Mijn neus is te groot

Ds. W. Arkeraats / Geen reacties

Vraag

Ik stel deze vraag en eigenlijk weet ik het antwoord al wel een beetje, maar ondanks dat blijf ik er mee zitten. Mijn neus is groot en dit vind ik echt een probleem!! Elke dag sta ik voor de spiegel en denk ik bij mezelf: wat ben ik toch lelijk. Mijn hele zelfbeeld is zeer negatief, soms sta ik op en denk ik: was ik maar dood, want trouwen doe ik toch nooit met mijn uiterlijk. Dat de Heere dit niet goed vindt begrijp ik wel, maar elke keer word ik er weer mee geconfronteerd en dan begint het van binnen weer te knagen. Zal ik een neuscorrectie laten doen? De laatste tijd zit ik hier echt aan te denken? Maar mag dit wel? Vind de Heere dit wel goed? In mijn gebed vraag ik het ook aan de Heere en of de Heere mij vrede wil geven met mijn uiterlijk? En soms doet de Heere dit gelukkig ook, maar als ik dan weer voor de spiegel sta denk ik: zal ik wel of niet laten doen. Alstublieft, zou u mij een eerlijk antwoord kunnen geven? Wat zegt de Bijbel over een plastische ingreep?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is een teer punt wat je aan de orde stelt. Er is niet zomaar een eenvoudig antwoord op te geven, omdat er eigen heel veel dingen meespelen. Maar toch wil ik graag proberen, met je méé te denken.

Om bij het laatste te beginnen: in de Bijbel vinden we geen rechtstreekse verwijzing naar een ingreep die bedoeld was om een lichaamsdeel blijvend te corrigeren. En wel om de eenvoudige reden, dat het medisch gezien niet mogelijk was. Maar dat wil niet zeggen dat we niet mogen proberen de woorden van de Bijbel toe te passen op onze persoonlijke omstandigheden.

We belijden, dat we allen door de Heere geschapen zijn. Maar er is een groot verschil: in lichaamsbouw, in ons voorkomen, in ons karakter. Daar heeft de Bijbel ook oog voor. Meer dan eens wordt nadrukkelijk van iemand gezegd, dat hij of zij er knap uitziet. Denk maar aan Rachel, maar ook aan David. En Lea zag er minder aantrekkelijk uit.

Nu is er ook een groot verschil tussen mensen ten aanzien van de beléving van hun lichaam. Sommigen hebben een min of meer opvallende afwijking. De één lijdt daar heel erg onder en heeft er daarom heel veel moeite mee, onder de mensen te komen. Voor een ander is dat minder zwaar. En begrijpelijk weegt het zwaarder, als je jong bent en het naar je gevoel de mogelijkheid voor een huwelijk verkleint.

Maar als het ons zwaar weegt? Je geeft aan, dat het heel erg moeilijk voor je is. Dan is de vraag begrijpelijk, dat je een de mogelijkheid van een operatie overweegt. Mag dat? Of moet je tevreden zijn met de weg, die de Heere je doet gaan? Wat de vraag zelf betreft, wil ik heel duidelijk zijn. Mag je concreet iets doen, om een bepaald gebrek te verhelpen? Ik kan geen enkel woord in de Bijbel vinden dat op een verbod daartoe wijst. De Heere Jezus genas blinden, doven en kreupelen. Nergens horen we Hem zeggen dat die mensen tevreden moesten zijn met hun lot en moesten berusten in hun handicap. Wij kennen overigens ook veel voorbeelden van verandering van het uiterlijk: een gebitsprothese, een pruik, om enkele dingen te noemen.

Maar toch ligt allemaal niet zo eenvoudig. In jouw omstandigheden spelen meer dingen een rol. Zullen we er eens verder over nadenken? We ervaren een verschil tussen operaties ter genezing van een bepaalde ziekte en de zogeheten ‘cosmetische’ ingreep. Natuurlijk vindt die blindedarmoperatie plaats. Maar je voelt wel: jouw situatie is anders. En er is nog een andere kant: de noodzaak van een operatie ter correctie hangt sterk af van je persoonlijke situatie. Uiteraard heb ik geen foto van je. De vraag is: hoe ‘erg’ moet het zijn, om ertoe over te gaan? Daar kun je geen algemeen antwoord op geven, want wat voor de één ondraaglijk is, is voor de ander wél aanvaardbaar. Dan is er nóg iets: rond de cosmetische operaties hangt ook wel een bepaalde sfeer. Voordat ik je vraag ging beantwoorden, heb ik me er wat in verdiept door een aantal sites te raadplegen. Wat er allemaal mogelijk is! Ook onnodige dingen - voor ons gevoel. In ieder geval voel je je daar ongemakkelijk bij.

Mag ik intussen toch ook een andere kant belichten? Ik vind het heel begrijpelijk, dat in moedeloosheid wordt gedacht: wie zou er nu met mij willen trouwen? Maar ik ken óók voorbeelden van ware liefde, die veel kan overwinnen.

Ik probeer het wat samen te vatten. Voorop stel ik van harte, dat je met de genoemde operatie naar mijn inzicht niet tegen de wil van de Heere gaat. Daarnaast hoop ik, dat je een arts hebt, waarmee je de lichamelijke en psychische kanten in een open gesprek kunt afwegen. En mocht het toch een operatie worden, dan wens ik je daarbij veel kracht van de Heere toe met vanzelf de hoop, dat deze ingreep zal brengen wat je hoopt.

Ds. W. Arkeraats

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hardinxveld Giessendam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

plastische chirurgie