Sociaal isolement

Dr. C. A. van der Sluijs / 5 reacties

03-09-2012, 14:30

Vraag

Aan ds. C. A. van der Sluijs. Ik ben een jongen van 22 jaar oud en ik woon samen met mijn moeder die pas gescheiden is. Ik ben opgenomen geweest in de Fontein van Eleos en loop al vier jaar in de psychiatrie. Mijn moeder en ik zitten in een sociaal isolement en zijn eenzaam, ook de gemeente en kerkenraad kijkt niet naar ons om, m.u.v. een vrouw die op mijn pad gekomen is. De HEERE heeft dit zo willen besturen. Ik werk momenteel op een ATC (arbeidstrainingscentrum) van Eleos, waar ik ook wekelijks word blootgesteld aan zowel positieve als negatieve invloeden; veel evangelische invloeden en het zogeheten positivisme waar u het ook wel eens over heeft. Ik vind dit moeilijk. Er is vaak geen ruimte voor gevoelens en dat positivisme kan frustrerend zijn. Ik denk dat u wel ongeveer weet wat ik bedoel. Je kunt soms veel mensen om je heen hebben en toch eenzaam zijn of alleen zijn samen met de HEERE op dat moment. Vier jaar geleden ben ik op een 'zwarte' mbo-school in Rotterdam volledig afgebrand. Ik heb een keuze gemaakt die veel reformatorische jeugd niet maakt en dat heb ik geweten ook. In diezelfde periode heeft de HEERE me meer en meer laten zien wie ik ben: een beerput van zonden. Vanuit dit besef mag ik toevlucht nemen tot de HEERE. Ik mis echter zoveel zekerheid: de zekerheid van de vergeving der zonden. Tegelijkertijd zegt Jezus Zelf "die tot mij komen zal ik geenszins uitwerpen." Dit is een tekst waar ik mij al die tijd een vastklamp. Maar hoe ruim is dit gezegde van de Heere Jezus? Ook uit de tekst in Jac. 1:12 haal ik veel troost: "Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben." Dominee, ik voel me soms zo machteloos omdat het enige wat ik kan doen is toevlucht nemen in gebed. Soms voel ik als het ware mijn hart branden van liefde tot Hem, maar dit zijn maar momenten. Tegelijkertijd weet ik ook dat de zaligheid niet in mijn gevoel ligt maar in Hem. In het verleden begon ik ook wel eens tegenover een ouderling die op bezoek kwam over mijn zonden en dat werd toen afgedaan als algemeen zondebesef en er werd mij gevraagd of er al een honger naar het Woord gekomen is, maar om eerlijk te zijn heb ik vaak helemaal geen zin om in de Bijbel te lezen. Wel vind ik preken luisteren via internet fijn. Dit doen mijn moeder en ik dan ook elke zondag. Eerst gingen we nog wel naar de kerk. Ik las het volgende in een dagboek over de Redelijke Godsdienst: "God roept allen die onder de bediening zijn en waarschuwt hen voor het verderf. Hij nodigt ze tot zaligheid en toont hun de weg: Jezus Christus. Velen geven er totaal geen acht op. Anderen luisteren even en gaan weer verder. Weer anderen worden overtuigd en ontvangen algemene werkingen van de Heilige Geest. Deze algemene werkingen zijn bijv. overtuigingen van de ellendige staat, indruk van zaligheid en verdoemenis, schrik voor de toorn van God, kennis van de Heere Jezus en de verborgenheden van het geloof, bidden, lezen van Gods woord, historisch geloof en zich voegen bij de vromen." Even verderop staat dan: "Anderen nemen de waarheden met vreugde aan, schieten snel op, maar hebben geen wortel op ware vrucht. Als verdrukking komt of als ze eer of winst zien, verlaten ze de weg en worden soms de bitterste vijanden." Klopt dit? Hoe weet ik dat de Heere met mij bezig is tot zaligmaking en dat het niet algemene werkingen zijn? Of kan de Heere algemene werkingen gebruiken als beginsel tot zaligmaking? Wat word bedoeld met de wortel en de ware vrucht? Hoe kan ik ervoor bewaard worden dat ik ook niet snel opschiet maar geen ware vrucht draag? Er staat "anderen luisteren even maar gaan weer verder", maar als God je bekeert gebeurt het toch? Immers "Hij laat niet af enig werk dat zijn hand begon"? Ik loop ook nog met de vraag of, terwijl mijn moeder en ik in een sociaal isolement leven, het geoorloofd is om begeleid te gaan wonen, wetende dat ik mijn moeder dan alleen achter laat in dat sociale isolement.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lieve vriend,

Ik spreek je zo aan want ik houd van je. En uit alles wat je schrijft blijkt dat de Heere van je houdt. Daar zit nou juist jouw twijfel, maar ik zeg het je dan toch maar. Je isolement is vreselijk. Wat heb je al gehuild om het vertrek van je vader en de eenzaamheid van je moeder. Met positivistische en evangelische geluiden kun je niet instemmen, evenmin met de zonden van de mbo-school. Omdat God je bewaart voor het een en voor het ander. Ondertussen heeft God je laten zien dat jezelf niet beter bent. Je mist de zekerheid van de vergeving van de zonden omdat je zonder God niet kunt leven en zo graag Zijn nabijheid ervaart. Lieve broeder je mag zeker tot Jezus gaan zoals je bent en Hij zal je inderdaad niet weigeren. Hij heeft al deze moeilijke omstandigheden gebruikt om je geheel aan hem te verbinden.

