Weekend naar Eurodisney

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 21 en ga naar een Christelijke Gereformeerde Kerk. Nu heb ik ook een aantal vrienden die niet kerkelijk zijn. Ondanks onze grote verschillen kunnen we het enorm goed met elkaar vinden, al van heel jongs af aan. Nu is er het idee ontstaan om met de vriendengroep een weekend naar Eurodisney te gaan. Aan de ene kant wil ik heel graag met die jongens samen wat doen, maar ik twijfel of een bezoek aan Eurodisney bijbels is. Vind het ook moeilijk om hier met de dominee of mijn ouders over te praten, omdat die heel streng in de leer zijn en sowieso mijn vrienden niet zo mogen, heb ik het idee. Toch vraag ik me af wat de Bijbel hier over zegt. Zo'n weekendje weg lijkt me fantastisch, maar ik wil uiteindelijk doen wat goed is in de ogen van God. Ik kan bijvoorbeeld ook dan op zondag naar een kerk in Parijs gaan, in plaats van met die gasten mee, als die kerken er zijn. Maar hoe verantwoord ik dat dan weer naar mijn ouders.

Antwoord

Beste vrager,

Wat mag je en wat mag je niet? Wat wil je en wat wil je niet? Tenslotte: wat doe je, wat doe je niet?

Je bent zelf kerkelijk en ik begrijp dat je ook rekening houdt met God.  Dat is wel het allerbelangrijkste i.v.m. de vraag die je stelt om een weekend naar Eurodisney in Parijs te gaan. Ik ben er zelf nooit geweest. Ik heb er wel eens van gehoord, maar meer ook niet. Ik moest om jouw vraag te beantwoorden eerst even zoeken op internet.

Dan kom je inderdaad in een sprookjeswereld. Een groot spektakel. Wat me opviel was het veelvuldig gebruik van het woord "magie." Een magisch gebeuren en een magische nacht. Deel aan magie. Ik zag ook een verbinding met Halloween, een wat occult gebeuren, dat zeker niet christelijk is te noemen.

Ik begrijp dat je in een moeilijk parket zit. Daar zijn je vrienden uit een onkerkelijk milieu. Daar is aan de andere kant de God van je doop. Je moet een keus maken. Dat de zondag er ook mee gemoeid is maakt het voor jezelf erg moeilijk, of juist makkelijk... Je kunt tegen je vrienden zeggen: op zondag gaat dit in ieder geval niet. Ook al zou je ’s zondags in Parijs naar de kerk gaan, dat neemt de hele sfeer niet weg waarin je op zondag verkeert. Je zult het echt niet redden om op zondag los van je vrienden te leven. Je zult het dan veel moeilijker krijgen dan wanneer je gewoon zegt dat je dit met de Bijbel in de hand niet kunt maken.

Vaak is het zo dat ze een antwoord van jou verwachten dat negatief is. Daar rekenen ze gewoon op, of zij moeten niet weten dat je naar de kerk gaat, dat je bidt, dat je heel andere principes hebt dan zij. Ik denk dat een biddend mens in Eurodisney een vreemder figuur zal zijn dan Donald Duck. Waar geen plaats is voor Jezus is ook geen plaats voor jou. Je vrienden zullen -als ze echte vrienden- zijn jouw keus respecteren.

Er zal toch eens een tijd komen dat je duidelijker keuzes zult moeten maken. Het kan zijn dat God deze gelegenheid aan jou wil geven om duidelijk te zijn. Ergens zal er een scheidslijn dienen te komen. Je staat op een tweesprong: Wie volg ik?

Via het jeugdwerk wordt ook wel het een en ander georganiseerd. Kun je je vrienden niet eens uitnodigen op zo’n avond? Een volleybalavond bijvoorbeeld? Heb jij geen alternatieven aangedragen voor een andere invulling van een weekend? Maar dan nog: de zondag is voor een christen een dag om God te ontmoeten en van Jezus te horen.

Je  hebt deze vraag aan Refoweb gesteld. Prima hoor, maar stel hem nu ook aan de Heere God. "Heere wat wil U dat  ik doen zal." En dan je Bijbel open. Dan krijg je antwoord.

Wat zegt de Bijbel hierover?, dat was je vraag. Daar komt ie dan: 1 Johannes 2:15-17. Matth.10:37. Matth.6:24.

Je zult Jezus op Eurodisney niet ontmoeten. Waar je Hem wel kunt ontmoeten zal voor je geen vraag zijn.

Hartelijke groeten,
een medestrijder met je,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

uitgaanvakantie