(...) Hoe kan het dat het verstand wel weet dat ik gezondigd heb, maar ik me nie...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik mag zeggen dat ik wedergeboren ben, al ben ik nog niet ver opgewassen in de genade. Er is een strijd tussen de oude en de nieuwe mens. De oude mens kreeg onverhoopt de overhand en ik heb gedaan wat kwaad was in de ogen des Heeren. Ik heb toegegeven aan een vreselijke (boezem)zonde, waar ik me al een aantal maanden niet meer mee had ingelaten. Ik weet dat het verkeerd is wat ik gedaan heb, ik heb ook een afkeer van die zonde (niet verslaafd). Wat nu het vreemde is: dat ik me (vanuit het hart) niet schuldig voel over deze zonde, ik heb geen diepe smart over de zonde. Het lijkt wel of de Heilige Geest Zijn licht niet (in het hart) laat schijnen over de zonde. Hoe kan het dat het verstand wel weet dat ik gezondigd heb, maar ik me niet schuldig voel? (Ik heb wel om vergeving gevraagd.)

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De strijd tegen de boezemzonde is -denk ik- de meest afmattende strijd te noemen. De duivel wil ons op dit terrein van alles wijs maken. Bijvoorbeeld: Als je de boezemzonde herhaalt, heb je geen geloof; heb je geen recht op vergeving; zondig je tegen de Heilige Geest; kijk maar, je voelt niets meer; enz. enz.

Wat God ons leert is: Efeze 6: doe aan de volle wapenrusting. Keer altijd terug naar Gods belofte:  Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten. Indien wij ontrouw zijn, Hij is getrouw, Hij kan zichzelf niet verloochenen. Ga geen discussie aan met je eigen vlees, met je eigen gevoel en zeker niet met de duivel.Ga in Jezus Naam naar de Vader en vertel alles wat  er gebeurd is. Vertel alles wat je voelt en niet voelt; ervaart en niet ervaart. Bid de Vader in Jezus Naam om trouw lezen in de Bijbel en de verlichting van de Heilige Geest.

Belijd, of je niet wel iets voelt of niet, dat je echt in alle dingen de Heere Jezus, je Redder nodig hebt en God zal je verder helpen. Begint altijd bij de Heere Jezus. God heeft ons dat zelf bevolen. Hij heeft de Heilige Geest verworven en schenkt Die ook zodat Hij ons overtuigt van de zonde, van de gerechtigheid in Hem en van de veroordeling van de duivel. Hij heeft zijn recht van aanklager verloren. De Heilige Geest is onze Advocaat geworden.

Met broederlijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus