De zin van mijn leven is weg

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag(je). Al een hele poos zie ik de zin van mijn leven niet meer in! Hoe langer ik hierover nadenk, hoe liever ik heb dat ik nooit bestaan had! Niets interesseert mij meer in dit leven. Hoewel ik alles heb wat ik wil (in materieel opzicht) blijf ik me ongelukkig voelen! Ik wens me vaak dood en voel me heel vaak eenzaam, hoewel ik toch veel vrienden heb. Kunt u mij raad geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Je vraag is tamelijk kort, maar toch niet echt een kleine vraag. Ik vind het best ernstig waar je mee zit en ik denk dat het goed is dat je er zelf de ernst ook van in ziet. Het is niet gewoon om je eenzaam te voelen als je veel vrienden hebt. En er is heel wat aan de hand als je je vaak dood wenst.

Wat er precies met je aan de hand is kan ik natuurlijk uit de enkele zinnen die je neerschrijft niet precies inschatten. Het lijkt me dat je te maken hebt met een al langer durende depressieve stemming. Ik zou je willen vragen: uit je je wel eens over je innerlijke gevoelens tegenover mensen om je heen? Zo niet, probeer dat eens, want je eenzaamheid kan er mee te maken hebben, dat je je teveel in jezelf opsluit. Praat je er al vaker over, dan zou ik je willen adviseren om contact te leggen met iemand die je er wat verder in kan helpen. Neem eens contact op met je huisarts. Of leg contact met je predikant, of iemand anders van wie je denkt dat hij of zij verstand heeft van deze dingen.

Verder zou ik graag tegen je willen zeggen: al zie jij de zin van je leven niet, daarom is die zin er nog wel. God die jou geschapen heeft, heeft ook een bedoeling met jouw leven. Dat is een bedoeling die niet alleen met jou en je eigen bestaan te maken heeft, maar die met Hemzelf, en met Zijn Koninkrijk te maken heeft. Die bedoeling kun je alleen maar vinden, als je je met je leven ook tot de Heere wendt. In ieder geval: het leven op afstand van God, is een leven in de zonde, en daar grijnst de zinloosheid je van alle kanten tegen.

Ik zou je in ieder geval ook de raad willen geven om het met je leven bij God te zoeken. Misschien doe je dat al wel, maar misschien ook niet. Als je je ongelukkig voelt en gedeprimeerd bent, kan het heel snel gebeuren dat je niet meer bidt. Omdat je denkt dat dat toch niet helpt. Ga niet op je gevoel af, maar bidt ondanks alles toch. Er komt een tijd dat je het weer anders zult voelen!

Veel sterkte toegewenst.

Ds. A. de Lange

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

depressiefdoodswens