Hoe kan ik bekeerd worden

B.S. van Groningen / 3 reacties

Vraag

Ik weet echt niet hoe ik bekeerd kan worden. Ik wil het wel graag, want ik ben vaak bang dat ik sterven moet en dat het dan te laat is. Ik bid veel en lees uit de Bijbel. 's Zondags voel ik dat het echt noodzaak is om bekeerd te worden, maar 's maandags ga ik weer gewoon verder met het leven van alledag. Ik hoor ook in de kerk dat God het moet doen, maar dat maakt mij helemaal machteloos. Moet ik maar afwachten dan?! En zometeen is het te laat, daar ben ik soms erg bang voor. En mag je God zoeken om de hel te ontvluchten? Je moet het toch doen om Hem, omdat je van Hem houdt, niet omdat je niet naar de hel wilt?

Antwoord

Angst is altijd een slechte raadgever. Toch komen we in Gods Woord ook het woordje angst tegen. Daar de angst der hel mij alle troost deed missen, staat er in Psalm 116. Maar in diezelfde psalm lees ik: ik vond benauwdheid (angst) en droefenis (bedroefd over de zonde), maar... ik riep de Naam des HEEREN aan. Wat ik bij jou merk: veel lezen, veel bidden, dat is een goede zaak, maar het is jammer dat het tot de zondag beperkt blijft, want je zegt: op maandag ga ik weer gewoon verder met het leven van alledag. Daarin sta je natuurlijk niet alleen. We hebben een taak en een roeping in deze wereld, maar als iets zo belangrijk is, je zo na aan het hart ligt, dan is dat toch op maandag niet over. Of bedoel je: het leeft ’s zondags meer en door de week staat het op een laag pitje? En dan kom ik bij je laatste zin: mag je God zoeken om de hel te ontvluchten, het moet toch om Hem te doen zijn, omdat je van Hem houdt, niet omdat je niet naar de hel wilt.

Toch kan dat wel eens het begin zijn. Wij kunnen God niet narekenen. Als Zijn Geest werkt in je hart, dan staat er: de wind blaast waarheen Hij wil, je hoort zijn geluid, maar je weet niet vanwaar hij komt en waar hij heengaat, alzo (op deze manier) is een iegelijk, die uit de Geest geboren is.

Wanneer het bij die angst blijft, is dat niet genoeg tot zaligheid, dat weet jij, maar dat weet ik ook. Aan de andere kant, wij kunnen geen nood maken, wij kunnen geen droefheid opwekken. Dat is het werk van de Heilige Geest. En dan nu maar met je armen over elkaar gaan zitten en wachten tot dit een keer komt? Nee, dan heeft de satan zijn zin. Toch weet jij verstandelijk hoe het zit en hoe het moet. Maar je hart is er zo ver vandaan. Al zeg je ook, dat je graag bekeerd wilt worden, maar je voelt tegelijk aan dat jouw angst niet de juiste gestalte is voor God. Wees wel voorzichtig. Wij zien aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan. Hoeveel droefheid, zondekennis, benauwdheid, en nood moet je kennen? Dat is bij iedereen verschillend, en toch eender. Hoeveel? Dat je het in je zonde, angst, pijn, moeite, verdriet en droefheid niet meer uit kunt houden en het je uitdrijft naar de Heere Jezus, Die alleen raad heeft, voor radelozen, hulp voor hulpelozen, kracht voor krachtelozen, troost voor troostelozen. Graag zou ik in een persoonlijk gesprek deze zaken met je bespreken. Dan zie je elkaar, dan kun je op elkaar reageren, omdat niet mogelijk is, probeer ik je op deze manier een antwoord te geven. Dit blijft een hulpmiddel, maar dat staat de Heere niet in de weg om er gebruik van te maken.

Eén ding is me duidelijk: je constateert een zekere angst, maar tegelijk kun je het niet, mag je het niet en wil je het niet voor bekering houden. Dat vind ik positief. Maar daarmee is jouw probleem nog niet opgelost. Wellicht een beetje. Zoek eens in de concordantie of via Bible Online naar de plaatsen waar het woordje angst, benauwdheid, enz. in voorkomt. Vooral in de Psalmen en in de profeten, maar ook wel in het NT. Lees die gedeelte eens aandachtig voor je zelf. Wees biddend met deze zaken bezig. En probeer je niet in een keurslijf te persen om God zo aan je kant te krijgen. Hij heeft vrijwilligers in Zijn dienst en geen dienstplichtigen. Vroeger (en wellicht nog) zei men wel eens als het ging over waarachtige bekering: het gaat of het gaat helemaal niet! Aan onze kant onmogelijk, aan Gods kant gelukkig mogelijk voor de grootste der zondaren, ook voor hen, die nu nog niet hun zonden op de juiste wijze bewenen, betreuren. Ik eindig met een Psalm: ‘k Roep HEERE, in angst tot U gevloden, ai, haast U tot mijn hulp en red, hoor naar de stem van mijn gebed, daar ik U aanroep in mijn noden!

