Wat wordt eigenlijk precies bedoeld met gemeenschap hebben met God! Is dit iets ...

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wat wordt eigenlijk precies bedoeld met gemeenschap hebben met God! Is dit iets "bijzonders" wat je ervaren "moet"? Of is dit omdat je leest in Zijn Woord?

Antwoord

De gemeenschap met God. Je vraagt of dat iets bijzonders is wat je moet ervaren, of heeft het te maken met het lezen van het Woord. De gemeenschap begint doordat de Heere Zich aan ons openbaart door Zijn woord en Geest. De gemeenschap heeft dus niets te maken met bijzondere dromen of openbaringen of mystieke ervaringen zoals in sommige kringen nagestreefd wordt. Want dat zijn allemaal situaties buiten het woord om die een eigen leven gaan leiden. De Heere openbaart zich aan ons door Zijn Woord. Dat allereerst.

Wanneer dat woord kracht doet door de Heilige Geest gaan we ook acht nemen op het woord net als Lydia in Handelingen 16. De Heere opende haar hart. En daar begint de gemeenschap met God. In de begintijd zullen we vooral te doen krijgen met onze zonde en het besef dat we God kwijt zijn om eigen schuld. In die weg gaat de Heilige Geest ons brengen bij de Heere Jezus Die we als onze enige Zaligmaker leren aanvaarden. Hij alleen is onze vrede. Zo wordt de gemeenschap met de Heere hersteld en komt de gemeenschap met God tot uiting in het gebedsleven en in het wandelen naar Zijn geboden. Het wordt gekenmerkt door een leven waarin wij dagelijks de Heere nodig hebben in alle dingen. Dat lijkt dan op wat Enoch mocht doen: hij wandelde met God. Dat is wat we eenvoudig noemen de gemeenschap met God. Dat beheerst je denken en doen. Het geeft de vrede die alle verstand te boven gaat en maakt dat onze harten brandende zijn net als de Emmausgangers.

Ds. A. J. Schalkoort