Vriendin met geloofsvragen

Ds. B. J. van de Kamp / 2 reacties

Vraag

Mijn vriendin heeft vele geloofsvragen, waarvan ze denkt dat ze die in haar eentje moet oplossen. Ik heb haar al verteld dat God ook door mensen haar kan helpen, wat ze wel erkent, maar verder doet ze er niets aan. De stap naar een dominee vind ze te groot. Wat kan ik hiermee? Ik heb er respect voor dat ze het alleen met God wil uitzoeken, maar ik ben bang dat dit te lang gaat duren. Maar ik kan haar toch ook niet dwingen? Wat kan ik, behalve voor haar te bidden, voor haar betekenen? Ik weet niet of u mijn vraag snapt, maar hoop dat u misschien een antwoord weet. Een jongere.

Antwoord

Beste jongere,

Allereerst mijn dank voor je vraag. Die getuigt van betrokkenheid en verbondenheid. Wat kun je doen? Zeker niet dwingen. Als je iemand de voordeur in duwt, vlucht deze de achterdeur weer uit. Elke stap naar Bijbel en kerk etc.  kortom, elke stap in de dienst van God roept weerstand op. Als je dan niet zelf gegrepen bent en gekozen hebt, zul je snel een ander als schuldige aanwijzen.

Eerlijk gezegd kan ik kort zijn in mijn advies.

-Zorg ervoor, dat je aan je eigen geloofsleven blijft werken!  Zodat jij een voorbeeld bent en een leesbare brief.  Een goed en levend voorbeeld doet veel meer dan avonden praten. Tenslotte; je kunt wel aan je eigen geloofsleven werken, maar niet aan dat van een ander. Houd daarom de goede volgorde vast.

-Probeer door je goede levenshouding vragen wakker te roepen. Alleen op vragen kun je antwoord geven.

-Blijf bidden om de werking van de Heilige Geest. Besef, dat ook jij alleen leeft in het geloof door de werking van de Heilige Geest.

-Zoek contact in een vriendenkring, die ook serieus in geloof willen leven, zodat je vriendin met nog meer voorbeelden in aanraking komt.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Zo niet, dan hoor ik dat graag.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

voorbeeld
2 reacties
Gerard
Het belangrijste is dat ze antwoorden zoekt in daar waar God tot ons heeft gesproken: in de Bijbel.
Dominees en andere mensen kunnen uiteindelijk ook alleen maar richtingaanwijzers zijn. Het fundament moet uiteindelijk toch komen uit de Bijbel. Buiten de Bijbel om zal ze geen antwoorden vinden, althans geen antwoorden van de enige God, onze Schepper, haar Maker.
Misschien kan je dat nog benadrukken, indien nodig, dat als ze God en Zijn boodschap voor haar wil leren kennen, dat ze daar naar toe moet gaan waar Hij tot ons heeft gesproken: in Zijn Woord.
juni
ach, je brengt steeds water naar de zee.Wacht het moment maar af,als je vriendin haar bootje vast loopt.dan wordt jou goedbedoelde zorg,pas echt gewaardeerd .