Vriend gelooft met verstand

Ds. J.A. van den Berg / 2 reacties

Vraag

Pas had ik een gesprek met mijn vriend over het geloof. Hij vroeg mij hoe hij het verlangen krijgt om God te zoeken. Ik vond het een moeilijke vraag, omdat dat Gods werk in een mens is. Ik kon in mijn eigen leven ook niet verklaren hoe dat precies is begonnen, nu zie ik dat de Heilige Geest al werkte om mij de ogen te openen voor het feit dat het niet goed zat tussen God en mij. Maar mijn vriend ervaart dit niet, hij gelooft alles wel met zijn verstand, maar niet persoonlijk. Hij zei: “Ik bid elke avond of ik bekeerd mag worden.” Maar ja, dat kunnen mensen hun hele leven blijven bidden. Ik zei dat hij de Heilige Geest mag bidden om Zijn leiding, of Hij hem de ogen wil openen en hem wil leren wie hij eigenlijk is in Gods ogen. Ik vond het wel moeilijk, want het is Gods werk in iemands hart, onzichtbaar, maar het wordt toch zichtbaar, want het komt openbaar in de liefde die je krijgt in je hart tot God, je krijgt zicht op de Middelaar en dat gaat je hele leven door. Kan iemand mij advies geven hoe ik hier een goed antwoord op kan geven? Misschien ook een boekentip voor die persoon?

Antwoord

In je antwoord aan je vriend heb je al iets heel belangrijks gezegd. Dat is ook voluit bijbels. De Heere Jezus heeft nadrukkelijk gezegd dat God de Heilige Geest wil geven aan hen die Hem door om roepen. Door de Heilige Geest zullen we levenslang onszelf en God steeds meer leren kennen.

In Johannes 16 lees ik dat de Heilige Geest de wereld overtuigt van zonde. Blijkbaar zijn we van nature niet overtuigd van onze zonde. Maar er staat ook bij: omdat ze in Mij niet geloven. Wat is het erg om niet in Christus te geloven! Aan Hem en Zijn werk voorbij leven, zal uiteindelijk onze eeuwige ondergang tot gevolg hebben. Dat zou ons moeten aansporen om de Heere te zoeken. Laten we bedenken hoe ontzettend het is om verloren te gaan.

Maar de Heilige Geest zal ook overtuigen van gerechtigheid. Christus is opgevaren naar de hemel. Daaruit blijkt dat God tevreden is met het werk van deze Middelaar. In Hem is alles te vinden. Zijn liefde is zo groot, dat Hij Zichzelf gaf tot in de dood aan het kruis. Niets is heerlijker dan deze liefde te kennen in eigen hart en leven. Elke keer weer wil God ons hart daarmee vervullen. Dat moet en mag ons aantrekken om de Heere te zoeken. Wat is het nodig dat we gaan inzien de grote gewilligheid van Christus om zondaren zalig te maken.

De Heilige Geest overtuigt ook dat de overste van deze wereld geoordeeld is. De duivel is overwonnen door Christus aan het kruis. Zijn macht is gebroken. De wereld gaat voorbij en haar begeerlijkheid. Maar ook de beschuldigingen van de duivel tegen mij houden geen stand als ik schuil achter Christus en Zijn werk. Daarom is de strijd tegen de zonde geen wanhopige of verloren strijd. Nee, de strijd die ik strijd tegen de zonde is al gewonnen door Christus, als ik het van Hem verwacht.

In een antwoord aan je vriend kun je op deze dingen wijzen:

• Het is verschrikkelijk om voor eeuwig verloren te gaan.

• Christus is zeer gewillig om de meest slechte zondaar zalig te maken.

• De duivel heeft het al verloren en zal geen ware gelovige ten onder brengen.

• Niets is heerlijker dan vrede met God in je hart door het geloof in Christus.

• De wereld heeft uiteindelijk niets te bieden dan tijdelijk en arm genot.

Als het gaat om een boekentip. Het beste boek dat ik ken is, en dat bedoel ik serieus, de Bijbel. In de Bijbel zou ik willen wijzen op de Romeinenbrief. De kanttekenaren van Statenvertaling zeggen terecht dat het een deur en sleutel is tot het verstaan van de hele Bijbel. Wel is het dan heel belangrijk om er de tijd voor te nemen en moeite voor te doen. Het is namelijk niet een makkelijk Bijbelboek. Daarbij is uitleg nodig. Het is heel nuttig om de kanttekeningen van de Statenvertaling er bij te lezen. Daarin worden moeilijke woorden of zinnen uitgelegd. Ook staan er verwijzingen naar andere teksten in de Bijbel. Door die er bij te lezen, wordt alles vaak duidelijker. Er zijn ook Bijbelverklaringen die er bij gebruikt kunnen worden.

Uiteraard weet ik niet op welk niveau je vriend iets kan lezen. Wel weet ik dat God het onderzoeken van Zijn Woord wil zegenen. Daarvoor kunnen ook andere boeken gebruikt worden. Een uitgebreid en grondig boek voor onderwijs en verdieping in de geloofsleer is het boek: "Aan Zijn voeten", geschreven door ds. R. van Kooten.

Ook als het gaat om het vinden van een geschikt boek, mogen we bidden om Gods leiding. Voor de één gebruikt de Heere een bepaald boek en voor de ander een heel ander boek. Maar het staat vast dat de Heere Zich laat vinden als we Hem zoeken. Achteraf zullen we dan beseffen dat Hij reeds ons zocht.

Laat je vriend beginnen met het zoeken en onderzoeken, ook al heeft hij geen verlangen. Het gaat om het behoud van zijn ziel. Het gaat om de eer van God. Het gaat over de vraag waar hij de eeuwigheid zal doorbrengen. In het bezig zijn met deze dingen kan en wil de Heere ook het verlangen laten meekomen om er meer mee bezig te zijn.

Ds. J. A. van den Berg

Naschrift redactie: Nog een boekentip: "Jezus onze bestemming", van ds. Wilhelm Busch

Lees meer artikelen over:

bekeringgeloofgetuigen
2 reacties
1a2b3c
-Hij vroeg mij hoe hij het verlangen krijgt om God te zoeken... “Ik bid elke avond of ik bekeerd mag worden.” Maar ja, dat kunnen mensen hun hele leven blijven bidden.

Rom.3:11 er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt.
Dus als je alleen met je verstand God zoekt dan komt dat van Hem, want hier staat dat niemand vanuit zichzelf God zoekt.
En God zegt niet dat alleen degenen die Hem met verlangen zoeken zullen vinden, maar: Spr.8:17 en wie Mij ernstig zoeken, zullen Mij vinden. Luc.11:9 ...zoek en gij zult vinden ....

De Bijbel spreekt niet over: bekeerd worden, maar: bekeerd u!
Alleen in Jer.31:18 staat: ...Bekeer mij, dan zal ik bekeerd zijn... en daar gaat het over de terugkeer van Israël uit het land van de vijand.
En precies die ene tekst wordt vergeestelijkt en uit het verband gehaald, en gebruikt om al die andere honderden oproepen van bekering (w.w.) te ontkrachten.

Je kunt idd niet zelf goede verlangens voortbrengen, maar Hij zegt dat Hij dat geven zal.
Jer.3:22 Keer terug, afkerige kinderen, Ik zal u van uw afdwalingen genezen. Zie, hier zijn wij. Wij komen tot U, want U bent de HEERE, onze God.

Na de Bijbel vind ik 'rondom de enge poort' van Spurgeon, en 'geloof-zekerheid-groei' van W. Ouweneel een aanrader.
Erikie2
ondanks de zonde die david deed was hij een man naar God's hart