Dwanghandelingen

dr. G. W. Marchal / Geen reacties

Vraag

Wat als je dwanghandelingen aan God beloofd hebt (bijvoorbeeld voordat je een deur dicht doet goed kijken of er niets tussen zit)? Ik weet dat het raar klinkt; ik ben bang dat het misschien een obsessief-compulsieve stoornis is. Moet ik deze beloften houden?

Antwoord

Zo lang u deze beloften van uzelf moet houden, blijft u daardoor bevangen, misschien wel gevangen. U doet er goed aan hierover te praten met iemand, in wie u vertrouwen heeft en die voor u een 'wijs' mens is. Als dat niet of onvoldoende helpt, is het raadzaam deskundige hulp in te roepen.

Ds. G. W. Marchal

Lees meer artikelen over:

dwangstoornis