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen [namelijk eten, drinken en kleding] zullen u toegeworpen worden."

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

belofte(n)