Jammer, dat je ’s zondags niet naar de kerk gaat met je moeder. Vanuit negatieve ervaringen als ik het goed begrijp. Maar dan missen jullie ook de mogelijkheid dat er zich eens iemand over jullie ontfermt. Wat dit betreft doet God vaak ook verrassende dingen. Je wordt nu te veel teruggeworpen op jezelf. En dit kan nooit goed zijn. Misplaatste opmerkingen van ambtsdragers moet je maar zo snel mogelijk naast je neerleggen. Het verschil tussen algemene werkingen en bijzondere ontdek je zelf wel als je ontdekt dat God je heel bijzonder in Zijn gemeenschap brengt. Met het kruis, wat je zo jong is opgelegd, loop je moeilijk bij Hem weg, al zou je het willen. De wortel van je zaligheid ligt in Gods eeuwige verkiezende liefde. Nu schrik je een beetje. Maar dit moet je niet doen. Lees maar eens rustig 1 Kor.1:27-29 over het dwaze, het zwakke, het onedele en het verachte dat God uitverkoren heeft opdat Hij hetgeen iets is te niet zou maken.

Ik ken jullie situatie te weinig om je te adviseren begeleid te gaan wonen. Zelf ben je bang dat je je moeder dan in een sociaal isolement achterlaat. Misschien is het goed voor jullie beiden, misschien ook niet. Mogelijk zouden je moeder en jij gestalte kunnen gaan geven aan het opbouwen van een eigen leven. Maar anderzijds zou de eenzaamheid voor jullie beiden te erg kunnen worden. Het kan ook zijn dat je moeder je nog te veel bemoedert en dat je daardoor (op den duur) nog eenzamer wordt. Weeg een en ander af voor Gods aangezicht.

Ik schrijf je met veel mededogen in mijn hart, want ik houd van je om Jezus’ wil.

Met hartgelijke groet,
Ds.  C.  A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
    14-09-1942
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

5 reacties
Catherine
03-09-2012 / 16:33
Beste vraagsteller, wat een liefdevol en troostend antwoord heb je gekregen van dominee van der Sluys! Ik herken sommige van je worstelingen. Maar dat betekent wel dat er een teer begin van iets moois is! Van de HEERE komt een liefdevol aanbod en wij antwoorden met ongeloof. Moeilijk is het soms he? Ik hoop van harte dat je moeder en jij uit het isolement kunnen komen, want dat is erg! Dat maakt het leven moeizaam. Veel sterkte toegebeden!
refoweb
03-09-2012 / 18:38
Reactie, binnengekomen via mail:

Ik las net van die jongen van 22 dat hij en zijn moeder in een sociaal isolement verkeren. Ik las dat hij in Rotterdam op school is geweest. Ik woon zelf in Alblasserdam, misschien wonen ze wel dicht bij mij. Ik zou heel graag die moeder op willen zoeken om misschien tot verder contact te komen en zo te proberen het isolement te verbreken. Ik weet niet of dat zo mogelijk is? Misschien is het mogelijk dat die mevrouw mij mailt via jullie?

(De moeder van) vraagsteller kan ons mailen: vragen@refoweb.nl
rian2
04-09-2012 / 04:13
De zaligheid ligt in Hem, klamp je maar vast aan Zijn beloftes.
Hij zegt die tot MIJ komt zal ik geensinds uitwerpen, ook al voel je dat nu niet Hij zal jou niet uitwerpen maar in Zijn liefdevolle armen jou opnemen.
Verwacht het van Hem, betrouw op Hem, Hij zal zich ontfermen.
En ga naar de kerk, de Heere werkt daar in het bijzonder door Zijn Woord en Geest.
Hij zal zich over jou ontfermen en jou liefhebben, Hij kan immers niet liegen.
De Heere wil jou tegenspoed gebruiken om tot Hem te komen, je kruis op je te nemen en Hem te volgen, Hij heeft geen lust in plagen.
De HEERE heeft dit bij mij willen gebruiken, had harde slagen nodig om tot Hem te gaan, al mijn gronden moesten er aan.
Veel sterkte en zegen,ik bid voor jou en je moeder!
schoenveter
04-09-2012 / 08:51
Als je (verder) leest in Jakobus 2 dan mag je je rijk voelen! Bijvoorbeeld vers 5 (HSV): "Luister, mijn geliefde broeders, heeft God de armen van deze wereld niet uitverkoren om rijk te zijn in het geloof, en erfgenamen te zijn van het Koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan hen die Hem liefhebben?"

Samen met de andere liefdevolle antwoorden wil ik je dit meegeven. Veel sterkte daar.
altijdwat
04-09-2012 / 23:08
Mooie brief, mooi antwoord!
Ik heb nog een tip: er is ook ambulante woonbegeleiding te krijgen. Als mogelijke oplossing of als tussenstap. Het is dezelfde begeleiding die je kan krijgen vanuit beschermd wonen maar dan bij jou thuis. Je zou kunnen vragen naar de mogelijkheden, maar die zijn er zeker.

Terug in de tijd

Mijn dochter heeft een zeer ernstige vorm van amelogenesis imperfecta. Haar gebit is bedekt met een laag composiet ter bescherming en behoud van haar tanden. Nu willen de behandelende artsen haar beha...
1 reactie
03-09-2011
Ik heb klachten die wijzen op MS, zoals doof worden, spierzwakte en doof gevoel in de armen. Ik ben al onderzocht, maar ze vinden niks. Wat kan ik nog doen?
Geen reacties
03-09-2019
Wanneer heeft een embryo een ziel? Wanneer dit al direct bij de bevruchting gebeurt (vanaf dat moment is er immers leven), hoe zit het dan met de ziel wanneer de cellen zich splitsen (wat bij een eene...
1 reactie
03-09-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering