Programma met lesbiennes

Kand. G.A. van Ginkel / 9 reacties

Vraag

Mag je als christen een programma kijken waarin lesbiennes voorkomen? Ik vind het namelijk heel interessant om programma's te kijken waarin het gaat over zwangerschappen, bevallingen enz. Maar in dit programma komt ook een lesbisch stel voor die samen een kindje willen. Mag ik dan als christen hiermee door gaan met kijken? Mijn gevoel zegt dat ik het beter niet kan doen, maar aan de andere kant vind ik de rest van het programma wel heel interessant. Ik hoop dat u me hier mee kunt helpen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Belangrijk is uiteraard het motief. Waarom wil je kijken? Is het louter uit tijdverdrijf, nieuwsgierigheid of sensatiezucht? Is het het uit behoefte om wel geïnformeerd te worden,  gewoon voor jezelf; of mogelijk om (in een onderwijssituatie) anderen te kunnen begeleiden? Is het...? Ja, wat is het eigenlijk? Waarom kijk ik naar hetgeen waar ik naar kijk? Dat geldt niet alleen dit programma.

Laten we eerlijk vaststellen:
1. Het kan heel erg nuttig zijn te weten wat er te koop is; maar in bepaalde gevallen kan het ook heel lastig en belastend zijn... Ik denk aan de voorganger die zegt: "Onderaan de kanseltrap zie ik beelden van een film voor ogen." We hoeven niet alles te zien of te weten...

2. De duivel is geweldig goed in bezigheidstherapie: hij houdt je bezig met allerlei zogenaamd onschuldige, legitieme tv-programma’s, computerspelletjes etc.

3. Het hart van de mens is arglistig.

4. God vraagt je te vermaken in hetgeen Hij je biedt.

5. God is heilig, wees jij dan ook heilig! Al wat wij doen, doen wij coram Deo, voor Gods aangezicht.

Dit lijkt nogal moraliserend. Doe er nochtans -prachtig woord!- je voordeel mee. En als je eigen gevoel je als het ware terugfluit, dan denk ik: laat dit programma dan maar schieten. Maar uiteindelijk geldt het advies dat je leest in Rom. 14. Zet de tv eens uit en lees dat hoofdstuk met grote aandacht. Nog meer gemoraliseer... Nochtans!

Kand. G. van Ginkel

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.

Tags in dit artikel:

tv
9 reacties
Hubert
Het antwoord gaat m.i. niet in op de vraag of je naar programma's mag kijken met lesbiennes.
Waarom zou dat niet mogen? Zijn dat geen mensen waar we ons in kunnen verdiepen? Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het kan toch absoluut geen kwaad eens verder te kijken dan je neus lang is. Nochtans...........
Sophie27
Ik denk dat het hier gaat om het programma babyboom (?). Opzich een onschuldig programma, mensen worden gevolgd in hun zwangerschap, je ziet wat stukjes bevalling en ze wisselen met elkaar van gedachten over opvoeding e.d.
Ik heb het zelf ook gekeken een paar jaar geleden. Nu de nieuwe serie weer is begonnen heb ik 1x gekeken en kon het niet meer aanzien. Ik kon dit tegenover God niet verantwoorden. Ik wil niets veroordelends zeggen over lesbiennes, maar de vrouwen in het programma krijgen een kind met donorzaad, leven samen als man en vrouw en worden dan ouders.
Hoe zou Jezus hiernaar kijken? (En dan heb ik het dus niet over de geaardheid!). Bovendien vind ik het in de schepping terug dat God schiep man en vrouw, en vader en moeder. Twee mensen die in liefde met elkaar gemeenschap hebben waaruit een kindje verwekt mag worden.
En omdat dat een Bijbels gegeven is, kon ik zelf niet meer kijken naar die 2 vrouwen. Persoonlijk vind ik het afbreuk doen aan wat de Heere Jezus ons gegeven heeft.

