Geen geloof zonder gevoel

Ds. C.G. Vreugdenhil / 1 reactie

Vraag

Een vraag aan een dominee van de Ger. Gem. Ik lees nu het boek "Geen geloof zonder gevoel", van Jonathan Edwards. Het is wel erg leerzaam, maar ook best pittig en ingewikkeld. Ook wel schokkend. Het laat eigenlijk zoveel gevoelens zien die NIET geestelijk van aard zijn. Dat leidt tot het gebed: "Doorgrond Gij mij en zie of er bij mij een schadelijk weg is." Ik las net een voorbeeld dat God niet werkt door middel van Bijbelteksten. Bijvoorbeeld: iemand staat voor een keuze wel of niet emigreren. Hij leest het gedeelte van Jakob: trek op en IK zal met u zijn en hij maakt de keuze dat het Gods wil is en is zeer bemoedigd. Edwards zegt echter: Zo werkt God niet en dat is zeer ongeestelijk. Allemaal misleiding. Maar nu mijn vraag: Onlangs vroeg ik aan een dominee hoe hij wist dat hij een bepaald beroep moest aannemen. Hij noemde toen dat hij een tekst had gekregen en het beroep had aangenomen. God had hem duidelijk naar die gemeente geleid. Hoe moet ik dat zien? Ik kom  uit een familie waar ik dit vroeger veel om mij heen hoorde. Ik kom uit een Godvrezende familie en vroeger zijn daar ook een aantal sterfgevallen van kinderen geweest. Vaak hoorde ik dan om mij heen in de familie, en ook van mijn eigen moeder: Ik heb er wat voor gehad... Een tekst, en dan wist men dat het kind behouden was. Vaak waren er dan diverse kinderen van God die diezelfde tekst hadden gehad. Als ik Edwards goed lees, moet ik concluderen: Dit is niet geestelijk! Zelf heb ik het mijn hele leven moeilijk gevonden en voelde ik een enorme worsteling. Het waren toch allemaal kinderen van God, maar ik vond het altijd zo enorm moeilijk. Werkt God echt zo, dacht ik dan? Nu ben ik behoorlijk in verwarring. Pas zei iemand ook tegen me: Ik ben geroepen door God voor asielzoekerswerk met de teksten uit dat en dat Bijbelboek. Lees het maar eens na. Toen voelde ik ook al die enorme strijd in me dat ik dacht: het doet me niets, doet God dit echt? Nu lees ik eigenlijk in dit boek: daar is helemaal niets geestelijks aan. Hij zegt eigenlijk: de enige gevoelens die echt geestelijk van aard zijn, zijn die gevoelens die voortkomen uit het inzicht en het zien van de heerlijk en Heiligheid van God zelf. Om Zijn eigenschappen, Zijn karakter. Alle andere gevoelens zijn niet geestelijk. Een vriendin van mij stond ook eens voor de keuze van emigreren. Ze las toen: Dochter verlaat uws vaders huis, etc. en ze zei toen ook: ik heb zo duidelijk de leiding van God ervaren toen ik erom bad met deze tekst. Eigenlijk, als ik Edwards goed begrijp, kan dit dus niet en werkt God dus beslist niet zo. Edwards zegt echter: dit trek je gewoon naar jezelf toe. En je ervaart er dan krachtige emoties bij. Maar hoe moet je dan Gods leiding zien? Als je ergens concreet om bidt? Graag uw begeleiding. Hartelijk dank.

Antwoord

Beste medestrijder,

Je vraag komt voort uit een worsteling. Die worsteling is alleen maar versterkt door het lezen van dat boek van Jonathan Edwards. Lees je wel eens preken van Edwards, bijvoorbeeld in de serie van de Tabernakel? Dan krijg je een wat minder eenzijdige kijk op Edwards.

Als ik in mijn eigen leven kijk, dat heeft de Heere mij vaak de weg gewezen door een Schriftwoord dat me te binnenschoot of dat ik las toen ik mijn Bijbel opendeed en zocht naar een antwoord op al mijn vragen. Vaak was het via een dagboek dat de Heere tot me sprak. En dat is nu nog zo. Ik zou er geen kwaad woord van willen zeggen als mensen op deze manier het spreken van God en de leiding van God ervaren. De voorbeelden die je noemt zijn naar mijn gevoelen gewoon legitiem. Ik denk dat Edwards zelf dat ook zou vinden. Hij wil geestdrijverij corrigeren, maar dat sluit het terechte gebruik van de Bijbel en van het spreken van God tot ons niet uit.

En je kunt natuurlijk wel dingen naar je toetrekken die je graag bevestigd wil zien. Maar dan heb je geen echte vrede. Ons hart is wel arglistig, maar je emoties mogen best een rol spelen. Alleen, die zijn niet de grond van je beslissing. Wie kan echter met droge ogen opmerken dat de Heere in zijn of haar worsteling spreekt en betoont van je af te weten?

Ik zou nog heel wat hierover kunnen schrijven, maar ik verwijs je naar twee artikelen/lezingen, die op deze problematiek ingaan. Ik doe bij dit korte antwoord twee bijlagen, die over deze problematiek gaan. Het ene over "geloof en gevoel" (uit "Omgang met God") en het tweede is hoofdstuk 10 uit "Als je bidt...". Daarbij gaat het mij om het gedeelte waarin ik een persoonlijk getuigenis afleg rondom het sterven van onze baby. Ik hoop dat je dan genoeg informatie hebt om helderheid te krijgen over je probleem. Sterkte en de Heere en Zijn genade bevolen.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Nb. De betreffende bijlagen zijn op te vragen via: vragen@refoweb.nl

Lees meer artikelen over:

boeken
1 reactie
1a2b3c
...dat God niet werkt door middel van Bijbelteksten....

Ps.119:105 Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Niet alleen voor de geestelijke dingen maar ook voor de tijdelijke dingen mogen we weten dat Hij ons wil leiden door Zijn Woord en Geest.

Je zegt: Als ik Edwards goed lees, moet ik concluderen: Dit is niet geestelijk!

Of je moet concluderen: dit is niet Bijbels!
Ik heb redelijk wat van hem gelezen en er best veel van geleerd, maar hij zat er ook wel eens stevig naast.
Zo hij heeft ook wel eens geschreven dat je meer van God moet houden dan van je eigen zaligheid, voordat een mens tot Jezus komt.
Gods Woord is de absolute waarheid en niet de geschriften van mensen, die zijn altijd feilbaar.

Ik moest ook nog aan de volgende teksten denken waaruit blijkt dat de Heilige Geest het Woord gebruikt en in onze gedachten brengt: Joh.14:26 Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.
Mar.13:11 ... maar wat u op dat moment gegeven zal worden, spreek dat, want u bent het niet die spreekt, maar de Heilige Geest.