Ingeschapen godskennis

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik denk wel eens aan al die heidenen in vroeger tijden die nooit met het woord van God in aanraking zijn gekomen. Zoals onze voorouders, de indianen en alle volken buiten het volk van Israël in het verleden. Nu las ik gisteren Romeinen 2 en dan met name vers 12 t/m 16. Ik quote alleen dit stukje even: “Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun conscientie medegetuigende en de gedachten onder elkander hen beschuldigende of ook onschuldigende." Betekent dit dat er ook onder de volken die alleen maar een ingeschapen godskennis bezitten ook mensen zijn die uitverkoren waren? De Heere is almachtig maar Hij werkt toch nooit buiten zijn woord om? Of is dit voor ons een verborgenheid zoals Paulus aangeeft in vers 16.

Antwoord

Er is ongezonde nieuwsgierigheid en Christelijke bewogenheid. De Bijbel geeft ons geen antwoord op ongezond nieuwsgierige vragen, maar wel op Christelijk barmhartige vragen. De Heere weet hoe Hij de Zijnen zalig moet maken. Onmondige kinderen, zonder dat zij bewust het Woord hoorden. Zij die tot hun verstand zijn gekomen, door middel van het gepredikte Woord. De Bijbel bestond in de eeuwen voorafgaand aan Mozes niet. God bereikte en redde Zijn verkorenen toch. Wat God kan en doet, is ons niet geheel en al bekend. Wat Hij ons aanwijst, is de weg van onze plicht: predik het Evangelie aan alle mensen. Als Hij de heidenen wilde zaligen buiten de geloofskennis van Zijn Evangelie om, had Hij dit Zijn discipelen niet bevolen.

Is er zaligheid voor heidenen buiten de verkondiging van het Woord om? In ieder geval niet buiten de zoen- en kruisverdiensten van Jezus Christus om. Ik denk aan een stukje van Matthew Henry. Hij is geen onfeilbare getuige, maar gewoonlijk kunnen we toch van zijn schrijven opmerken dat het Bijbels is. Hij schrijft over Handelingen 4 vers 12: "En de zaligheid is in geen ander; want er is ook onder de hemel geen andere naam, die onder de mensen gegeven is, waardoor wij moeten zalig worden." Leest u maar mee: "In hoeverre diegenen gunst bij God kunnen vinden die de kennis van Christus niet hebben, noch een werkelijk geloof in Hem, maar toch leven overeenkomstig het licht dat zij hebben, dat staat niet aan ons te beslissen. Maar dit weten wij, dat wèlke gunst ter behoudenis zulken mogen ontvangen, deze hun vanwege Christus en alleen om Zijnentwil geschonken wordt, zodat toch de zaligheid in geen ander is."

Laten wij het daarop houden.

Ds. W. Pieters