(...) Mag je je bijvoorbeeld uitkleden voor de webcam? Er kan tenslotte niets ge...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 23 jaar en ik heb sinds drie jaar verkering met een hele lieve jongen. Over een jaar hopen we te gaan trouwen, maar voor het zover is moet hij voor zijn werk een half jaar naar het buitenland. Een van de manieren die we willen gaan gebruiken om contact te houden is de webcam. We vroegen ons nu af hoever je hiermee mag gaan. Mag je je bijvoorbeeld uitkleden voor de webcam? Er kan tenslotte niets gebeuren...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Uitkleden voor de webcam? Mijn antwoord is: begin a.u.b. nooit aan zulke dingen. Al is het je lieve vriend met wie je over een jaar trouwt. Nooit doen. Hoe ver dan wel? Je moet voor een webcam net zo zuiver met elkaar omgaan, als thuis bij elkaar. Waarom ben ik zo stellig? Er kan juist bij een webcam heel veel gebeuren.

1. Je vriend gaat vastleggen wat je laat zien. Met de beste bedoelingen natuurlijk, want dan kan hij de volgende dagen nog een keer naar je kijken. Maar... wil je dat er een foto/filmpje van jou naakt op zijn PC staat? Wat kan daar mee gebeuren? Stel je eens voor dat de verkering uitgaat?

2. Tijdens je verkeringstijd moet je jezelf niet uitkleden voor elkaar. Dat is een kado dat je wilt bewaren voor het huwelijk. Heb je toch al jezelf (gedeeltelijk) uitgekleed voor elkaar, spreek dan af: “Dit voelde wel fijn, maar het was niet goed. We bewaren dit voor het huwelijk.”

3. Heel belangrijk is het volgende punt. Wat gebeurt er met jullie relatie als je je uitkleedt voor de webcam? Seksualiteit hoort thuis in de innige liefdesrelatie tussen een man en vrouw. Als getrouwde man en vrouw is het heel natuurlijk om elkaars lichamen te zien (Spreuken 5:19). Maar de webcam zorgt voor een heel onnatuurlijke afstand. Je ziet iets heel intiems terwijl je niet intiem bij elkaar bent! Daardoor kunnen gevoelens komen die heel schadelijk zijn voor jullie verkering. Je kunt opeens als meisje denken: wat doe ik hier voor de camera? En je vriend kijkt op dezelfde manier naar je alsof hij naar een erotisch plaatje kijkt. Kortom: webcamseks kan juist het intieme kapot maken.

Er kan tenslotte niets gebeuren...??? Er kan heel veel narigheid gebeuren, als je seksualiteit losmaakt van de intieme omgang met elkaar als man en vrouw. Mijn advies: als je ook maar iets twijfelt of je jezelf wel kunt beheersen, doe die webcam weg! Een half jaar elkaar niet zien is niet leuk, maar zeker wel te overzien. E-mail liever met elkaar of schrijf eens een brief. In mijn gemeente zijn verschillende oudere echtparen, die rond de Tweede Wereldoorlog verkering kregen. Soms moest de jongen lange tijd onderduiken ergens anders in ons land. Soms moest hij werken in Duitsland. Je wist soms niet eens of hij nog leefde. Daarna werden veel jongens opgeroepen om te vechten in Nederlands Indië. Drie jaar lang zagen stelletjes elkaar niet. Heel af en toe een brief. Toch hebben veel verkeringen dat prima overleefd. Waarom? Als je een goede relatie hebt, hoef je niet elkaar te zien om het vol te houden. Je weet dat je van elkaar houdt. Je vertrouwt elkaar 100 procent. En dat is genoeg.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. J. Barth

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk