Niets aan de preek hebben

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Wat moet je doen als je zondags onder een preek zit waarin de Bijbel niet grondig uitgelegd wordt. Een preek waarin de predikant, naar aanleiding van welke tekst dan ook, zijn eigen 'verhaal' vertelt. Het zijn niet eens onwaarheden die gezegd worden, maar ik moet zeggen dat ik er weinig (tot niets) aan heb. Ik begin me zo langzamerhand zelfs te ergeren onder de preek.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om met het laatste te beginnen, zodra je je gaat ergeren, luister je niet meer zoals het behoort. Dus, ik zou eerst beginnen daartegen te strijden.

Ik weet niet wat je bedoelt met grondig uitgelegd worden. Je zegt wel, dat het geen onwaarheden zijn. Hoewel je ook spreekt van een "eigen verhaal". Zo wordt het wat moeilijk om er op te antwoorden. Ik zal het daarom wat
algemener doen.

In de eerste plaats moeten wij niet vergeten, dat voor predikanten ook geldt, dat de ene predikant maar één talent, de andere twee en weer een andere drie talenten heeft. De apostelen waren ook daarin niet gelijk. En de kerkgeschiedenis leert, dat predikanten met maar één talent ook tot zegen hebben mogen zijn. Daarbij kan nog komen, dat de voordracht van de predikant zoals we dat plegen te noemen, "saai" kan zijn en hebben wij de neiging om met luisteren af te haken. Waar ligt dan de fout? Je mag best wel eens je best doen om te horen wat de predikant nu wil zeggen. En dan zijn er doordeweeks genoeg gelegenheden om "bij te tanken".

Het wordt wat anders als de predikant niet predikt naar Schrift en belijdenis. Dan zegt men wel dat je op je post moet blijven. Maar ik heb een ouderling gehad die daarop dan zei: het is wel anderhalf uur van mijn genade tijd.

Maar dan moet het niet zijn, omdat jij het anders ervaart of zou willen horen, maar wat zegt de Schrift. Om het wat duidelijker te maken: als een predikant leert, dat Christus geen volkomen Zaligmaker is, dan zou het voor mij ophouden. Als een predikant verzwijgt, dat het genade alleen is, verzwijgt dat het gaat om de rechtvaardiging van de goddeloze, dan word ik bedrogen. Dan gaat dit zo tegen de Schrift in, dat Johannes dan zegt: die deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis. Anders gezegd, dan kan ik niet onder die prediking zitten.

En daarom zou ik willen zeggen: probeer eerlijk vanuit het Woord te luisteren, waar het nu op vast zit. Is het bij jezelf, bij de predikant, en wat hapert er dan aan. Heb je trouwens wel eens bij hem aangebeld om met hem erover te spreken? Als je vanuit de liefde gaat, dan vind je vast een geopende deur.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Ds. N.P.J. Kleiberg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Achterberg
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

preek