Homeopathie en potenties

Ds. H. Veldhuizen / 5 reacties

Vraag

1) Wanneer ik gebruik maak van een homeopathisch arts, universitair opgeleid, kan ik dit dan bijbels verantwoorden? Hoe moeten we potenties zien? 2) Op de site van Promise staat dat homeopathie (potenties) occult is. Wij gebruiken het al een tijdje en schrikken hier erg van. We gaan naar een centrum waar artsen werken die universitair opgeleid zijn, we merken daar nooit iets occult. Wel wordt gekeken naar wie je als mens bent en het totaalbeeld. Daarop wordt een korrel (medicijn) uitgezocht. Daarbij voedingssupplementen. Over dat laatste twijfelen we niet, over de potenties wel. We merken heel veel verschillende reacties. Sommigen zeggen: het is occult. Onze ouders zeggen: je kunt dit absoluut gebruiken er is niets occults aan. We willen graag uw raad.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrienden,

Ik kreeg twee vragen over homeopathie. De eerste vraag is of het gebruik maken van een homeopathische arts, universitair opgeleid, bijbels verantwoord is, en hoe we dan de potenties moeten zien. De tweede vraag is vergelijkbaar, met daarbij gevoegd de vraag of homeopathie niet occult is.

Laat ik meteen maar zeggen: ik denk niet dat er tegen het gebruik van homeopathie bijbels gezien bezwaar is. Voorkeur verdient het m.i. wel dat de homeopaat een arts is omdat deze een grondige universitaire opleiding heeft gehad, medisch gezien weet waarmee hij bezig is, de diagnose verantwoord kan stellen en bij de medicatie ook rekening kan houden met de kennis van de reguliere geneeskunde.

De vraag is wel hoe het zit met de potenties (verdunningen of verwrijvingen). Die gaan namelijk dikwijls zo ver dat er van het oorspronkelijke werkzame middel nauwelijks of niets aanwezig kan zijn. Dat is een van de redenen dat er christenen zijn die menen dat potentiëren iets magisch is en homeopathie daarom occult is. Dat is echter wel een heel snelle redenering die niet zomaar bijbels waar te maken is.

Homeopaten vergelijken de werking van de verdunde stof soms met de kiemkracht van zaad dat ook niet zomaar te verklaren is. Maar al doen we dat niet, waarom zou het -als we aan potentiëren denken- niet mogelijk kunnen zijn dat heel zwakke prikkels de genezende kracht stimuleren? Moet trouwens alles wat zich voordoet verklaarbaar zijn? Er zijn veel dingen in Gods schepping niet verklaarbaar. Een paar voorbeelden: Mannetjes van bepaalde nachtvlinders zijn in staat om de geurstoffen van het wijfje tot ten minste 3 kilometer afstand te ruiken, terwijl er op zo’n  afstand van aanwezigheid van geurstofmoleculen nauwelijks of geen sprake is. Een kameel ruikt op heel grote afstand water, iets wat om dezelfde reden niet of nauwelijks verklaarbaar is. Of denk aan de ethergolven waardoor we via de tv of internet in kleuren kunnen zien wat er aan de andere kant van de wereld aan de hand is of via een klein mobieltje kunnen spreken met en luisteren naar iemand aan de andere kant van de wereld. Zeggen we daarvan dat het occult is?

Iemand als Abraham Kuyper, de 'voorman' van de Geref. kerken, was een groot voorstander van homeopathie en  voerde een pleidooi voor een leerstoel-homeopathie aan een of meer universiteiten in ons land. Een bekende homeopathische arts was dr.J. N. Voorhoeve, familie van de Voorhoeve’s die een grote rol speelden in de geschiedenis van de Vergadering der Gelovigen. Diens broer, dr. J. Voorhoeve was schrijver van het bekende handboek "Homeopathie in de praktijk". In Utrecht kwam in 1913 een homeopathisch ziekenhuis dat later voor een gedeelte overging in het Oude Rijnziekenhuis.

Waarom zouden we, juist omdat we veel niet kunnen verklaren, niet destemeer onder de indruk kunnen zijn van de enorme mogelijkheden die God in de schepping heeft gelegd, waarvan de precieze werking voor ons verborgen is? Ik denk aan wat de apostel Paulus schrijft, dat alles wat God geschapen heeft goed is en niets daarvan verwerpelijk is, als het met dankzegging aanvaard wordt (1 Tim. 4:4). Hoe je ook over homeopathie denkt (ik spreek geen oordeel uit over de medische kant van homeopathische geneeskunde), homeopathie richt zich niet tegen de bijbelse boodschap en heeft niet de bedoeling om mensen van God af te trekken, maar om mensen te genezen. Bijbels gezien er er dan ook geen reden om het af te wijzen en zéker moeten we niet spreken van occult.

Meer over homeopathie schreef ik eerder naar aanleiding van een vraag daarover, wat op refoweb.nl te vinden is. Wil iemand meer weten dan kan hij of zij daar terecht. Ik hoop echter met dit antwoord  voldoende duidelijkheid gegeven te hebben.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

homeopathieoccult
5 reacties
Samanthi
Maar dokter Vogel dan?
en de Wicca?
zij willen ook mensen helpen
Daniel
Voor mij zijn er twijfels bij homeopathie.

Potentiëring (homeopathisch verdunnen)
Homeopathische verdunningen of verwrijvingen worden gemaakt uit homeopathische grondstoffen door middel van een potentiëringsmethodes die beschreven staan in een homeopathische farmacopee. Hierbij worden de oplossingen steeds weer achtereenvolgens verder verdund. Het aantal verdunningsstappen komt tot uitdrukking in het getal in de potentie: “D3 / 3DH / 3X” betekent driemaal een decimale verdunningstap (1 op 10); “C8 / 8CH” betekent achtmaal achtereenvolgens verdunnen in een centesimale stap van 1 op 100). In de homeopathie spreekt men van “potentiëring” omdat volgens homeopathisch gebruik tussen elke verdunningsstap, de oplossing wordt geschud.

Je kunt ook gewoon drinkwater beschouwen als homeopathische middel. Dat is ook verdund.

Morgen drink ik een glaasje water en denk aan God en lees in de bijbel.
Samanthi
@Daniël precies!
dkw
Er zijn natuurlijk 2 soorten homeopathie, vroeger en hedendaags.
Hedendaags gaat het minder om verdunnen, zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie voor meer info.

Zelf denk ik dat het geloof in een geneesmiddel al meer als de helft de genezing is.
Ik ben misschien enigszins afwijkend maar ik geloof sterk in de "mindset" bij een geneesmiddel, als de mens er niet in geloofd heeft het nauwelijks effect, als de mens geloofd in het geneesmiddel zal het hoe dan ook effect hebben, zelfs bij een placebo, en dat is echt niet alleen bij hoofdpijn maar ook bij allerlei andere ziektes.
rotterdam1
Homeopathie is oplichting. Het is totaal onbewezen onzin. Zwendel is verboden in ons land dus homeopathie zou verboden moeten zijn. Het is diefstal. Geld uit de zak kloppen van, vaak zieke, wanhopige mensen door op geld beluste lieden. Verder lees ik op diverse sites van deze gifmengers dat de kruiden bij volle maan en middernachtelijk uur geoogst dienen te worden gebruik makend van een zilveren sikkel. Dat lijkt mij toch een occulte bezigheid. De kerk dient krachtig stelling te nemen tegen homeopathie, magnetisme, aura bestraling, haptonomie, aderlaten en wat er nog meer aan kwakzalvers rondlopen in ons goede vaderland.