Vol twijfel, zonder geloof

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Mijn leven lang, bijna 50 jaar, leef in ik het donker, in angst, zoekend en twijfelend. Ik ken diverse mensen in mijn omgeving die het geloof hebben ontvangen en uit het geloof leven, ze leven dichtbij God en vertrouwen Hem. Ik ben zo jaloers op deze mensen, zou zo graag dit kinderlijke geloof ontvangen en rust ontvangen in mijn ziel.

Maar ik heb zoveel twijfels. Twijfels of God wel echt bestaat, er is zoveel ellende in deze wereld, hoe kan een liefdevolle God dit toelaten? Kan ik God wel vertrouwen? Is er wel een God? Twijfel of de Bijbel wel echt Gods Woord is, ook omdat er tegenstrijdigheden in de Bijbel staan. Deze twijfels houden mij tegen om te bidden, Bijbel te lezen en te geloven.

Verschillende keren heb ik wel de aanwezigheid van God ervaren maar snel daarna kwamen de twijfels daarover of dat wel zo was en of die gebeurtenis of dat gevoel niet een toevalligheid was die ik aan God heb toegeschreven. Ik heb mijn twijfels en angsten in het gebed voorgelegd aan God, maar dit was ook moeilijk omdat ik niet zeker weet of Hij bestaat. Hoe kan ik echt bidden als ik niet weet of Hij bestaat?

Ik kom niet verder. Hoe kom ik van deze twijfels af? Geloof en deze twijfels kunnen toch niet naast elkaar bestaan. Hoe ontvang ik het kinderlijk geloof in God, niet meer twijfelend maar vertrouwend? Ik ben zo bang straks te zullen sterven vol twijfel, zonder geloof...

Antwoord

Wat jij nodig hebt is een uitlegger, een Philippus. Iemand die jou duidelijk maakt wat bekering (levendmaking) is en dat jij niet op zoek hoeft te gaan, maar dat er een God in de hemel is die jou zoekt, roept en nodigt. Op alle vragen die je hebt, zijn in deze vragenrubriek al tientallen antwoorden gegeven. Het is daarom veel vruchtbaarder voor je om eens in gesprek te gaan met onze Refoweb-pastor Jan van Dooijeweert. Via vragen@refoweb.nl kun je een afspraak met hem maken.