Avondmaal dichter bij kinderen brengen

Ds. J. Roosenbrand / 9 reacties

Vraag

Wat kunnen mijn kinderen (basisschoolleeftijden) doen tijdens Avondmaalsdiensten om dit sacrament te -leren- begrijpen en het ook te maken als iets belangrijks en niet alleen voor 'grote' mensen? Ze vinden het vaak erg lang duren en hebben er weinig mee omdat het zover van hen afstaat. Hoe breng ik het dichterbij, zodat zij niet alleen tegen de diensten opzien maar ook bijvoorbeeld erover na leren denken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een begrijpelijke en herkenbare vraag (wij hebben zelf ook drie kleine kinderen). In veel kerken is de viering van het Heilig Avondmaal inderdaad een ver-van-mijn-bed gebeuren voor kinderen. Dat geeft trouwens wel te denken. Mijns inziens zou het goed zijn als we onze kinderen leren verlangen naar het Avondmaal, door te laten zien wat het voor ons betekent. Dat kan zijn door gesprekken (komende zondag vieren we het Heilig Avondmaal, weet je wat dat betekent?). Maar het is ook belangrijk dat het in onze gebeden genoemd wordt. Ik ken ook mensen die in de week voorafgaand aan de viering een vastendag houden. De kinderen hoeven daar dan niet aan mee te doen, maar zo zien ze wel wat het voor jou betekent.

Verder vind ik het geen gezonde ontwikkeling dat jonge mensen vaak pas belijdenis afleggen van het geloof op of (soms ver na) hun 18e verjaardag. Waarom niet eerder: op 12, 13 of 14-jarige leeftijd? Als ze begrijpen en geloven wat het avondmaal is? Zoiets zou je wel eens kunnen inbrengen op een huisbezoek en/of op vereniging, bijbelstudie of (kleine) wijk.

Er zijn trouwens ook kinderbladen met vragen over de betekenis van het Heilig Avondmaal (bijv. n.a.v. de geschiedenis van de uittocht uit Egypte en Pesach). Dat is voor kleinere kinderen, je zou met een groepje in je eigen gemeente kunnen werken aan verschillende werkbladen die kinderen juist in de avondmaalsdiensten kunnen invullen, met concrete vragen over de viering. Daar kan je thuis dan weer verder over praten.

Hartelijke groet en Gods zegen toegewenst,
Ds. H. J. Roosenbrand

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalkinderen
9 reacties
Roozemond
Het ligt er ook maar net aan wie er voorgaat in die dienst. We hopen volgende week zondag HA te vieren, en al jaren gaat ds. C. Harink voor die de kinderen er continu liefdevol bij betreft. Verder zijn er verschillende boekjes die aanknopingspunten geven tot gesprekken hierover. Informeer ook eens op school waar het avondmaal vanaf de jongste groepen wordt behandeld.
Ideetje
Bij ons in de gemeente worden de kinderen na de dienst (na het consistoriegebed) uitgenodigd om een kijkje te nemen bij de avondmaalstafel. Hier is de dominee dan ook aanwezig en is er gelegenheid voor hen om vragen te stellen. Zelf (al hebben we grotere kinderen) vinden we dit een hele goede manier om de kinderen erbij te betrekken.
BHM
Boekentip: Kom tot de bruiloft van Ada Verrips
http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=9789055516469
MvB
In onze GKV gemeente doen er inderdaad ook jongeren van 13,14,15 belijdenis. Ik vind dat helemaal niet zo'n goed idee. Deze jongeren zitten nog in zo'n andere fase dan jongeren van 18 en ouder. Beseffen zij dan echt waar zij ja op zeggen??
Fleurtje16
In onze gemeente mogen de kinderen aan het AH meedoen. Van ouders wordt verwacht dat ze het aan de kinderen uitleggen. Wij kerken in een oecunemische gemeente
komar
Ik ben het helemaal eens met MvB, ikzelf, ben nu 18 jaar, en ik wil volgend jaar ook belijdenis gaan afleggen, omdat het het verlangen van mijn hart is geworden sinds een paar weken terug! Ik heb er zin in, omdat ik het niet meer in de wereld, maar bij God wil zoeken, en Jezus wil volgen! Ik denk dat kinderen van 12 - 15, 16 jaar hier nog lang niet aan toe zijn, omdat ze inderdaad in een andere fase zitten, en op die leeftijd krijg je toch te maken met hele andere dingen die je bezighouden op dat moment. Pas als je 18, 19 jaar bent, begin je toch anders te denken over het leven en het geloof! Tenminste, dat is wat ik zie in onze gemeente! Iedereen heeft zo zijn moment waarop hij/zij ook wil zeggen: Ja, HEERE kom in mijn hart werken.
pierre81
Volgens mij word hier de Heilige Geest erntig onderschat. Als je bedenkt dat Johannes de doper in de buik van zijn moeder al opsprong dan hoef je niet zo te schrijven over kinderen die jonger zijn dan 18 jaar. als je 18 bent ga je anders denken over het leven ja maar dat doe je op je 20e ook weer en op je 30e ook weer en op je 40e ook weer
Roozemond
@pierre81, zo denk jij, ik denk dat een bepaalde orde niet verkeerd is in de kerk.
Roozemond
En verder moeten we het HA ook niet vreselijk hoog neer gaan zetten. Hoeveel mensen kunnen niet aan het avondmaal door gezondheidsomstandigheden enz. terwijl ze er zo naar verlangen? Gelukkig is God niet aan een tijd of plaats gebonden.