Bij God is er nog doen aan

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik heb twee vragen. De eerste is dat ik in preken regelmatig de term hoor: "Bij God is er nog doen aan." Wat betekent dat? En verder worstel ik er vaak mee dat ik mensen om me heen wil wijzen op dat het nodig is om zich te bekeren. Tegelijk kan ik het ze niet opleggen. Ik wil ook niet opdringerig zijn. Hoe kan ik hier mee omgaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vragen. De uitdrukking "bij God is er nog doen aan" wil zeggen, dat het van onze kant totaal onmogelijk is. "Met onze godsdienst, met onze prestaties, met onze eigengerechtigheid kunnen wij het nooit goed maken." Maar God heeft Zijn Zoon gezonden. Hij heeft het Offer gebracht op Golgotha. Hij mocht zeggen: "Het is volbracht!" De prijs is betaald. Door het volbrachte werk van Christus is er verzoening; is er volkomen vergeving van zonde. Bij God is er nog doen aan. Hij schenkt vergeving, uit vrije genade. Maar van ons uit  gaat het niet. Dan is het een onmogelijke zaak. Vraag het maar aan de Heere dat Hij je genade wil schenken. Hij zegt het immers: "Al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij het smeekt, mild en overvloedig."

Je worstelt ermee dat je mensen erop wil wijzen dat het nodig is, dat ze zich bekeren. Dat is niet verkeerd. De meeste mensen zitten niet direct op zo’n boodschap te wachten; dat is waar. Vinden ze je opdringerig? Het is toch wel goed om die boodschap door te geven. Er is wel veel liefde voor nodig. Je mag de Heere ook vragen om wijsheid. Dat je de beste manier vindt om anderen er op te wijzen dat het zo bijzonder belangrijk en nodig is dat we ons bekeren.

En nog een puntje. Het is ook belangrijk dat we laten voelen dat we het zelf ook nodig hebben; dat we zelf ook bekeerd moeten worden. Dat scheelt een stuk als je niet boven de ander staat.

Van harte het nodige.

Vriendelijke groeten,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

evangelisatie