Reformatorische baptist

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik als reformatorische baptist (laat ik mij zo zelf maar noemen) heb met enige schrik de vraag en het antwoord gelezen. Mijn eerste reactie was: dit kan toch niet waar zijn. Ik zelf kan ook met instemming de werken van Bunyan en Spurgeon lezen. Maar om ze nou weg te zetten als dwaalleraars op het gebied van de doopvisie. Dat is nog al wat. Als baptist sta ik natuurlijk achter de geloofsdoop. Maar ik zou het nooit op mijn tong durven nemen om de kinderdopers als dwaalleraars af te schilderen. Ik begrijp dat men zelfs zo ver gaat dat men deze mensen wil afsnijden van de gemeente. Dat roept bij mij de vraag op wat is er toch met de kinderdoop, waarom is daar zoveel spanning rondom, waarom wordt e.e.a. zo hoog op de spits gedreven? Wat zit daar nu achter? Het lijkt wel of het verschil in doopvisie zo verschrikkelijk op de spits gedreven wordt. Is deze houding wel goed? Is dit wel christelijk? De Christenreis van Bunyan wordt met genoegen gelezen, er wordt nooit een woord gerept over de doopvisie van Bunyan, laat staan het feit dat Spurgeon zich heeft laten overdopen? Tegenover deze oudvaders is men toch ook niet zo heftig. Waarom tegen de hedendaagse christenen wel. Waarom kunnen geloofsdoop en kinderdoop gewoon niet naast elkaar bestaan? Bij ons in de gemeente wordt daar namelijk geen punt van gemaakt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De spanning zit vooral in het feit dat de CGK de kinderdoop hanteert en niet de geloofsdoop. De betreffende personen in deze kerk weigeren hun kinderen te laten dopen, terwijl ze wel voluit lid zijn van de gemeente. De dominee geeft daarop antwoord vanuit zijn positie als predikant in deze kerk (juridisch) en als voorstander van de kinderdoop (verbondsmatig). Andersom gebeurt precies hetzelfde. Een baptisten- of evangelische gemeente zal vanuit zijn visie op de doop ook niet toestaan dat er kinderen worden gedoopt. De predikant gebruikt overigens het woord "dwalen", niet "dwaalleraars". Datzelfde woord gebruiken baptisten en gelijkgestemden, inzake de geloofsdoop, als het gaat om mensen die hun kinderen laten dopen. Dat "dwalen" betekent overigens niet, zoals de dominee ook helder aangeeft, dat we hier te maken hebben met mensen die onbekeerd zijn.

Redactie Vragenrubriek

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

baptisme