Sterkte en Gods nabijheid toegebeden.

Mocht je desondanks nog niet volledig ‘tevreden’ zijn met dit antwoord, laat dit dan gerust weten. Bij HEM is raad, bij Hem alleen. En Hij heeft gezegd: Ik zal je onderwijzen en leren van de weg die je te gaan hebt, Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn. Psalm 32:8.

B. S. van Groningen

3 reacties
1a2b3c
En mag je God zoeken om de hel te ontvluchten? Je moet het toch doen om Hem, omdat je van Hem houdt, niet omdat je niet naar de hel wilt?

In de Bijbel wordt de angst voor de hel juist als argument gebruikt om ons over te halen Hem te zoeken: Ezch.33:11.. Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven.
Je hebt het over 'bekeerd worden' en je hoort in de kerk dat God het moet doen, maar hier hoor je van God dat jij het moet doen.
Wat God 'moet' doen daar kun jij niet voor zorgen, maar je kunt Hem rustig vertrouwen dat Hij zal doen wat Hij belooft. Num.23:19 God is geen man, dat Hij liegen zou...
Hij wil niet dat je wacht op iets van Zijn kant maar Hij wil dat je Hem gelooft op Zijn Woord. Hij wil dat je gelooft dat alles volbracht is, dat Hij alles al gedaan heeft!
Joh.20:29 zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en toch zullen geloven.

Wat Hij zegt dat jij moet doen, daar heb je mee te maken, en daar zal je je voor moeten verantwoorden.
Je kunt alleen maar door eigen schuld verloren gaan, niet door onmacht maar wel door onwil en ongeloof en onbekeerlijkheid (door de zonden niet te willen loslaten)
Het is normaal dat je angst voor de hel hebt, Jezus had dat ook: Mat.26:37 Hij begon bedroefd en zeer angstig te worden.

Je zegt: Je moet het toch doen om Hem, omdat je van Hem houdt.

Staat er ergens in de Bijbel dat hij alleen mensen roept die van Hem houden?
Vijanden worden met God verzoend en goddelozen worden gerechtvaardigd Rom.5:10.
En lees Jes.55 eens, daar kun je lezen dat Hij mensen roept die hun lust in de wereld vinden: 2 Waarom weegt u geld af voor wat geen brood is, en uw arbeid voor wat niet verzadigen kan? ...3 neig uw oor en kom tot Mij. Opb.22 Die wil die kome en neme het water des levens om niet.
Wij kunnen Hem niet liefhebben met onze zondige natuur Jer.13:23 Zou ook u dan goed kunnen gaan doen, gewend als u bent om kwaad te doen?
Zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen Heb.11:6 dus verwacht niet dat je ooit iets goeds kunt voortbrengen zolang je niet door het geloof met Jezus verbonden bent.
Pas als we Hem aannemen gaan we Hem liefhebben want voor de gelovige geldt: 1 Joh.4:19 Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefhad.

Blessings!
linneke
wat een mooi antwoord van dhr. van groningen!
1a2b3c,
Vond jij het antwoord niet volledig dat je zo'n lange reactie gaf?
Silver
Wat lijkt het ontzettend moeilijk als je ervoor staat, als je jezelf zo slecht voelt als je niet weet hoe het allemaal moet! Maar wat staan er ontzettend veel mooie beloften in de bijbel.
" Wie zoekt, die vind."
" Die tot Mij komt, zal Ik GEENSZINS uitwerpen."
" Een iegelijk die Mij zal aanroepen, ZAL zalig worden."
Zomaar een paar, maar staan ze er zo stellig en de Heere heeft ze Zelf beloofd! En Hij zal ze ook nakomen anders zou Zijn werk toch voor niks zijn? Zijn komst op deze aarde, zijn leiden en sterven, opstanding en hemelvaart. Alles volkomen! En dat nou voor onze zonden!
Vlucht dan maar tot hem, elke dag weer, vertel Hem van je angst voor de straf en vraag of je oprechte liefde in je hart mag krijgen tot Hem, dan zal je angst verdwijnen, Hijzelf staat dan Borg voor jou als je je zonden oprecht belijd. Doe het maar! En blijf Hem zoeken! Lees je bijbel er staat zoveel moois in! Begin bijv. eens bij het evangelie van Johannes. Veel zegen toegebeden!

Een hartelijke groet!