Doop weigeren om TV

B.S. van Groningen / 24 reacties

Vraag

Kan/mag een dominee van de Ger. Gem. weigeren een kindje te dopen als er een televisie in het gezin aanwezig is?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag is niet eenvoudig, want over deze zaken beslist de plaatselijke kerkenraad. Ik vind de vraag ook suggestief en eigenlijk ligt in de vraag ook al een antwoord. Of anders gezegd: welk antwoord ik ook geef, er zal een reactie komen. Er zijn kerkenraden (predikanten) die er moeite mee hebben om kinderen te dopen, van wie de ouders televisie hebben en dat pertinent weigeren. Trouwens je noemt een dominee van de Geref. Gem., maar dit gebeurt ook in andere kerken.

Ouders zijn verantwoordelijk voor  de opvoeding van hun kinderen. En met alle verschillen, die er kunnen zijn, mag verwacht worden, dat de ouders het goede voor hun kinderen zoeken. Kan dat met televisie in huis? Kan dat met open internet? En zo zou ik nog meer kunnen noemen: lectuur, die onverantwoord is, een slordige kerkgang,  opgaan in sport en spel enz.

Ik weet dat er kerkenraden zijn, die van de ouders een keus vragen: kun je met bovengenoemde zaken met een oprecht geweten ja zeggen? Het is bijbels dat we in eigen kracht dit nooit kunnen volbrengen. Dus eigenlijk is een ja-woord altijd al een 'leugen'. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Persoonlijk heb ik er moeite mee dat een kind de doop ontzegd wordt, al heb ik ook grote moeite met ouders die hun kind willen laten dopen in een kerkverband waar op grond van Schrift en belijdenis ook gelet wordt op dergelijke zaken, maar zich bewust daar niet aan willen houden. Waarom wil je dan je kind in dat kerkverband laten dopen? Ik zeg het nu heel scherp.

Het kindje dat gedoopt moet worden, kan hier niets aan doen, daarom ben ik er voor dat bij het doopbezoek, doopzitting duidelijk gewezen wordt op de verantwoordelijkheid die ouders hebben. Met of zonder televisie, open internet enz., ouders leggen wel een eed af. En als je die door een dergelijke instelling/levensstijl bewust ondergraaft, is dat dan eerlijk? Kun je dat voor de Heere en je gezin verantwoorden?

Zonder in details te treden, vind ik het niet goed dat een kind ongedoopt blijft, maar ’t is wel gemakkelijk om dat op een dominee of kerkenraad te schuiven. Als het goed is hebben predikant, kerkenraad en ouders het eeuwig behoud van het kind op het oog. Het is jammer, dat deze zaken soms door kerkenraden, maar zeker ook door ouders op de spits worden gedreven. Gelukkig ken ik ook voorbeelden uit de praktijk, dat na herhaalde gesprekken de tv vanzelf de deur is uitgegaan en de ouders na een wat slordige kerkgang en nonchalante levensstijl nu betrokken zijn bij de Heere en Zijn dienst. Zonder dwang, maar wel met liefdevolle vermaningen.

Samenvattend: zelf ben ik er niet voor dat we kinderen de doop onthouden, maar er zijn grenzen. Als we het grote gewicht van het teken en zegel van Gods Verbond verstaan, dan zullen we ook biddend en worstelend om de toepassing door het bloed van Christus onze kinderen opdragen aan de troon van Zijn genade. En laten er dan geen verhinderingen zijn om hen in het gebed de Heere voor te leggen. Het grote voorrecht van de doop geeft ook verplichtingen. Als het ons oprecht om die zaken te doen is, zullen we bepaalde zaken juist doen en andere dingen nalaten. Het is een Heilige Doop. Dan vraagt in Gods kracht ook om een heilig (afgezonderd) leven. Laat iedereen die daarmee worstelt voor het Aangezicht van de Verbondsgod een eerlijk antwoord geven. In die weg wil de HEERE aan Zijn verbond gedenken.

’t Verbond met Abraham Zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind. De dichter van Psalm 74 roept het uit: Aanschouw het verbond! Dat verbond spreekt van rechten, maar ook van plichten. Wat hebben we over voor een leven dicht bij de Heere? Laat dit bijzonder wegen in de opvoeding! Dan blijven er genoeg vragen over, maar bij Hem is raad. Bij Hem alleen.

