Plastisch chirurgie

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Ik ben christelijk en mijn vraag is of plastisch chirurgie mag? Want ik heb namelijk grote ogen waardoor ik veel ooglid heb. Mensen kijken me daarbij raar aan en veel mensen vinden het eng.

Antwoord

4 reacties
MUS
Waarom elke keer weer die vragen over wat wel of niet mag? Het doet me denken aan vragen zoals in Luk. 20:22.
Het christelijk geloof is geen religie van wetten en regels. Als christen mag je een relatie opbouwen met Jezus Christus en zo Zijn voetstappen volgen.
De Geest van de waarheid, zal u de weg wijzen in heel de waarheid. (Joh. 16:13)
De christelijke vrijheid leert ons: Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen zijn nuttig. Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar niet alle dingen bouwen op. (1 Kor. 10:23)
irenicus
Eens met MUS; ik lees heel vaak vragen in deze trant en ze gaan eigenlijk altijd over 'mag IK dit of dat' - je krijgt de indruk dat de enige zorg is: het EIGEN zielsbehoud, als IK maar niet 'fout' zit. In plaats van je dat eindeloos af te tobben zou je elke dag deze vraag kunnen stellen: wat heb IK vandaag, in woord en of daad, gedaan om EEN ANDER iets van Gods liefde te tonen? Lijkt me effectiever en meer in de 'trant' van wat Christus van ons vraagt!
katlheen
Eens met voorgaande reacties. Vaak is het van: is dit of dat geoorloofd? En kan ik nog een bijbels argument krijgen om mijn broeder of zuster te vermanen. Zelf nadenken mensen, zelf onderzoeken. En is juist niet het christendom een religie van vrijheid? Laat het dan ook een vrijmakend geloof zijn, en geen dwangbuis. Ik zie teveel vragen die alleen maar bijdragen aan een wettisch, dood geloof. Leef in vrijheid!
drj
Er zijn twee mogelijkheden: je hebt het gevoel, dat je er wanstaltig uitziet en iedereen naar je kijkt ( dat komt vaak voor) of je hebt echt te grote ogen (komt ook tamelijk vaak voor).

In beide gevallen zal een bezoekje aan de oogarts uitkomst brengen. Er bestaan namelijk een paar ziektes waaarbij de ogen in de loop van tijd groter worden. Het is belangrijk dat uitgesloten wordt dat er zoiets aan de hand is, omdat deze op den duur ook je ogen kunnen beschadigen. Ik denk hier bv aan de ziekte van Graves, acromegalie, etc. Ook problemen binnen het oog (bv verhoogde oogdruk) kunnen grotere ogen veroorzaken. Zoals gezegd, een oogarts kan daar uitsluitsel geven.

Houdt ook rekenning met de mogelijkheid dat je ogen niet abnormaal groot zijn, maar dat ze alleen voor je gevoel zo opvallend zijn. Onze geest kan ook rare trucjes met ons uithalen, zodat niet wij maar ons lichaamsbeeld vervormd is. Vast over nadenken.

Als laatste wil ik nog te bedenken geven, dat het goed zijn kan dat ook als er echt iets aan de hand is, dat niet betekent dat je ogen verkleind zullen kunnen worden. Overhangende oogleden ja, maar ogen, daar kun je niet zomaar een stukje uitsnijden. Bedenk dat goed en heb niet te hofe verwachtingen.

Zoals gezegd, ga naar de oogarts om afwijkingen uit te sluiten en neem eventueel een paar foto's mee van de afgrlopen jaren als je zelf het idee hebt dat het in de loop van de jaren erger geworden is.

Veel succes, drj