Aansluiten bij een gemeente

Ds. R.H. Kieskamp / 2 reacties

Vraag

Ds. Kieskamp, graag wil ik een vervolgvraag stellen naar aanleiding van het antwoord op de vraag over het aansluiten bij een gemeente. U schrijft dat we geroepen zijn om te kerken in de geografische plaats waar we wonen. Nu zit ik met het volgende. Wij wonen in een grote stad en zijn lid van een Ger.Gem. in diezelfde stad. We moeten echter 7 kilometer rijden voor we bij de kerk zijn, want deze staat aan de andere kant van de stad. In onze wijk is een Chr. Ger. Kerk op loopafstand. Is het dan wel goed om steeds die CGK voorbij te rijden naar de Ger. Gem, die tenslotte dezelfde belijdenis heeft, of zouden we ons daar eigenlijk bij aan moeten sluiten?

Antwoord

De betreffende familie zou ik willen aanraden niet te gauw naar een andere kerk over te stappen. Veel dingen kunnen hierin meespelen. Ligt de prediking in dezelfde lijn? Hoe zit het met de kinderen, waar hebben die vriendjes/vriendinnetjes? In elk geval lijkt het me niet goed nu eens naar de ene, dan weer naar de andere kerk te gaan. Vaste lijn is goed, zeker ook voor de kinderen. Uiteraard hoeft het geen absoluut bezwaar te zijn naar de dichtstbijzijnde kerk te gaan, doch veranderen van kerk moet niet te snel gebeuren. Laat het in ieder geval ook een zaak van gebed zijn. Dat ik accent heb gelegd op kerken in de geografische plaats waar we wonen hangt samen met mijn hervormd denken, waar deze dingen iets anders liggen dan in de Ger. Gemeente of de Chr. Ger. Kerk.

Met hartelijke groet,
Ds. R. H. Kieskamp

2 reacties
Catherine
Tegenover onze kerk woont een gezin dat een plaats verder kerkt. Zelfde gemeente dus ! Voorkeur voor andere predikant kennelijk.
Cloudsadmirer
Als beide kerken een Bijbelse leer verkondigen, ga dan naar de kerk waar je je goed bij voelt.