Enten tegen baarmoederhalskanker

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Deze maand krijgen veel jonge meisjes een oproep om zich in te laten enten tegen baarmoederhalskanker. Heeft deze inenting nut en moeten we dus gehoor aan de oproep geven of is het toch anders?

Antwoord

Er is veel over in het nieuws, ook in het RD, het ND etc. Daarom heel kort: Baarmoederhalskanker (BHK) wordt veroorzaakt door een aantal virussen. Een deel van die virussen kan met het vaccin worden bestreden (70 procent). Men weet dat het vaccin werkt, maar nog niet goed hoe lang, domweg omdat het pas een jaar of zeven bestaat. Of herhaalspuiten nodig zijn is niet bekend, men vermoedt op dit moment van niet. Bijwerkingen lijken mee te vallen, maar of incidenteel ernstige bijwerkingen voorkomen wordt pas duidelijk wanneer het vaccin vaakgegeven is.

In het beste geval: je hebt geen bijwerkingen, het werkt maximaal, er is geen extra vaccinatie nodig, dan heb je 70 procent kans op bescherming. Uitstrijkjes blijven nodig voor de resterende 30 procent. In het slechtste geval: je wordt er naar van (kleine kans) het werkt niet goed (herhaalspuit nodig) en alsnog kun je vroegtijdig met het uitstrijkje de ziekte op het spoor komen. Wanneer iedereen meedoet, denkt men 100-150 levens per jaar te winnen, maar dat is pas over 40-50 jaar bereikt, wanneer de generatie die nu gevaccineerd wordt 60 is geworden.

Daarbij: het virus  verspreidt zich vrijwel alleen als een seksueel overdraagbare aandoening. Wanneer je één partner hebt voor het leven, en die éne partner heeft ook nooit een ander gehad, is de kans op BHK vrijwel 0 (hoewel enkele voorbeelden beschreven zijn waar geen seksueel contact in het spel was), en de vaccinatie zou niet nodig zijn. Het moeilijke is: je weet niet met hoeveel verschillende jongens een meisje van nu dertien over tien jaar het bed al heeft gedeeld.

Doe je er kwaad aan te vaccineren? Niet echt, kleine kans op bijwerkingen, redelijke kans op effect, en in het uitstrijkje blijft gewoon bestaan om vroege vormen te ontdekken. Doe je er kwaad aan niet te vaccineren? Ook niet echt. Het harde bewijs op lange termijn is nog niet geleverd, een monogame leeftstijl maakt de kans erg klein, en de uitstrijkjes blijven bestaan.

De meeste vrouwen die overlijden aan BHK hebben veelal meerdere partners gehad en zich onttrokken aan de uitstrijkjes. En verder: wanneer we stoppen met de verkoop van sigaretten levert dat op den duur 10.000-15.000 minder doden per jaar op... bij deze vaccinatie 125.

Hopelijk helpt dit verhaal bij het maken van de keus.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

HPVkankermedischvaccinatie