Misbruik en onvruchtbaarheid

drs. B. de Jong / Geen reacties

Vraag

Kun je door misbruik in de kindertijd en mishandeling (ook in de buik) onvruchtbaar worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte mevrouw/mijnheer,

Om u het een en ander uit te leggen wil ik beginnen om iets te zeggen over het begrip gezondheid. Veel mensen hebben de idee dat als er geen sprake is van een ziekte, men dan per definitie gezond is. Hierbij vergetend dat er naast een lichaam ook een psyche, ofwel geestelijke gezondheid bestaat. Het is bekend dat lichaam en geest veel met elkaar te maken hebben en elkaar beïnvloeden. Zo kan men bij een depressie last krijgen van lichamelijke klachten of kan men bij een bepaalde ziekte juist depressief worden.

Wat de seksuele gezondheid betreft is dit zeker van toepassing. Seksualiteit is zo persoonlijk dat dit van grote invloed is op de persoon die dit ondergaat. Enerzijds kan dit als zeer prettig en samenbindend worden ervaren, anderzijds kan er van alles mis gaan met alle (ernstige) gevolgen van dien.

Dit laatste is ook het geval bij seksueel misbruik in de kindertijd. Vaak is dit zo ingrijpend dat het slachtoffer(tje) een meer of minder verwrongen beeld ontwikkeld t.a.v. 'de normaal' van seksualiteit. Dit kan er onder andere voor zorgen dat men angst ontwikkeld voor het aangaan van seksueel contact of men op een 'gespannen' manier seks beleeft. Dit kan tot gevolg hebben dat men geen plezier beleeft aan seks, veel stress ervaart, of het zelfs een pijnlijke beleving wordt. Daarnaast kan er schade ontstaan aan de geslachtsdelen, zeker als dit gepaard gaat met lichamelijk geweld (in de buik).

Deze combinatie van seksuele-, lichamelijke- en geestelijke mishandeling met haar complexe verbanden kan een verhoogd risico geven op onvruchtbaarheid. In hoeverre dit bij u ook het geval is, is afhankelijk van het soort en de ernst van het misbruik. Voor een antwoord meer gericht op uw persoonlijke situatie zou u kunnen overwegen om contact op te nemen met uw huisarts (evt. voor een verwijzing naar de gynaecoloog).

Realiseert u zich wel dat er bij onvruchtbaarheid sprake kan zijn van een andere oorzaak dan bovenstaande mishandeling.

Mocht u nog vragen hebben of zijn er dingen onduidelijk, laat het dan even weten.

Met vriendelijke groet,
Ben de Jong

drs. B. de Jong

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Opheusden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie: Arts Intensive Care