Verliefd op een andere man

J.W.N. van Dooijeweert / 22 reacties

Vraag

Voor evangelist Van Dooijeweert. Ik las vraag en antwoord over twijfel. Nu is mijn vraag: kan het zijn dat je een kind van God bent en toch vreselijk zondige gedachten hebt? Ik ben getrouwd, heb kinderen en ben verliefd op een andere man. Sterker: ik houd al vanaf mijn jonge jaren van hem, maar het is niets geworden toen. Nu, door omstandigheden, heb ik hem weer ontmoet. Hij is niet getrouwd en het blijkt dat door misverstanden toen het nooit iets is geworden. Ik weet nu dat ik nooit gestopt ben met van hem te houden; zo heb ik nooit van mijn man gehouden. Maar ik weet dat het zondig is en beiden willen we ons contact ook puur vriendschappelijk houden. Maar het is zo vreselijk moeilijk en dan heb ik vreselijke gedachten die ik niet wil, maar die er toch zijn. Dan kan het toch niet bestaan dat ik een kind van God ben? Los van mijn strijd hierover: ik weet dat als God het niet verhoedt, dat ik er aan toe zou geven, zo sterk zijn mijn gevoelens. Ik ben er zelf heel erg van geschrokken en had nooit gedacht dat dit mij zou overkomen. Ik vraag vergeving, maar toch gaan mijn gedachten steeds weer verkeerd, vreselijk verkeerd zelfs. Ik durf het niet eens te mailen. Ik schaam mij hier heel erg voor en bid om verlossing. Ik dacht een kind van God te zijn, maar dan zou ik zeker zulke gedachten niet hebben...

Antwoord

Beste zuster,

Wat dapper van je dat je je probleem open durft te gooien. Misschien komen we er uit... Niet als we het zelf moeten doen, maar alleen met de hulp van de Heere.

Weet je, we gaan eerst even een scheiding maken. Je hebt het over twee dingen: kind van God zijn is het eerste. Het andere is je probleem op dit moment; je leeft in je gedachten in overspel en je bent daarin al heel ver gegaan, zeg je.

Je probleem is dat je in gedachten in de zonden leeft.  Je geeft je er ook nog aan over. Terwijl je weet dat het niet mag; tegenover je man niet, tegenover je kinderen niet, maar vooral tegenover de Heere onze God niet. Je moet vandaag bij het begin beginnen. Dat wil zeggen: niet beginnen met de vraag of je wel of niet een kind van God bent maar: HOE KOM IK UIT DIT MOERAS? Hoe kan ik los komen van deze zonde? Ze verwoest mijn leven en straks ook mijn huwelijk. Het is heel logisch dat je op dit moment geen goed gevoel hebt als je denkt aan God. Zelfs in de kerk, onder een preek dwalen je gedachten weg.

Begin met de vriendschap te verbreken. Praat heel vrij en heel duidelijk met elkaar en zeg  ook tegen elkaar dat het zonde is wat je nu doet. Nu kun je nog afbreken. Als je even verder gaat en je komt nog inniger in contact, dan is de laatste barrière al heel snel geslecht en zijn alle grenzen vergeten. En dan?

Nee, het is verschrikkelijk. Met je "mond vol zandsteentjes" noemt de Bijbel dat. Daar sta je; wat heb ik gedaan... Na dat punt is er geen weg terug meer. En dat punt is voor jou heel dicht bij. Nu is er nog een weg terug. Je bent ver gegaan, maar nog niet tot het uiterste. Bid samen met je vroegere vriend om vergeving en sluit alle verdere contacten af, ook per telefoon of internet. Als je dit serieus doet zal het zeker gelukken. De Heere wil je kracht geven in deze zorgen. Ik weet dat het heel moeilijk zal zijn. Dat je misschien zelfs tranen zult laten, maar het moet. Er hangt teveel van af.

