God lijkt soms weg

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Ik ben al heel lang met het geloof bezig, soms wat minder en soms lijkt het net alsof God van mij weg is. Hoe komt dat?

Antwoord

Wat fijn dat je met het geloof mag bezig zijn. In diepste wezen is dat een genade, omdat niemand van nature vraagt naar de zaken van geloof en bekering. Als de Heere in verkiezende liefde Zich met ons gaat bezig houden, dan gaan wij ons met Hem bezig houden. Maar de Heere is altjd de Eerste.

Overigens hebben we het geloof niet voor het grijpen. Geloofsschenking en geloofsverdieping is en blijft een genade van de Heere. In beiden maakt de Heere ons van Hem afhankelijk. Dat houdt ook in dat de Heere Zich wel eens afzijdig houdt, om ons meer afhankelijkheid van en aanhankelijkheid aan Hem te leren. Dit alles naar de mate zoals Hij dat nodig oordeelt. Dat is niet altijd even gemakkelijk.

Maar de geestelijke zielsverlating hoort bij de geestelijke opvoeding die de Heere de zijnen geeft. Ook kan de Heere zich afzijdig  houden als er een bepaalde zonde is die bij de hand gehouden wordt, of die niet beleefd en zo beleden is. Dan is het gebed om de ontdekkende werking van de Geest des Heeren afhankelijk: beproef en zie of mijn gemoed, iets kwaads of onbehoorlijks voedt. Ook van de geestelijke verlatingen zullen Gods kinderen leren. Zo voedt Hij de zijnen ook met honger, als het verlangen van de ziel naar de Heere. Juist in de verlating komen Gods kinderen erachter hoe zeer ze de Heere niet kunnen missen. Dan wordt de zucht gevonden: mijn ziel bezwijkt van sterk verlangen. Dan komt er een uitzien naar de Heere. En als dat uitzien al zo zoet is, hoe zal het dan zijn, als de Heere dat verlangen vervult.

Van de kant des Heeren uit bezien is het oprechte geloof altijd een nemen en een geven.Wat de Heere geeft neemt Hij, om het later veel heerlijker terug te geven. Dat is de levenslange les voor Gods kinderen, in  de oefening des geloofs, en zo de levenslange les tot dit leven.

Een advies: lees veel in het boek der psalmen, daar lezen we van de zielsverlating en de ziels vertroosting van al Gods kinderen.

Ik bid je de zegen van de Heere toe op de oefenschool van het geloof. Geloof krijgen we niet om het te hebben, maar om het dagelijks te krijgen.

Ds. J. van Rossem