Zondeval

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Door de zonde van Adam en Eva zijn alle mensen gevallen. Maar God weet toch alles van tevoren? God wist dan toch ook dat de mens zou vallen in de zonde. Waarom wordt deze zonde ons dan aangerekend? Kun je hiermee niet stellen dat de schepping (van de mens) is mislukt en dat het niet eerlijk is dat al de mensen zo zwaar gestraft worden?

Antwoord

4 reacties
gansje
Hoi, in onze gemeente zijn we net bezig met het begin van de HC, daarin komt deze vraag (zo ongeveer) ook voor. Ik vond het heel duidelijk, misschien heb je er wat aan. http://audioserver.nl/?option=content&task=view&id=52&Itemid=92&user_id=456
8/7/2012 16:00 uur vraag 5-6, 15/7/2012 09:30 uur vraag 7-8 en 22/7/2012 16:00uur vraag 9-11
Daniel
Natuurlijk wist God alles, Hij weet alles!
God is soms als een teckel, slim en met humor. Hier doe ik God niet mee te kort en de teckel ook niet, want de teckel is een schepsel van god.

@gansje, jouw bijdrage vind ik hogere wiskunde, je hebt geen mening en verwijst naar andere site's.

Vragensteller, het leven is nooit eerlijk, de ene mens heeft een hoger iq of rijke ouders en de andere mens moet leven in Afrika met nog geen dollar per dag.
Dat weet God ook wel, maar daar denk jij, denk ik, niet aan. Jij denkt aan je refowereldje met zijn probleemptjes,
God heeft grotere problemen......, Hij weet dat de mensen het niet eerlijk verdelen in Zijn wereld en daar ligt Hij wakker van.
En wie wordt er zo zwaar gestraft?
dkw
Als jij met je buurman koffie zit te drinken en je weet dat de buurman zelfmoord wilt plegen en daar toe in staat is, dan is het aan jouw om daar alles aan te doen om dat te voorkomen, zeggen dat hij het niet moet doen, waarschuwen en dergelijke.
Als jouw buurman het dan toch doet, is het dan jouw verantwoordelijkheid? Nee toch, de buurman heeft het zelf gedaan.

God wist dat de mens in staat was om te eten van de boom, zo heeft hij de mens geschapen, niet als robots of poppetjes aan een touwtje maar als levende wezens.
God heeft gewaarschuwd van doe het niet want dan gaat het verkeerd, als Adam en Eva toch zo eigenwijs waren om het toch te doen, is God daar dan verantwoordelijk voor? Nee toch? Ze hadden het ook niet kunnen doen, dan was er niks aan de hand geweest!
Daniel
@dkw, God heeft de boel bewust in de soep laten lopen, Hij wist wat Adam en Eva gingen doen, of is God niet alwetend?

Waarom zijn wij verantwoordelijk voor de 'zonden' van Adam en Eva?
Omdat God het zo gewild heeft, Hij wist natuurlijk dat wij mensen zondig zijn, zo heeft Hij ons geschapen, dat ligt niet aan ons, God heeft het zo gewild. Hij is almachtig, Hij is de grootste, Hij heeft een plan en wij zijn maar pionnen.

Een almachtige God heeft een plan dat veel Afrkanen nog geen 25 euro per maand verdienen en wij toch al gauw aan de 2000 euro komen. Daar zit een visie achter, God is getrouw zijn plannen falen niet.

Ik word echt moe van dit soort vragen, het is niet eerlijk verdeeld in de wereld, God of geen God, het is niet eerlijk verdeeld.