Geschiedenissen uit Richteren

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Gibea, m.b.t. de geschiedenissen uit Richteren 19/20/21: de man die zijn overspelig bijwijf ging 'ophalen' in Bethlehem, op de terugweg ging overnachten in Gibea (stad in Benjamin). Deze man werd lastiggevallen door mannen uit Gibea (voor sex) en besloot z'n bijwijf aan deze mannen te geven die nacht. Dit bijwijf overleefde dit niet: deze man besloot z'n bijwijf (waar hij op de heenreis nog goede bedoelingen mee scheen te hebben) in stukken te snijden en rond te sturen (naar elke stam 1 stuk). Vervolgens werd het oorlog tussen Benjamin (aangezien ze de mannen van Gibea niet uit wilden leveren) en Israel. Mijn vragen bij deze lugubere geschiedenis zijn: 1) waarom is er (net zoals zoveel andere plaatsen in het OT) zoveel onrechtvaardigheid? Waarom moesten zoveel onschuldige mensen (waaronder kinderen en baby’s) gedood worden terwijl zij part nog deel gehad hebben in het lastig vallen van de reizende man in Gibea)? In het OT lijkt altijd alles zwart-wit te zijn: als 1 iemand (of meerdere) iets fout doen dan moet een heel volk (inclusief kinderen) hiervoor gestraft worden (denk aan Farao bij de uittocht). In alles lijkt het erop dat God de actie van Israel niet afkeurt. 2) Er is nog een kleine groep mannen van Benjamin overgebleven die zich in een rots verschanst hebben. Vervolgens worden de maagden van de stad Jabes aan deze mannen gegeven (nadat alle inwoners behalve de maagden gedood waren). Aangezien het aantal vrouwen niet voldoende is mogen de mannen van Benjamin letterlijk op vrouwenjacht en vangen voldoende vrouwen. Dit schijnt allemaal normaal te zijn. Wat is de rol van een vrouw in de tijd van het OT? Je vrouw lief hebben schijnen loze woorden te zijn (zoals op veel plaatsen in het OT blijkt). Het lijkt erop dat een vrouw een onderdanig gebruiksvoorwerp is die haar man moet verzorgen en voor nageslacht moet zorgen (om de eer van de man te waarborgen). Misschien valt hier nog iets over te zeggen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

1 reactie
plderoos
Als Jezus na Zijn opstanding terug komt bij de discipelen zegt Hij: Weet je niet dat alles wat in de wet, profeten en psalmen geschreven staat aan Mij vervuld moest worden?

De wet, profeten en psalmen dus. Blijkbaar is dat de indeling van het OT. Buitenbijbelse onderzoeken ondersteunen dat. De wet is, de vijf boeken van Mozes. Met de psalmen worden de dichterlijke boeken bedoeld, psalmen natuurlijk maar o.a. ook hooglied prediker en Job. Men noemde dat 'de geschriften'. Als je nu die beide van het OT afhaalt hou je dus de profeten over. Dat maakt richteren behalve een geschiedenis, ook een profetisch boek. Maar ook aan de tekst kun je zien dat dat zo is. Bij jefta wordt bijvoorbeeld gezegd dat God niet antwoordt. Als je het even natelt blijkt Jefta de achtste richter te zijn. En God heeft in de wet laten opschrijven dat Hij israël tot 7 maal toe zal slaan en dat Hij zich dan van ze zal afkeren, "Ik doe wat ik zeg" is daar dus de boodschap.

Bij Simson, de laatste van richteren, wordt gezegd dat hij "een begin zal maken met de verlossing van Israël". Vlak voor zijn dood krijgt hij nog flink dorst ( ! ) en er staat, bij zijn dood was de verlossing van israël groter als bij zijn leven ( ! ) En dát is mijns inziens de boodschap van de profetie van richteren:

Zonder God wordt het een bende. Zo'n grote bende dat we er zelf niet meer uit kunnen komen. Daarvoor is iemand nodig die doorpakt en mensen terugvoert naar God. En dan nog kunnen deze richters slechts een begin maken met de verlossing van die mensen. Voor de werkelijke en definitieve verlossing is een nog Grotere Richter nodig.