Uitstrijkje

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Is het zinvol om een uitstrijkje te laten doen als je nooit seksueel contact hebt gehad? Binnenkort verwacht ik een uitnodiging. Ik ben maagd en als ik het virus toch niet bij me kan dragen, laat ik het liever niet doen.

Antwoord

2 reacties
Annique
Ja, het is zinvol, ook zonder het HPV virus kunnen er afwijkingen aan de baarmoedermond worden aangetroffen. Een jaar geleden begon ik last te krijgen van contactbloedingen. Naar de huisarts geweest en in eerste instantie is er geen uitstrijkje gemaakt. Ik ben namelijk 25, mijn man en ik hebben alleen elkaar als seksuele partner gehad en ik heb relatief ook laat voor de eerste keer seks gehad, dus theoretisch gezien kon ik het HPV virus niet bij me dragen. Omdat de klachten aan bleven houden is er uiteindelijk toch een uitstrijkje gemaakt en ook meteen een kweek voor het HPV virus. Dit gebeurde met de verwachting dat er toch niets uit zou komen, maar dan was het al vast maar gebeurd, voor als ik voor verder onderzoek naar de gynaecoloog moest. En inderdaad bleek ik het virus niet bij me te dragen, maar was mijn uitstrijkje toch niet helemaal goed. Ik wordt nu extra gecontroleerd en ben momenteel in afwachting van de uitslag van mijn tweede uitstrijkje. Dus ik ben heel blij dat ik uiteindelijk wel een uitstrijkje heb gehad. Het is duidelijk waar de klachten van komen en omdat ik nu extra gecontroleerd wordt, wordt er misschien een heleboel ellende voorkomen. Het is een kleine moeite, het onderzoek duurt hooguit 30 seconden en doet geen pijn. Dus ik zou zeker gaan!
AHHK76
Voor mijzelf heb ik ook de vraag omdat ik maar een vaste partner (gehad) heb, hoeveel risico ik dan heb. Als er klachten zijn, zoals in voorgaande reactie, dan is dat zeker wel een reden om het wel te doen.

De ene persoon vindt het wel pijnlijk, de andere niet. Zelf vind ik het beslist onprettig, terwijl ik kinderen heb gekregen....

Vraagsteller: de kans dat je het hebt is, volgens mij nihil, omdat je nog maagd bent. Als je het wel doet, zeg dan dat je nog maagd bent, ze zullen dan (als het goed is) extra voorzichtig met jou zijn!

Zelf heb ik er ook wel wat moeite mee dat wij "gezonde mensen", zo gezien worden als mensen die nog niet ziek zijn.