Hoe was het Heilig Avondmaal

Ds. H. Polinder / 3 reacties

Vraag

In de periode na de bediening van het Heilig Avondmaal wordt er wel gesproken/gevraagd van: Hoe was het ervoor, hoe was het tijdens en hoe was het daarna? Heeft u misschien enig idee wat hiermee bedoeld wordt?

Antwoord

Ik vermoed dat in het algemeen hier mee bedoeld wordt wat de zegen van de bediening van het Avondmaal geweest is. De Heere heeft het Avondmaal ingesteld voor Zijn kinderen opdat zij versterkt worden in het geloof, in de hoop en in de liefde. Het is een goede zaak wanneer wij mogen getuigen van de trouwe zorg en de liefde die de Heere ook door het Avondmaal bewijst. Ook is het goed om na te gaan of de zelfbeproeving ons heeft uitgedreven naar Christus, zodat wij alleen in Hem onze grond voor de zaligheid en voor het Avondmaal hebben. Daarnaast kun je ook denken aan wat je nog meer hebt mogen leren van de Heere en de kennis van Hem verdiept en verrijkt is. Is de kennis van de zonde, de verlossing en de dankbaarheid verdiept?

Ik wel er nog wel een kanttekening bij maken. Nu moeten wij rond het Avondmaal ervoor waken om te veel op ons gevoel af te gaan, zeker als je precies wilt gaan ontleden hoe het allemaal in zijn werk is gegaan. Het gaat er om dat Gods kinderen het Avondmaal gelovig gebruiken, biddend of de Heilige Geest Zijn verborgen werk doet en het geloof in Gods beloften versterkt.

Ds. H. Polinder

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
3 reacties
AHHK76
Het gebeurt dat mensen bij elkaar komen om samen te praten over het Heilig Avondmaal als voorbereiding of juist om terug te kijken. Je kunt dan aan elkaar vertellen/vragen hoe het met je is op geestelijk gebied. Of wat je hebt ervaren tijdens het Heilig Avondmaal... ?!
"Komt, hoort toe, o allen gij die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft." ( Psalm 66 vanaf vers 18.) Als mensen graag willen horen over de daden van de Heere en met elkaar mee willen leven kan dit een goede gewoonte zijn. Valkuil hierbij kan zijn als de mens en zijn bijzondere ervaring in het middelpunt komt te staan of dat men elkaar gaat beoordelen, dat is niet goed.
Verder is het, volgens mij, ook niet zo dat iedereen die aan het Avondmaal gaat daar altijd evenveel ervaart en beleeft. Maar het geloof is natuurlijk ook veel meer dan een gevoel of ervaring. Als het goed is, is er wel een periode van voorbereiding op en uitzien naar het Heilig Avondmaal. Verder geldt niet alleen voor het Heilig Avondmaal maar voor iedere dag: Smaakt en ziet dat de Heere goed is; Welgelukzalig is de man die op Hem betrouwt. (Psalm 34:9) Dat wens ik iedereen die dit leest toe!
Roozemond
@AHHK76: dankjewel voor je wens, ben blij dat ik dit lees ;-) !
Op elk moment moeten we avondmaal kunnen vieren..... en idd. kun je beter heerlijk met elkaar gaan zingen ofzo dan praten... want heel vlug gaat het niet meer om Jezus maar om de mensen.
plderoos
En laten we vooral niet vergeten dat het avondmaal er niet is vanwege ons, maar, zoals Hij dat zelf zei, "doet dat tot Mijn gedachtenis". We hebben het erg druk met ons al dan niet aanwezige schuldbesef maar we vergeten dat het ook gewoon een feestje moet zijn ter nagedachtenis van Jezus Christus.