Eenzijdig Godswerk

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Aan iemand van de Ger. Gem. Laatst hoorde ik het evangelie m.b.t. het eenzijdig Godswerk/de genade en daarnaast de eigen verantwoordelijkheid van de mens, uitleggen met het voorbeeld van de 33 mijnwerkers die gered zijn. Van bovenaf werd een tunnel met lift gegraven (Gods werk! Hij is de Eerste en Enige in de verlossing: Hij gaf Zijn zoon, de mogelijkheid voor ons van zalig worden). Maar de mijnwerkers moesten wel in de lift stappen om gered te worden (de eigen verantwoordelijkheid, je bekeren, geloven in...). Zelf vond ik dit een heel mooi , duidelijk beeld, maar ik twijfel of dit een juiste bijbelse uitleg is. Kunt u dit toelichten?

Antwoord

1 reactie
reynarduscoderus
het volgende komt van Spurgeon:

Dat Gods raad bestaat, èn dat tegelijkertijd de mens verantwoordelijk is, zijn twee zaken die maar weinigen zien. Men is van mening dat die twee stukken niet samen kunnen bestaan en dus tegenstrijdig zijn. Maar dat is niet zo! Dat is nu precies de fout van ons verdorven oordeel. Twee waarheden kunnen niet met elkaar in strijd zijn. Als ik op een zekere plaats lees dat alle dingen van tevoren vastgelegd zijn, is dat waar. En als ik ergens anders lees dat een mens verantwoordelijk is voor al zijn daden, is dat óók waar. Het is mijn dwaasheid die mij doet inbeelden dat twee waarheden ooit tegengesteld aan elkaar kunnen zijn. Ik geloof niet dat deze twee waarheden ooit tot één samengesmeed kunnen worden op enig menselijk aambeeld. Maar in de eeuwigheid zullen die beiden wèl een zijn. Dit zijn twee lijnen die zo heel dicht bij elkaar lopen, dat de geest die proberen zal ze zo ver als maar mogelijk is te volgen, niet zal kunnen zien dat ze samensmelten. Maar in de eeuwigheid, dicht bij de troon van God vanwaar alle waarheid ontspruit, zullen ze tot één worden.

lees ook de weerken van Spurgeon, deze heeft veel geschreven over dit onderwerp, Gods Zegen!