Jongerendag buiten eigen kerkverband

Ds. A.J. Schalkoort / 4 reacties

Vraag

Mag je als belijdend lid van een kerkverband ook (dit wel op uitnodiging van een vriend/vriendin) een activiteit, jongerendag etc van een ander kerkverband bezoeken? Ik kreeg namelijk niet zulke vriendelijke opmerkingen van een aantal personen, dat ik niet lid ben van dat kerkverband (ben daar wel gedoopt). Wat had ik daar dan te zoeken? Dit deed mij pijn. Nu twijfel ik heel erg of ik daar dan wel naar toe moet gaan. Zou er in de hemel ook gevraagd worden uit welk kerkverband je komt?

Antwoord

Een jongerendag bezoeken die niet tot jouw kerkverband hoort. Mag dat? Waarom niet? We leven toch in een vrij land. Maar wellicht moet je proberen er achter te komen waarom de personen in kwestie naar jou toe onvriendelijke opmerkingen hebben gemaakt. Zijn het bekenden en/of ligt er iets uit het verleden? Zomaar wat vragen die ik je stel, omdat ik niet kan geloven dat als je voor het eerst ergens komt wat niet tot je kerkverband behoort, op zodanige wijze behandeld wordt.

Of er in de hemel gevraagd wordt tot welk kerkverband we hebben behoord? In de dag van het oordeel gaat het om het centrale uit het Evangelie, namelijk of wij door het geloof Jezus Christus als onze enige Zaligmaker hebben leren kennen. Of wij als een wijze bouwer, een wijze maagd door het leven zijn gegaan.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

kerkverband
4 reacties
tiswat
Dit is geen visite kaartje van christen zijn.
We zijn namelijk geen haar beter dan de ander.
We hebben allemaal het offer van de Heere Jezus nodig om gered te worden, niemand uitgezonderd.
We zijn allemaal zondaren, en gaan niet verloren, maar we zijn verloren geboren.
Maar Zijn bloed reinigt ons van alle zonden.

We zullen elkaar in de toekomst steeds harder nodig hebben, welk kerkverband ook.
We zullen steeds meer moeten strijden tegen de wereld.
Omarm elkaar, bidt schouder aan schouder i.p.v. elkaar af te wijzen.
Laten we een getuigenis geven naar de wereld, dat we bij de Heere horen.

Laten we stoppen met elkaar af te wijzen als kerkverband, laten wij niet oordelen.
Daar heeft onze Trouwe Vader in de hemel ons echt niet bij nodig.
Laten we zoeken naar onze vele overeenkomsten, i.p.v onze verschillen.
MaKro
Weinig toe te voegen aan de reacties van ds. Schalkoort en tiswat.
Ik denk dat degenen die zo ongastvrij doen eens bij zichzelf te rade moeten gaan, waar ze nu mee bezig zijn. Is het christelijk om anderen te weigeren op een jongerendag - ook al is er in het verleden (misschien!) wat gebeurd? Ik denk niet dat dit is hoe we als christenen met elkaar moeten omgaan.
Ik zou de discussie aangaan: waarom doen jullie zo? Daar is lijkt mij toch geen goed Bijbels antwoord op te vinden. En als ze dan toch halsstarrig blijven, dan heb jij het niet gedaan. Mocht het nog eens komen te staan te gebeuren dat ze er over in de schuld komen...
waldboy
Prachtig antwoord!
janvanverweg
wat ik begrijp uit de vraag is dat de mensen uit de eigen kerk veroordelend reageren; niet de ontvangende kerk.
ik denk dat er angst voor kerkverlating speelt. je hoort bij dit gezin en daarom mag je niet bij je vriendje over de vloer komen. :(
als de eigen kerk haar best doet om een warm nest te zijn, dan hoeft er geen angst te zijn dat een lid het nest wil verlaten.
familie zijn is meer dan de kinderen te eten te geven. het voedsel kan wel goed zijn, maar als er geen liefde is dan gaan de kinderen toch dood of aan de zwerf.
een warm nest zorgt ervoor dat vriendjes thuis uitgenodigd worden.

laat de mopperaars mopperen, dat zijn ze gewend en vinden het waarschijnlijk prettig. als het niet dit is dan is het wel dat. 't komt uit het hart.
andere kerken, dat zijn geen vreemden maar je ooms en tantes :)