Huisje huren van boer

mr. E. de Vries / 7 reacties

Vraag

Al een tijdje lopen wij, getrouwd stel, tegen een aantal dingen aan. Wij vragen ons af of deze situatie normaal is. Wij huren een huisje op het erf van een boer. Daar betalen wij een normale prijs per maand voor. De boer is daar echter niet tevreden mee en vindt dat wij in zijn huishouden moeten helpen. Ook verwacht hij dat wij eens per maand zijn voortuin wieden. Pasgeleden hebben wij het hele tuinhek geverfd, maar hij vond het niet netjes geverfd, dus moest alles met een andere kleur overnieuw gebeuren. De badkamer, keuken en toilet moeten elke vrijdag schoongemaakt worden. Verder vegen wij het erf uit eigen beweging. Nu was pas onze geiser kapot, maar de boer wilde deze niet laten maken op zijn kosten; wij hebben dit zelf betaald. Nu vragen wij ons af of dit de bedoeling is, omdat het toch een huurhuis is. We hebben al aangeboden om meer huur te betalen, zodat wij geen klusjes meer hoeven te doen, maar dat wil de boer niet. Naast onze eigen banen, kunnen wij deze dingen er eigenlijk niet bij hebben. Daarom overweegt een van ons, de baan op te zeggen, zodat wij de extra taken aankunnen. Graag uw advies.

Antwoord

Het antwoord op je vraag is heel helder. De boer kan dat allemaal niet van jullie vragen. Het is zo dat jullie als huurder alleen verplicht zijn om kleine herstelwerkzaamheden te verrichten. Wanneer je op google "besluit kleine herstellingen" intoetst, vind je een lijst met wat onder kleine herstellingen valt. Het doen van het huishouden van de boer en het repareren van de geiser vallen daar zeker niet onder!

Volgens de wet is de boer verplicht alle grotere herstellingen aan jullie huis te verrichten. Wanneer hij dat niet doet, kunnen jullie het zelf doen en de kosten van de reparatie op de boer verhalen. Je kunt de kosten zelfs inhouden op de huur. Daarnaast kan de boer niet van jullie vragen om werkzaamheden aan zijn eigen huis/erf te verrichten.

Aangezien jullie op hetzelfde erf wonen als de boer, lijkt het me vanuit praktisch oogpunt verstandig om een andere woonruimte te zoeken. Als je juridisch je gelijk haalt, wordt de verstandhouding met de boer er waarschijnlijk namelijk niet beter op. Zeg in ieder geval niet je baan ervoor op! Wat de boer van jullie vraagt is absoluut niet normaal en gaat tegen de huurbescherming in die de wet biedt.

Mr. Evelien de Vries

Lees meer artikelen over:

huurjuridisch
7 reacties
QuadCoreInside
Wat een waanzin. Hij maakt gewoon misbruik van jullie. Daar kan ik echt heel kwaad om worden. Hang het vooral aan de grote klok zou ik zeggen, anders doet hij het bij andere huurders gewoon weer.
mortlach
Lijkt me ook typisch een gevalletje: hoe meer je doet, hoe meer die boer zal eisen... Hopelijk vinden jullie snel een andere woning.
QuadCoreInside
Jup. Het zal wel een vrijgezel zijn die geen zin heeft in schoonmaken, en die weet dat het lastig kan zijn om niet al te duur aan een woning te komen. Profiteur. Echt te walgelijk voor woorden.
adriano313
Nee , de situatie lijkt mij niet normaal, Het rammel een beetje aan de kanten
Het lijkt mij ook een beetje tegen alle huurnormen en regelgeving in te gaan
Huren is huren en geen kost en assepoesterinwoning

Je schrijft "Daar betalen wij een normale prijs per maand voor. De boer is daar echter niet tevreden mee" . Dit kan 2 kanten op: Of je hebt een overeenkomst gesloten met meehelpen of de verhuurder slaat er een slaatje uit...Jij weet het het beste.

Fair lijkt me om wel afspraken na te komen of anders de overeenkomst te wijzigen. Dit laatste lijkt mij zinvol, het recht heb je en betaal gewoon een eerlijke en reële prijs.
Dat moet je ook bij een ander huurbaas. Maar het kan ook zijn dat de huurbaas geen geld zoekt maar een paar werkhanden.... Wees wijs!
katlheen
De kosten van de kachel gewoon verhalen bij hem, jij staat als het goed is sterk in je schoenen. Laat je vooral niet onder druk zetten, ik kom het vaak genoeg tegen dat huurders zich maar wat laten aanleunen. Ik ken een stel dat jarenlang teveel heeft betaald, het werd uiteindelijk een ordinaire rechtszaak, maar het stel won en is daarna letterlijk een jaar op wereldreis gegaan. De huurbaas wel piepen dat hij nu failliet ging. Tja, als je weet dat je het dubbele vraagt van wat je mag vragen, is het vragen om problemen.

Ik zou het contract nog maar eens doorlezen om te kijken wat er precies instaat, en intussen ook maar uitkijken naar een andere locatie. Kosten houdt je in op de laatste huur (zeker als er een borg is gegeven door jullie). In ieder geval zit er, om in agrarische termen te blijven, een luchtje aan de zaak. Succes in ieder geval.
Catherine
Toch lijkt me dit niet fijn voor de verstandhouding. Heel lastig, zulke dingen. Maar ik zou idd toch bepaalde dingen gewoon weigeren. Ik hoop dat jullie snel een ander huis vinden, want het woongenot lijkt me steeds verder te zoeken, lijkt mij.
dkw
Welke afspraken heb je gemaakt?
Mondelinge en papieren afspraken gelden, als hier niets genoemd word over schoonmaken en dergelijke kun je het weigeren, zijn jullie er zelf mee akkoord gegaan moet je je aan de afspraak houden of een ander huis zoeken.