Huwelijksformulier

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

In het boekje van ds. W. van Vlastuin over het huwelijksformulier lees ik dat het huwelijk kracht heeft als het burgerlijk gesloten is. We spreken daarom ook van een kerkelijke inzegening. Deze inzegening heeft plaats nadat het huwelijk bij de burgerlijke stand is gesloten. Echter spreekt de voorganger de vrouw wel aan bij haar meisjesnaam, ook als zij de naam van haar man gekozen heeft. Wat is hier de achtergrond van?

Antwoord

Beste,

Het huwelijksformulier is ontstaan in de tijd dat het burgerlijke huwelijk alleen voor degenen was die niet in de kerk trouwden. We komen het in Canada bijvoorbeeld nog steeds tegen dat de predikant in de huwelijksdienst ook dienst doet als ambtenaar van de burgerlijke stand, zodat kerkelijk en burgerlijk huwelijk samenvallen. In onze situatie is dat niet het geval, dus strikt genomen zou de voorganger de vrouw bij haar nieuwe naam moeten noemen. Er zijn ook wel een paar uitdrukkingen in het huwelijksformulier die heel strikt genomen niet kloppen. Voor ons gevoel is het echter het kerkelijke huwelijk zo belangrijk dat niemand zich hieraan stoort. Wat mij betreft, houden we dat zo.

Ds. W. van Vlastuin

Tags in dit artikel:

huwelijksformulier