Vastgelopen

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Sinds een periode hebben er bijzonder dingen mogen gebeuren in mijn persoonlijk leven. Nu loop ik toch wel met een heleboel zaken waarin ik zelf ben vastgelopen. O.a. de vragen hoe men kan en mag weten wat Gods wil in een mensenleven is, wat Hij wil dat je doet. Dat is mijn grootste zorg, daar ik bang ben dit nooit te weten te komen en enkel maar in een doodlopende wil en weg terecht te komen. En hoe men nu weet of men in Christus is of er nog volledig buiten staat?

Antwoord

1 reactie
Gerard
Als je Engels kan is dit boek een aanrader:
Decision making and the will of God van Garry Friesen.

Hij beargumenteert vanuit de Bijbel met tal van voorbeelden dat zoeken naar een specifieke wil voor elke facet van je leven geen Bijbelse gedachte is.

Wil God dat je 's morgens eerst je linkerschoen aantrekt of eerst je rechterschoen?
Je begrijpt dat deze vraag geen zinnige en geen bijbelse vraag is.
Maar mensen maken dan op een bepaald moment ineens een gedachtensprong bij andere facetten in het leven, zoals schoolkeuze, huwelijk en ander dingen, alsof daar maar één goede keuze bestaat en als je die mist dat dan alles verpest is.

Wat de verborgen wil van God betreft, dat is aan Hem. Wij worden niet geacht te leven en keuzes te maken aan de hand van iets dat voor ons verborgen is, maak je daar geen zorgen over.
Wij hebben te leven naar de geopenbaarde wil van God die we kunnen vinden in de Bijbel.

De Bijbel geeft grenzen aan: bijvoorbeeld trouwen wie je wilt mits 'in de Heere' (1 Kor 7:39).
Binnen de grenzen die de Bijbel geeft heb je vrijheid om keuzes te maken. Bid om wijsheid en vraag om raad aan mensen die wijsheid is gegeven.
En leef aan de hand van God, in afhankelijkheid, elke stap van je leven, welke kant die ook op gaat. Wees niet bang om de stap te nemen, maar zorg dat je de stap neemt aan de hand van God. God is niet gebonden aan een enkele route van je leven. Hij zal wel zorgen welk pad je ook neemt zolang je maar met Hem is.

Een specifieke opdracht aan een specifiek persoon is uiters zelden in de Bijbel. Zelfs in het leven van Paulus zie je dat hij meestal keuzes maakt vanuit overdenken van wijs is, een directe aanwijzing was ook in zijn leven uiterst zelden.