Incest ernstige zonde

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Ze zeggen dat er in het Oude Testament ergens staat dat incest niet gestraft hoeft te worden. Klopt dat?

Antwoord

Dat is onjuist. De Bijbel (ook het OT) ziet incest als een ernstige zonde. Zie onderstaande urls:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/19173

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17961

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/5028

4 reacties
Samanthi
Ik vraag me af wat de reden is van deze vraag.
Heb er niet zo'n heel fijn gevoel bij.
rotterdam
Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament wordt incest verboden. In het Oude Testament staat de doodstraf op verkrachting en incest (Leviticus 18). Bij overtreding van het incestverbod in het Nieuwe Testament wordt men uit de gemeenschap gezet (1 Kor. 5). Machtsmisbruik en seksueel misbruik worden nergens goedgekeurd in de Bijbel.
Christus benadrukt telkens weer dat Hij naar de aarde is gekomen om te dienen, om mensen te redden en te helpen, om het op te nemen voor het zwakke, zieke, gebondene, om een voorbeeld te zijn, dat nagevolgd dient te worden door Zijn volgelingen.
Christus nam en neemt het voor de kinderen op. Hij zei bijvoorbeeld: “Je kunt maar beter een molensteen aan je nek hangen en in zee springen dan een kind tot zonde verleiden….” . Daarmee sprak Hij een oordeel uit. Meestal sprak Hij geen veroordeling uit, maar als het slachtoffer een kind is dus wel.
Wie mogen volgens de Bijbel sekspartners zijn? In het Oude Testament wordt in Leviticus 18 aangegeven wie de sekspartners mogen zijn. Seksuele omgang tussen verwanten is verboden. Er wordt niet expliciet gezegd, dat een vader en moeder geen seks mogen hebben met hun eigen (pleeg- of stief) kinderen, maar uit de context is volkomen duidelijk dat seksuele omgang tussen verwanten wordt verboden.
AHHK76
Beste Vraagsteller,
Als je dader bent of slachtoffer, praat erover met iemand die je kunt vertrouwen! Wat er gebeurd is, is niet goed... Maar zwijgen is ook niet goed. Bij God ben je welkom met je pijn of zonden. Hij wil je helpen!
Samanthi
AHHK76
Een fijne reactie! hier kan de vragensteller of stelster iets mee.