Is de SGP fundamentalistisch?

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Is de SGP fundamentalistisch? Ze willen het land regeren op theocratische wijze, maar dan wel net op hun manier, en niet op bijvoorbeeld de manier van de baptisten. Hoe zit dat?

Antwoord

In de vraag hierboven zitten twee vragen.

De eerste is ten aanzien van de SGP, de tweede is het theologische verschil tussen kinderdopers en volwassen doop.
Dat laatste is een "strijd" waar beide partijen, voor en tegenstanders van kinderdoop, elkaar vele malen bevraagd hebben en er niet uitgekomen zijn. Dan mag je niet veronderstellen dat deze strijd dan binnen de SGP gevoerd gaat worden. De SGP draagt in haar doelstellingen dit ook niet uit. Ze wil dit ook niet doen op die of die manier, maar tracht Gods Woord in haar breedte en diepte als norm te nemen om dat door te laten klinken en als die
mogelijk geboden wordt van daar uit te regeren.
De SGP heeft dan ook een andere "doelstelling". Theocratie is breder dan een theologisch verschil. Want de kerkgeschiedenis leert ons, dat er wel meer verschillen zijn dan de doop. Denk bijv. aan de Avondmaalsvisie tussen Luther en Calvijn. En wil de SGP dat nu op een Calvinistische of Lutherse manier?

Tweede: Is de SGP fundamentalistisch? Nee!! Als de SGP Gods Woord in haar volle breedte en diepte laat doorklinken in de politiek dan is dat geen fundamentalisme. Het wordt door velen wel zo gezien. Maar als je je normen en waarde laat toetsen, in dit geval door Gods Woord, dan is dat legitiem.
De SGP heeft te allen tijde verantwoordelijkheid willen dragen, zo lang het niet ten volle in strijd is met het Woord. Een fundamentalist zal niets accepteren wat maar enigszins van zijn denken afwijkt. Dan is er zelfs geen gesprek mogelijk. We weten hoe de SGP vaak met vragen geworsteld heeft en dan toch ook daarin een weg heeft willen zoeken.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

politiekSGP