Messiasbelijdende joden en christendom

Ds. A. Jonker / 3 reacties

Vraag

Wat is precies het verschil tussen Messiasbelijdende joden en het christendom? In de Bijbel wordt altijd gesproken over de joden als het volk van God. Zijn de Messiaanse joden het overgebleven deel waar in de Bijbel over gesproken wordt van de joden die Jezus volgden? Geloven zij ook andere dingen dan christenen? Want zowel Messiasbelijdende joden als christenen geloven in Jezus als Redder. En wat kunnen wij als christenen van hen leren?

Antwoord

In de tijd van het Nieuwe Testament waren het eerst alleen Joden die in de Heere Jezus geloofden. Deze Joden zouden we ook (Jezus als) Messiasbelijdende Joden kunnen noemen. Toen heidenen in de Heere Jezus als Messias/Christus gingen geloven, behoefden zij zich niet te laten besnijden (zie Hand. 15). De Joden bleven hun jongetjes wel besnijden, om zo gehoorzaam te zijn aan Gods verbond met Abraham en zijn nageslacht. Na de verwoesting van de tempel (70 na Christus) en vooral na de opstand van Bar Kochba tegen de Romeinen (132-135 na Christus) kwam er een grote kloof tussen Messiasbelijdende Joden en in Jezus gelovige christenen uit de heidenen. Vooral door de concilies onder keizer Constantijn de Grote in de 4e eeuw werd deze kloof onoverbrugbaar. Zo heeft het christendom een eigen geschiedenis gehad die los stond van het volk Israël.

De Joden die nu in de Heere Jezus als hun Redder geloven, noemen zich vaak geen christenen, maar Messiasbelijdende Joden of Messianic Jews. Zij willen helemaal bij het Joodse volk horen en houden de Joodse feesten en de sabbat, maar denken hierbij ook aan het verlossingswerk van de Heere Jezus. Zij vinden het moeilijk om zich tot het christendom te rekenen omdat er veel christenen zijn die niet geloven dat God nog een speciaal plan met Zijn Joodse volk heeft, terwijl de geschiedenis van Jodenvervolging, helaas ook door christenen, het voor de Messiasbelijdende Joden ook moeilijk maakt. Toch willen Messiasbelijdende Joden wel graag geloofscontact met christenen hebben.

Wij kunnen van de Messiasbelijdende Joden o.a. leren dat het evangelie van Jezus Christus ten diepste een Joods evangelie is en niet los van het Joodse volk gelezen moet worden. Ook om zowel OT als NT als één geheel te beschouwen: het OT met profetieën en beloften, het NT met de vervulling van veel beloften. Maar er zijn nog steeds beloften voor de Joden, b.v. Rom. 11:26 dat geheel Israël zal zalig worden.

Om nog één aspect te noemen: Bij de feesten Pasen en Pinksteren de joodse achtergrond van het OT betrekken en bij het danken van God op Dankdag kunnen we veel leren van het Loofhuttenfeest. Paulus spreekt in Rom. 10: 1 over het gebed voor Israël en roept in Rom. 15:27 op om de Joden materieel te ondersteunen.  Het is mogelijk om dit op vele manieren te doen, zie o.a. www.messiasbelijdendejoden.nl

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Jodenchristendom
3 reacties
Israel
Het staat in de bijbel dat god heeft gezegd tegen Abraham dat: "alles wat mannelijk is onder u moet besneden worden". De besnijdenis is het teken van het verbond dat god met Abraham is aangegaan om al zijn nakomelingen tot één volk te maken en het te brengen naar het land Kena’an.

Wel eens bij nagedacht dat als Joodse mannen tot geloof komen ze ook gedoopt worden?
MUS
Alle Friezen zijn Nederlanders, maar niet alle Nederlanders zijn Friezen.
Alle Messiasbelijdende Joden zijn Christenen, maar niet alle Christenen zijn Joods...
Het is een kwestie van afstamming!
Overigens hebben (Messiasbelijdende) Joden wel een aantal Bijbelse gebruiken en feesten, die veel christenen zijn kwijtgeraakt: het vieren van de sabbat, het loofhuttenfeest, zicht op de Joodse cultuur, e.d.
Anderzijds hebben de christenen de vrijheid van de wet ontdekt en leven deze Joden soms onder een juk van (ceremoniele) wetten. (Hoewel... Dat geldt ook voor veel christenen..., maar dat is een ander topic.)
Dorah
Volstrekt eens met wat ds. Jonker als antwoord heeft gegeven en inderdaad vind ik, net als boer, dat hij sportief en eerlijk is in het weergeven van bepaalde oorzaken van 'ontjoodsing' van 'ons' geloof. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hierover nadenken (denk alleen al aan de stichting ' kerk en Israël'. Met veel interesse lees ik hun artikelen maar wat ik jammer vind is dat het blijft bij de opmerkingen als ' eigenlijk zouden we het anders moeten doen'. Onderaan een artikel over de vraag of het wenselijk is om terug te keren naar de sabbat, staat dan dat dit zo'n moeilijke vraag is dat we er zeker over moeten nadenken maar het te moeilijk is om er antwoord op te geven'. Is dat echt zo moeilijk of zijn we te bang voor de consequenties? Dat het christelijke leven misschien toch anders is bedoeld dan wij sinds de 4e eeuw hebben gepraktiseerd?
Zijn er predikanten en andere gelovigen die hierover echt durven nadenken, ongeacht de consequenties van de mogelijke uitkomsten?