Seksuele omgang na menopauze

Ds. A.T. Vergunst / 25 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. A. T. Vergunst uit Nieuw-Zeeland. Wij zijn een gelukkig echtpaar van over de 50 jaar en hebben vier kinderen. Mijn vrouw is inmiddels in de overgang en het zal niet lang meer duren voordat de menopauze daar is. Is het Bijbels verantwoord na de menopauze nog steeds seksuele omgang met elkaar te hebben? Immers, er kunnen geen kinderen meer komen.

Antwoord

God heeft de seksuele relatie tussen man en vrouw binnen het huwelijk niet alleen gegeven om kinderen te verwekken. Het is een van Zijn liefdevolle gaven die Hij gaf en geeft tussen man en vrouw. Ik heb op het ogenblik geen Nederlandse Bijbel tot mijn beschikking omdat ik overzee ben, maar leest u zelf aandachtig door Spreuken 5:15-22 en ook Prediker 9:9.  Daarin spreekt God heel positief en zelfs aanmoedigend om toch juist van deze gave te genieten. In een gewone en gezonde relatie in het huwelijk zullen man en vrouw toch vaak bij elkaar komen om samen hun liefde te uiten zonder het doen om een kind te verwekken? Dat is niet alleen de realiteit maar ook de bedoeling van Gods gave in het seksuele. Dus ook nadat de vrouw in of na de overgang is, blijft dit waar dat we met elkaar mogen genieten in het seksuele leven binnen het huwelijk.

Ik neem aan dat Abraham en Sarah nog steeds seksueel met elkaar omgingen ver nadat Sarah de leeftijd van baren was gepasseerd. Dit was ook zo voor Zacharias en Elizabeth. Ik denk niet dat alleen nadat de Heere had bekendgemaakt dat de kinderzegen hen nog zou worden gegeven, deze  twee stellen bij elkaar kwamen. Er zal een geregeld liefdesleven geweest zijn, ook ver nadat de vrouw de grens van kinderen krijgen gepasseerd is.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst ook in het verdere van uw gelukkig huwelijksleven. Wat geeft de Heere veel aan ons dat Hij heeft onthouden aan anderen die ongetrouwd door het leven moeten gaan. Neem vandaag eens de tijd om ook voor hen te bidden.

Ds. A. T. Vergunst

25 reacties
Alphonsus
Soms kan ik een vraag echt niet begrijpen. Het antwoord van Ds. Vergunst lijkt mij overduidelijk.
bootje
Idd Alphonsus dacht ook, toen ze 49 was en nog niet in de overgang, was de sexuele omgang neem ik aan ook niet meer om kinderen te verwekken.

Vind het een zeer goed & liefdevol antwoordt.
Alphonsus: Het ontbreekt je niet aan zelfvertrouwen.
drernie
Kan iemand mij uitleggen waarom deze NL dominee geen NL bijbel heeft omdat hij overzee is?
Catherine
Van sommige vragen denk ik: is dit nu serieus bedoeld of niet ? Is vraagsteller nu echt zo naief ?
Net alsof seksualiteit uitsluitend gerelateerd is aan het krijgen van kinderen.
Die twee zullen 1 vlees zijn ! Dus ook na de menopauze.
Johan00297
Beste dominee Vergunst, mocht u het niet weten, zelfs de statenvertaling is online te lezen met een zoekfunctie op woorden.
Janszen
@drernie: Misschien omdat deze Nieuw-Zeelandse dominee zo 'verengelst' is dat Engels zijn meest eigen taal is? Niet zo vreemd hoor als je opgroeit in Amerika en in Nieuw-Zeeland woont...
drernie
@Janszen: dat lijkt mij niet waarschijnlijk omdat het antwoord in perfect NL is, tenzij refoweb het wat bijgeschaafd heeft.
Omega
Kijk naar het profiel van de dominee en je ziet waar hij vandaan komt. De bijdragen van ds. Vergunst worden inderdaad taalkundig geredigeerd. Hij drukt zich inderdaad in het Engels wat makkelijker uit. De dominee bevindt zich trouwens op dit moment in China waar het lastig is om even een Nederlandse Statenbijbel te raadplegen.
hjrl
Een mooi antwoord. Maar, waarom dan zo 'moeilijk' over anticonceptie in mijn rkk en in veel reformatorische kringen m.b.t de tijd vóór de overgang van onze echtgenotes? Als het 'één vlees worden' dan niet persé kindertal gerelateerd is, waarom dan mensen geplaagd met verbod op pil, condoom etc?
Heva
Wat geeft de Heere veel aan ons dat Hij heeft onthouden aan anderen die ongetrouwd door het leven moeten gaan. Neem vandaag eens de tijd om ook voor hen te bidden.