Ook het dienen van de Heere heeft er mee te maken, wordt er door beïnvloed. Je kunt niet vrij naar de Heere gaan. Je hebt wat te verbergen. Dat geeft een schuldgevoel. Zullen we het eens gaan proberen, met onze zondige hand in de hand van de Heilige God? Je mag er te allen tijde op terug komen. Ik wil mijn best doen om je te helpen. Maar wat ik je nu schrijf moet eerst gebeuren.

Een kind van God is helaas geen heilige en kan in zonden vallen. Het verschil met iemand die Heere niet kent is het volgende: een kind van God kan in zonden VALLEN; een niet wedergeboren mens LEEFT MET GENOT in zijn of haar zonden. Door te zondigen doen we Naam van de Heere oneer aan... We zien er ingrijpende voorbeelden van in de Bijbel. Houd moed, probeer je sterk te maken tegen de zondige gevoelens van jezelf. Zoek je hulp bij de Heere, belijdt je zonden en laat ze.

Hartelijke groeten,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

geloofszekerheidoverspel
22 reacties
Sara1982
Ook ik zit helaas in deze lastige situatie. Ik ben al jaren gelukkig met mijn man en ik hou ontzettende veel van hem. We verwachtten ons eerste kindje. Helaas heb ik in maart een miskraam gehad. We zijn daar allebei erg verdrietig om (geweest), vooral ik heb het er soms nog erg moeilijk mee aangezien de kinderwens van ons zeer groot is. Nu zou je kunnen zeggen dat ik daardoor wat labieler ben dan normaal, maar nog is het geen excuus. Ook ik ben een week of 6 geleden verliefd geworden op een andere, oudere man. Ik ken hem verder niet, hij was hier in de buurt al een tijdje aan het werk, inmiddels zijn de werkzaamheden klaar en zie ik hem dus niet meer. Dat neemt niet weg dat mijn verliefdheid er niet minder heftig op is geworden. Ik ben zelfs zo gek geweest om het hem op te biechten d.m.v. een brief, in de hoop dat ik daarmee gelijk m'n gevoelens een beetje mee kon loslaten. Nou, niet dus. Dat is inmiddels bijna 4 weken geleden, en ik denk zowat hele dagen aan hem. Ik voel me hier ontzettend schuldig over, niet alleen naar mijn man toe, maar ook naar God en vooral naar zijn vrouw en gezin. Ik kan je helaas niet verder helpen, aangezien we in hetzelfde parket zitten, maar weet dat je er niet alleen voor staat. Heel veel sterkte, ik zal ook voor jou bidden.
refoweb
We kregen zojuist een reactie van de vraagstelster binnen:

<i>
Naar aanleiding van mijn vraag 'verliefd op een andere man'. Ik heb de plaatsing nu pas na de vakantie ontdekt, , ik kan er niet meer op reageren, maar wil als het kan het op deze manier doen.

IK BEN EN ONNOEMELIJK DANKBAAR VOOR DE LIEFDEVOLLE REACTIE VAN evangelist J. W. N. van Dooijeweert EN VAN IEDEREEN DIE HEEFT GEREAGEERD....ik zit nog steeds met veel verdriet om de hele situatie, en het kost mij nog steeds echt heel veel strijd, maar ik weet ook dat het moet het is alleen zo vreselijk moeilijk....maar ik weet met Gods hulp moet het kunnen.

Maar nogmaals heel erg bedankt iedereen. Met tranen in mijn ogen ook het antwoord van evangelist J. W. N. van Dooijeweert gelezen. Wat een liefdevolle warmte ging daar van uit, ik ga het zeker proberen ,en weet ook dat ik daar uit moet komen, maar ik kan het niet in eigen kracht de geest is wel gewillig...maar het vlees zo zwak.

HARTEIJK DANK ALLEMAAL VOOR JULLIE BEWOGENHEID EN GEBEDEN, HET VOELT ALSOF IK JULLIE ALLEMAAL KEN.</i>