(G)een kind van God

Ds. C.J. Barth / 5 reacties

Vraag

Dit is een dringende vraag voor een vriendin van mij. Het probleem is dat ze wel weet dat ze een kind van God moet worden, terwijl ze zelf niet begrijpt hoe ze een kind van God moet worden. De meeste feitjes over bekering weet ze wel, maar ze ervaart/beseft het niet. Allereerst zit zij en zitten de meeste mensen in haar omgeving (wat de boel dus niet verbetert) in een kerk waarin ze te horen krijgen dat je nooit wedergeboren/bekeerd genoeg kunt zijn, omdat "als God in je leven werkt, dan gaat (en dan wordt een onmisbare eis voor bekering gesteld) dit veranderen en dat gaat gebeuren", etc. Bovendien wil ze eigenlijk geen kind van God worden, vertelde ze me, want dan komen er twee moeilijkheden de hoek om kijken: 1. God is dan je Vader. 2. God is de Heer van je leven en zelf moet je de touwtjes uit handen geven. Verklaring: aangezien haar eigen vader niet is zoals een vader moet zijn, is het beeld van God als Vader nou niet bepaald aangenaam. Bovendien roept het verliezen van de eigen controle over je leven als kind van God, bij haar de volgende associatie op: mijn thuissituatie is niet prettig en ik heb daar geen controle over, dus als je afhankelijk van anderen bent (zoals ze nu is van haar ouders), zal het wel eens goed mis kunnen gaan. Dus houdt ze liever zelf haar leven in handen en laat ze God er niet over besturen. Wel weet ze uit het Oude Testament m.b.t. Gods trouw aan Israël dat God te vertrouwen is, maar het blijft moeilijk voor haar. Kunt u haar alstublieft helpen? Ze heeft het heel erg nodig!

Antwoord

Het is een complexe vraag die je stelt, waar niet direct een eenduidig antwoord op te geven is. Als ik je vraag zo lees, dan springt als eerste eruit dat je vriendin een vertekend beeld van God heeft. Waardoor er geestelijke verwarring komt. Laten we daar eerst eens naar gaan kijken wie God de Vader is. Ik hoop dat haar ogen mogen opengaan voor wie Hij is en hoe goed het is om Hem te dienen. ‘Moet’ je een kind van God worden? De Bijbelse lijn is: je ‘mag’ een kind van God worden. Het is een onbevattelijk voorrecht dat ieder die Jezus in geloof aanneemt, een kind van God mag zijn (Johannes 1:12).

De HEERE is geen harde vader of onberekenbare meester. Van de eerste bladzijde tot de laatste bladzijde van de Bijbel openbaart Hij Zich als een goede God. Hij maakt een schepping die goed is. Hij zoekt Adam en Eva op, nadat ze Hem verlaten hebben. Zeker, Hij haat de zonde en straft de zondaar. Maar dat doet Hij niet uit hardheid, maar juist omdat Hij goed is en de zonde slecht is. En als Hij straft, geeft Hij ook een mogelijkheid om vergeving te krijgen en het goed te maken. Hij heeft geen lust in de dood van een goddeloze, maar dat hij zich bekeert en leeft (Ezechiël 33:11). Als grootste bewijs van Zijn liefde voor een verloren wereld, gaf Hij Zijn Zoon (Johannes 3:16).

Het is begrijpelijk dat het woord "vader" beladen is voor je vriendin. Toch mogen we ons beeld van God niet laten bepalen door wat wij ervaren hebben met mensen. We moeten ons beeld van God laten bepalen door de Bijbel. "Vader" betekent dat God Zich aan mensen wil verbinden met een diepe relatie van liefde en verbondenheid. Wie gelooft in Jezus Christus heeft toegang tot God (Efeze 3:12), ondanks alle zonde. Iedere keer als de Bijbel God "Vader" noemt, klinkt daar de verwondering in door. Wat een genade, wat een voorrecht! Kind van God zijn is veel meer dan "touwtjes uit handen" moeten geven. Gods Vaderschap omvat:

1. Liefde. Zoals Hij Zijn Zoon Jezus liefheeft, zo wil Hij ook om Christus’ wil ons liefhebben (Johannes 5:20, Johannes 15:9 e.v.; 16:27).

2. Gezag. Niet als een meester over een slaaf, maar als een goede vader over zijn kinderen. Gods geboden zijn goed (Psalm 119). Hij verbiedt wat slecht voor ons is, Hij gebiedt wat goed is.

3. Gemeenschap (1 Johannes 1:3). God is bij Zijn kinderen. En eens mogen zij voor altijd bij Hem zijn (Johannes 17:24).

4. Eerbetoon. Een goede vader houdt zijn kinderen hoog. Zo eert de hemelse Vader Zijn kinderen. Niet om wie zij in zichzelf zijn, maar omdat Hij hen aangenomen heeft als kinderen (Johannes 12:26). Wie aan Gods kinderen komt, komt aan Zijn oogappel.