Het is een langer antwoord geworden, dan ik eerst dacht. Ook voor mij een worsteling, maar ook een verantwoordelijkheid! Dat vraagt ook in deze zaken om een voortdurend gebed: dicht bij Hem en ver van de zonde. Wij kunnen onze kinderen niet bewaren, maar zijn we leesbare brieven van Christus. Dat vraagt ook in het dagelijkse leven om offers.  Dan kunnen we niet en willen we niet toegeven aan wereldgelijkvormigheid. Al is dat meer dan het hebben van tv of open internet, dat zal duidelijk zijn. Wees heilig, want IK de HEERE UW GOD ben een heilig God.

Met hartelijke groet,
B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

dooptv
24 reacties
Daniel
Wat mij verontrust, wij weten het allemaal beter dan God.
Gebed is nodig, in alles, en God zal antwoorden.
God heeft al een tijdje niet meer van zich laten horen,. geen wonderen gedaan, God wil even rust.
Nou ja even.....,misschien heeft God wel genoeg van ons, mensen die Hij geschapen heeft en er een puinhoop van maken.
En wij maar de bijbel doorpluizen om er altijd weer iets postiefs uit te halen.
God laat ons nog een beetje sudderen, Hij is er voor de wereld en niet alleen voor ons refo's.
Samanthi
7:6 Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.

6:15 Wat dan? Zullen wij zondigen omdat wij niet onder de wet maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!

14:14 Ik weet en ben ervan overtuigd in de Heere Jezus dat niets in zichzelf onrein is. Alleen voor hem die van mening is dat iets onrein is, voor die is het onrein.

Ik heb de drie uiteengerukt teksten onder elkaar geplaatst, De eerste en de laatste zouden zo lus suggereren dat je mag doen wat je wilt, als je in de genade bent.
Als je het zo leest mis ik de liefde tot God en de liefde tot de naaste.

Met de tweede tekst kan ik beter uit de voeten, maar toch zouden we er goed aan doen de hele brief te lezen en te vergelijken.

Dan even een paar nadenkertjes over media gebruik, waar blijft de tijd voor stille tijd, waar blijven de lifegesprekken met elkaar? Wanneer weer eens een spelletje met elkaar? Ik stel deze vragen zeker ook aan mezelf!!!
tot slot een uitdrukking uit de bijbel vanuit de joodse cultuur, daar waar het lichaam is zullen de arenden of gieren vergaderd worden.
jsml
@Samanthi, Waarom uiteengerukte teksten?
Rom 7:6 gaat over de manier van dienen, dus niet vanuit een verplichting.
Rom 6:15 maakte al duidelijk dat dit niet inhoud dat we er maar op los moeten leven,
Rom 14:14 brengt daar evenwicht in zodat we niet doorslaan in onbenulligheden en anderen geen onnodige wetjes opleggen.
____________________________________________________________________________
Overigens vind ik het ook geen goed idee om de doop te weigeren door bezit van tv. Je kunt beter naar het geloof zelf kijken dan naar eventuele vruchten van het geloof. Want de één brengt peren voort en de ander appels.

M.i. is de tv, het toestel op zich, niet verkeerd. Het is maar net wat je ermee doet, net als met alle andere dingen. Wel denk ik dat de duivel de tv maar al te graag gebruikt om allerlei bagger over ons heen te kieperen. Dat kan een goede reden zijn om ervoor te kiezen geen tv te nemen.

Daarom vind ik het jammer dat Zeeland zoveel tegengas krijgt terwijl hij alleen wat redenen opnoemt waarom hij geen tv meer heeft. Dat is toch zijn goed recht? En dat hij doet vanuit zijn geloof is toch mooi??? Ook al zou je het met zijn motieven niet eens zijn?
Samanthi
@jsml Ik bedoel ermee dat je met een losse tekst niet kunt uitmaken wat wel of niet goed is, de bijbel mis geen vraagbaak...
Als je het in de context leest worden meerdere kanten belicht.

Ik vind de media niet omgaan met onbenulligheden. Het beheerst je tijd, je leven, je denken, je kunt je niet afmaken met één Bijbeltekst. Bezinning hebben we heel erg nodig op alles wat we doen.

Ik wilde geen mening uitspreken over media maar aan het denken zetten en ook voor mijzelf.