Dus over dit onderwerp iets bekijken is mijns inziens niet verkeerd, alhoewel ik zelf juist uit de verleiding probeer te blijven!
En dan is het voor mij persoonlijk: waakt en bid.
Catherine
Niet alleen vanwege de lesbiënnes kijk ik er niet meer naar, maar ook vanwege andere echtparen. Die denken dat alles maakbaar is. Geen wonder dat de zorg zo duur is! Allerlei peperdure behandelingen ondergaan om persé een eigen kind te krijgen.
Het is een programma van de NCRV? Ik zag dat nergens in terug.
Maar terug naar het onderwerp: als ik geen lesbiënnes wil zien, moet ik voortaan met mn ogen dicht de straat op want het wemelt hier werkelijk van en niet alleen vrouwelijke, maar ook mannen hand in hand.
Zo is dat nu eenmaal anno 2012, geaccepteerd. Dus....
vlokje
Accepteerde Jezus niet alle mensen? Waarom moeten wij dan wel moraliseren? Wie durft zich zonder vooroordeel in mensen met gevoelens voor de eigen sekse te verdiepen? Moeilijk he?
Lesbiennes en homo's bekijken durven we nog wel, maar openstaan voor hun verhaal.... Dan zijn we heel snel weg.
Marytje
ALs je gevoel zegt dat je het niet moet doen, dan moet je het niet doen......
Maar het is wel zoals deze maatschappij in elkaar zit.

Ik heb 2 vrouwelijke collega's die getrouwd zijn met een vrouw en waarvan eentje ook een kindje heeft.
En ik heb een mannelijke collega wie samenwoont met een man.
Moet ik dan maar niet met deze collega's samen werken en interesse tonen in hun leven?

Zie deze mensen ook gewoon als mens ook al heb je misschien je vraagtekens bij hun manier van leven.
Ermelo
Ik ken het programma. Ik zie waarom je het interessant vindt. Zelf kijk ik er niet meer naar, omdat ik veel mensen zo ik-gericht vind. En dan heb ik het niet alleen over de lesbiënnes. Er zijn er meer in het programma die ei- of zaadcellen van donors gebruiken, die zwanger willen worden na (herstelde) sterilistaties, etc.
Ik vind de worsteling van stellen die zó graag een kindje wil, ontroerend en boeiend. Maar ik wil niet meer alles zien wat er op dat gebied gebeurt. Maar dat is een overweging die je zelf moet maken, ik veroordeel niemand die er wel naar kijkt.
Hopeful
@Catherine.... het is off topic, maar even een reactie op je volgende zin: "Geen wonder dat de zorg zo duur is! Allerlei peperdure behandelingen ondergaan om persé een eigen kind te krijgen."

A. Kijk uit met wat je zegt, hiermee kun je anderen kwetsen, niet voor iedereen is het weggelegd om heel makkelijk kinderen te krijgen.
B. Het ligt echt niet hieraan hoor dat de zorg zo duur is
C. Die tonatie, sorry..... Ik heb zelf gelukkig kinderen gekregen maar ken mensen van heel nabij bij wie dit heel moeilijk gaat en tuurlijk wil iedereen graag een kindje van zichzelf en om daar medici bij in te schakelen is niks mis mee, zo lang het biddend gaat.

On topic: ik snap je dilemma vragenstelster, zelf vind ik het ook altijd lastig. succes met je afweging..
Lendy
Een zijpaadje sla ik in. Volgens Rom. 1:26 bestaat er eigenlijk geen lesbischiteit (dus seksualiteit tussen twee vrouwen) zoals Rom. 1:26 wel (zondige) seksualiteit tussen twee (homo)seksuele mannen.
Dus waar praten we over.
Mijns inziens is in onze tijd het tussen twee vrouwen "slechts" sensualiteit
Tussen mannen volop seksualiteit; uiteraard zondig.
In dit opzicht moeten we de Bijbel weer opnieuw lezen
Wat er in Rom. 1:26 staat is, kies gezegd, dat het om vrouwen gaat die het "fijn" vinden dat hun eigen man aan de "verkeerde" ingang penitreerd.
Als er dan toch seksualiteit tussen twee vrouwen kan bestaan, wil ik wel eens uitgelegd krijgen hoe ze het dan doen.Uiteraard blijven we dan ook op deze site kies.
Pompelmoen
@Lendy
Het enige wat ik hierover kan zeggen is dit. Om seksualiteit, en daarmee ook geaardheid, te reduceren tot interesse in penetratie door een mannelijk geslachtsdeel, lijkt me wel erg kort door de bocht.