5. Zorg. De Vader zorgt voor Zijn kinderen (Mattheüs 6). In plaats van zichzelf om alles druk te maken, mogen ze vertrouwen op Hem. Dat is wel iets dat de Heere ons moet leren. Wij zijn geneigd om de Heere te wantrouwen. Maar de leiding is bij Hem in veel betere handen, dan wanneer wij zelf proberen de touwtjes in handen te houden. Hij weet veel beter voor ons te zorgen, dan wij voor onszelf kunnen zorgen. Hierbij past een leven van bidden, afhankelijk zijn, dicht bij het Woord leven.

Ik hoop dat de Geest je het verlangen geeft om deze God te willen dienen en liefhebben. Van ons uit is dat onmogelijk. En dat zal je ook ervaren. Je kunt niet even de knop omzetten en nu voortaan als kind van God leven. Vertrouw de HEERE, bidt om een leven met God. Hij heeft nog nooit een bidder laten staan. Je zal wellicht nog meerdere vragen hebben. Dat kan gerust via deze rubriek.

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
5 reacties
janvanverweg
hoe weten we dat onze aardse vaders goed of slecht zijn? omdat we ergens een beeld hebben van een "goede vader". we weten wat een goede vader zou doen en laten. als we dit niet zouden weten dan zouden mensen zoals de vriendin niet teleurgesteld zijn in hun vaders.
God is het oertype van de "goede vader"! God is de benchmark, de maatlat. alle vadrs worden aan God gemeten.
En niet andersom. een plastic bloem ruikt niet n ziet er slecht emaakt uit. zijn daarom alle echte bloemen niet ruikend en slecht gemaakt? nee, toch? we weten wat een afspiegeling van wat is.
zo ook met God de vader. alle aardse vaders zijn afspiegelingen van mindere kwaliteit.
adriano313
Beste vragensteller, ter verduidelijking,

Soms lijkt de Bijbel zo alles omvattend of zo kinderlijk- eenvoudig
Maar in alles is de Wil van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest niet verschillend!

Jezus zegt: Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.

Dus de Vader trekt als eerste....,
dit klop met wat joh. zegt, n.l "dat de Vader ons als eerste heeft liefgehad"
Paulus en David zeggen beide, "al voor de grondlegging van de wereld(!)"

Maar is dit alleen voor uitzonderlijken?

Nee,met uitverkorenen bedoelt paulus alle mensen die Jezus Christus in hun hart aangenomen hebben als Heer van hun leven, die zijn uitverkoren

Doet Hij dat volgende week of volgend jaar?

Nee, Jezus is het die deze wil van de Vader verduidelijkt en heel duidelijk zegt: " voor een <b>ieder</b> die in Hem gelooft!". Joh. geeft inzicht dat je het geloof (dat is Jezus Christus) ook moet aanvaarden. Dus een geloofshandeling van "pakken en aannemen" tegelijk!

112 "Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; "

Tot slot hoe kan je op zijn duidelijkst aanvaarden
Door het te belijden met je mond!
Is dat hetzelfde als de belijdenis in een kerk
Nee, niet als je ja zegt tegen een kerkstructuur of leer

Hoe dan wel?
De bijbel leert ons door Paulus in de Rom.brief

"9 Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot zaligheid."

En mijn zonden dan, moet ik die niet eerst belijden dan?
Je zonden belijden lijkt mij zinvol, zodat ze vergeven kunnen worden, maar om ze kwijt te raken zal je Jezus als Verlosser moeten hebben…Maak er geen eerste voorwaarde van, want wel je zonde belijden en Jezus niet aannemen als Heer van je leven geeft een vertekend beeld!

Wie wast er dan schoon?

Samengevat, allesomvattend maar ook heel kinderlijk eenvoudig!
Bidt voor haar dat ze Jezus in haar hart aanneemt en dit ook belijdt!

Een toepasselijk liedje is: <a href="http://www.youtube.com/watch?v=a9oFT9sGuCE"> Is je deur nog op slot</a> (klik)
rian2
Het is mij tot troost een Hemelse Vader te hebben die volmaakt goed en volmaakt in liefde is.
Mijn aardse papa heeft gepreken, mijn band met mijn vader is verstoord door omstandigheden.
Wat een troost een hemelse papa te hebben die ik volledig kan vertrouwen en die ik mag noemen ABBA lieve vader!!

Je mag je leven in Zijn handen leggen, Hij doet het goed en zal voor je zorgen.
Wat heerlijk om niet alles zelf te regelen en te bepalen.
Vlucht tot Hem, Hij zal je leiden en je krijgt toegang tot je Vader
Roozemond
@rian; je reactie raakt me en is heel herkenbaar. Door genade mag ik er van harte amen op zeggen.

Leg maar stil je hand in Zijn handen, zeg maar stil amen op Zijn Woord, op de weg naar hemelse stranden, naar de stad met gouden poort.
juni
bidt zonder ophouden om die Geest. en....als je de Heere mag leren kennen en liefhebben, wil je nooit meer anders.ben je eeuwig gelukkig