Vergeet de weduwen en weduwnaren ook niet
hjrl
Dag Heva, er zijn ook wel gehuwden waar het op dit vlak niet goed mee gaat hoor!
Roos18
Sorry, niet respectloos bedoeld hoor, maar als je zo'n vraag stelt ben je of heel naief of je snapt het niet helemaal..
Als je je bijbel goed leest vragensteller, staat daarin dat gemeenschap niet alleen is om kinderen te verwekken!
cross
Wat fijn (hoe naïef, onwetend, of wat dan ook velen er van vinden), dat er nog mensen zijn die zich bij alles afvragen hoe we voor God hebben te leven. En niet alleen voor de 'buitenkant' netjes leven (wat andere mensen er toch wel niet van zullen vinden...) maar in dit geval waarschijnlijk hoe we ons ook dienen te 'gedragen' binnen (onzichtbaar) het huwelijk.
hjrl
Cross, zo voel ik het ook aan. Roos18, fijn dat jij het binnen jouw huwelijk zo duidelijk hebt. Dan ben je wsch een vrouw doorkneed in de Schrift. Als je het duidelijk hebt, wees dan misschien iets meer uitvoerig; waardoor de mindere broeders en zusters (ik bedoel de zwakkeren) iets aan jouw ervaring hebben.
Roos18
@hjrl

Nog geen huwelijk voor mij. Wel alles duidelijk geregeld in mijn relatie. Gelukkig wel.
Ik vind ook dat ik best uitvoerig mag zijn in DEZE vraag, want je hoeft mijns
inziens niet heel erg ontwikkeld te zijn om het (logische) antwoord op deze vraag te weten. Zeker niet als je 50 bent.
Johannes3vers16
Wat lees je van Abraham en Sara?
hjrl
@ Roos18, dag Roos; wil je iets uitvoeriger zijn? Natuurlijk is reageren goed. Als je niet gehuwd bent en toch e.e.a. goed hebt geregeld in je relatie is dat uiteraard in orde. Het kan betekenen: lichamelijke relatie zoals gehuwden. Of juist niet Maar dat zul je niet iets vinden wat derden aangaat. Toch reageer je op de oprechte vragenstelster. Derhalve aan jou gevraagd: wil/kun je iets duidelijker zijn? Vind je dat deze gehuwde mw. al dan niet contraceptie mag gebruiken? Of dat ze natuurlijk wél gemeenschap mag hebben al kan er geen kindje meer van komen (dat laatste mag ze natuurlijk wel is mijn mening).
zonneschijn
Beste Meneer,
Uw eerlijke vraag is of je gemeenschap mag hebben na de menopauze.
U heeft een heel mooi eerlijk duidelijk antwoord gehad, waarmee inderdaad de voorbeelden uit de Bijbel worden benoemd. wij zijn een echtp ook over de 50. en al zit ik nog als vrouw niet in de menopauze, het zal niet lang meer duren als t goed is.
Maar de Bijbel heeft gmeenschap van een man 1 man en vrouw die gehuwd zijn niet alleen gegeven om te kunnen voortplanten. ja ook! maar ook als mensen geen kinderen hebben gekregen, zijn ze volwaardig man en vrouw en hebben ze als t goed is elkaar hartelijk lief en daar mogen ze van genieten zoals God het zo mooi in de schepping heeft gelegt. ook tot op hogere leeftijd. daar staat geen leeftijd voor!!! als u zou vragen ik ben bang dat mijn vrouw nog in verwachting zou raken, die vraag zou ik beter begrijpen. dat kan altyd, maar is wel zeer gering. en dat kunt u met de arts bespreken wat u daar samen mee doet en met U 3 een vooral. De Heere , uw vrouw, en u. ik wens u een goed en fijn huwelijk toe in alle opzichten.
een HGR!
Cloudsadmirer
Roos18,

Ik vind het zeer respectloos naar de vraagstellers toe om een vraag 'naief' te noemen of te concluderen dat ze er dan wel helemaal niks van zullen snappen. Je hebt geen idee wat het referentiekader is van de personen achter de vragen hier.Ook al schrijf je erbij dat je het niet respectloos bedoelt, ik kan me zo voorstellen dat dat wel zo overkomt. Op mij in ieder geval wel.

Een vraagsteller is niet in staat zich te verdedigen. Behandel ze alsjeblieft volwaardig en voorzichtig.