Met God praten

Ds. H. van der Ham / 2 reacties

Vraag

Is het mogelijk om echt met God te praten of om je daarvoor open te stellen? Ik weet dat God de hemelse Vader net als een aardse vader graag spreekt en ik weet ook dat de Bijbel Zijn Woord is, maar goed, ik vraag het toch maar even.

Antwoord

Beste jongere,

Dank voor je vraag. God spreekt tot ons door Zijn Woord. En in het gebed mogen wij tot Hem gaan en met Hem spreken. Het is de moeite waard na te gaan wat de Catechismus zegt over het gebed: dat staat in zondag 45. Daar kom je verder mee. De Bijbel zegt veel over het gebed. Let daar extra op. Daar kun je zeker je winst mee doen. ‘t Beste is dagelijks bij de Heere te schuilen; regelmatig je knieën buigen en bidden. De Heere spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.

Ds. H. van der Ham

2 reacties
vlokje
Ik vraag me sterk af of we niet veel te gering van God denken door vast te stellen dat God na de Bijbeltijd gestopt is met rechtstreeks tegen mensen te spreken. Hij spreekt door zijn Woord. Maar vooral juist door zijn Geest. Dit kan ook met iets anders dan een Woord uit de Bijbel.
Mijn kinderen geven soms rechtstreeks antwoord op een vraag waar ik op dat moment mee loop. Volgens mij spreekt God op allerlei manieren, alleen we zijn er vaak doof en blind voor.

Heel simpele dingen kunnen mij soms zo raken, dan ben ik stil ontroerd.

Pas dacht ik eraan hoe moeilijk ik het vond dat mijn ouders mij niet konden loslaten.
Wat gebeurde er vervolgens...

We hebben hier een hamster in huis met jonkies. Ik keek op dat moment naar het hok, en wat zag ik gebeuren... De kleintjes wilden het nest uit, ze waren al groot genoeg, maar moederhamster trok ze steeds terug. Dit bleef maar zo door gaan. Op een gegeven moment zag ik dat de jonkies de moeder beten: Ze moest ze wel loslaten.
Het was voor mij een taal van God. Als mijn ouders mij niet los kunnen laten, moet ik ze af en toe laten voelen dat ik losgelaten dien te worden, anders word ik nooit zelfstandig.
Was het het Woord van God? Voor mij wel...
altijdwat
Vertel alles wat je wil weten en wat je wilt vragen maar tegen de Heere. Dat kan overal, waar je ook bent of wat je ook doet. De duivel wil dat niet, dus het kan zijn dat je weerstand ga voelen of er andere dingen zijn waardoor je zelf denkt, laat maar...
Maar de Heere wil erom gevraagd worden. Hij geeft antwoord, het kan door wat je in de Bijbel leest, het kan door rust en vrede in je hart. Het kan ook door een preek, of door andere mensen die je op het juiste moment wat zeggen zonder dat ze weten wat er in je hart is.

Maar als het van God is dan is dat door Zijn Geest, en dan weet je dat zeker. Dat voel je in je hart. Dan twijfel je daar op dat moment absoluut niet aan.