Moeite met bidden

Ds. W.G. Hulsman / 8 reacties

Vraag

Ik weet niet hoe ik moet/kan bidden/danken voor het slapen gaan. Eigenlijk kan ik helemaal niet bidden/danken! Ik ben getrouwd en ben als man degene die samen met m’n vrouw hardop bidt/dankt. Ook voor en na het eten. Standaardgebed. Mijn vrouw bidt/dankt nooit hardop, dat kan ze ook echt niet. Geen thuiswonende kinderen meer. In de loop van de tijd heb ik wel een gebed geformuleerd wat ik al jaren gebruik met soms wel een enkele keer een aanvulling tussendoor voor we gaan slapen. Maar dan weet ik niet meer waar ik gebleven ben en vergeet ik weer dingen. Ik kan ook slecht onthouden; ik ben rond de 70 jaar.

Ik kan m’n gebed voor het slapengaan zo opzeggen zonder moeite; dat zit er gewoon ‘ingebakken’. Ik bid/dank dat we weer gespaard en bewaard zijn. Vraag om vergeving van onze zonden en bewaring voor de zonde! Ook voor onze kinderen/kleinkinderen. Om bekering en om de Heilige Geest; Die ik echt mis! Ik bid voor werk en school van (klein) kinderen, voor  rouwdragenden, bedroefden en zieken, voor vorstenhuis, regering en Israël, zending en evangelisatie. Voor vrede waar oorlog is. Voor de kerk en predikant. Om een goede nachtrust en gezond weer op staan.

Dit bovenstaande allemaal heel summier/algemeen of we moeten een naam weten van een rouwdragende of zieke. Lofprijzing weet ik echt niet hoe ik dat moet doen en weer in het gebed moet invoegen of er mee beginnen/eindigen. Spontaan bidden/danken lukt me echt helemaal niet, dan raak ik helemaal alles kwijt. Ik kan ook helemaal geen preek onthouden! Ben het binnen een uur alweer vergeten. Van huis uit ben ik ook niet gewoon om een vrij, hardop gebed te doen!

Het gebed wat ik hier boven beschrijf duurt ongeveer 2 a 3 minuten. Ik zou er graag wat over horen. We zijn behoudend Hervormd PKN.

Antwoord

Het gevoel niet te kunnen bidden zal voor velen herkenbaar zijn. Vooral de zogenaamde standaardgebeden voor en na de maaltijd kunnen lastig zijn. Mooi vind ik wat u schrijft over het avondgebed. Ik zou haast zeggen: een gebed om jaloers op te worden. Of althans: een gebed dat ik graag zou willen dat velen het op de lippen zouden nemen.

Weet u wat het is met het bidden: als we denken dat we het kunnen, is de juiste gebedshouding niet (meer)aanwezig. Het gaat erom dat we afhankelijk zijn. En dat we beseffen dat we de Heere in alles nodig hebben.

Spontaan bidden vindt u lastig. Het is mogelijk als er plotseling gevraagd wordt om een gebed te doen, dat het dan niet zo gaat. Je wordt soms zo zenuwachtig dat je niet meer goed kunt denken.

Lofprijzing vindt u ook lastig. Denk niet dat er allemaal grote woorden nodig zijn. Heel eenvoudig de Heere danken voor wat Hij gegeven heeft, wordt ook door de Heere gehoord.

Sterk ervaart u dat u de Heilige Geest nodig hebt. Mooi is dat. Dat blijft echter heel ons leven. Steeds weer komen we terecht bij: “Och, schenkt Gij mij de hulp van Uwen Geest.” De Heilige Geest zal nooit het gevoel geven dat u nu wel bidden kunt.

Belangrijk is het einde van het gebed. Vaak wordt er afgesloten met: “Hoor ons om Jezus’ wil, Amen.” Dat is de spil waar het gebed om draait. Ons bidden wordt niet verhoord omdat we allemaal zo goed konden zeggen, maar alleen op grond van het verlossingswerk van Christus. Een bijzondere weldaad is het dat ons gestamel door de Heere gehoord en verhoord wordt. Dan kunt u aan het eind met vrijmoedigheid amen zeggen. Dat betekent: mijn gebed is veel zekerder door God verhoord, dan ik dat in mijn hart gevoel.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

bidden
8 reacties
kip
al zijn we 90
dan nog de hele dag door
Heere help
k heb niks ik kan niks
als U het mij niet schenkt
Heere helpt U mij

leert U mij bidden
Bidt U voor mij
tot u dit in uw hart voelt .
volhouden hoor.
uit de diepte roep ik tot U die heil kunt schenken
Rembrand
De vragensteller merkt onder andere op dat hij de preek na een uur vergeten is. Daarnaast klinkt het of het bidden beiinvloed wordt door gebrek aan concentratie. Wanneer dat voorheen niet zo was, en hij op meer gebieden problemen ondervindt met het geheugen, dan is een gesprek met de huisarts raadzaam.
WillemJ
Misschien kan de vragensteller bemoedigd worden door Romeinen 8:26-27 (HSV):

"26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27 En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit."

Als we zelf geen woorden meer hebben, mogen we geloven dat de Geest voor ons bidt.
jewannes
Ds. W.G. Hulsman geeft hier een prachtig antwoord waar ik het helemaal mee eens ben.
Ook de reacties van @Kip en @WillemJ zijn gegrond. Maar om er nu mee naar een huisarts te gaan zoek je het toch wel op de verkeerde plaats.
Ik ken dat helaas zelf niet, om met mijn vrouw samen hardop te bidden voor het naar bed gaan. Wat mooi is dat. Maar, ook dat kan, net als al onze gebeden een soort sleur worden waar je zielsnoden niet zo vaak worden uitgestort voor de Heere. Toch blijft zo’n gebed samen een waardevolle prachtige zaak!
Om je hart en ziel wel eens voor de Heere te mogen neerleggen moet de werking van Gods Heilige Geest er in mee komen. Die neemt het als het ware over. Dat zijn dikwijls de gebedjes “met de pet op”. Ik hoop dat het nog begrepen wordt wat ik bedoel. Wie daar iets van kent die weet dat het niet om mooie volzinnen gaat. Dan zou je niet graag willen dat een ander je gestamel en je on-kundigheid zou horen.
Toch zou je zulke gebedjes voor geen goud willen missen, want je komt er de Heere wel eens in tegen.
En weet je, vragensteller, als je dan in bed ligt, vraag dan ook maar eens of je slapende ook nog eens mag bidden en of je biddende mag slapen. Wie er iets van kent, die begrijpt het!
Ik wens je Gods zegen toe en dat jullie samen de Heere mogen tegenkomen in je gebed, omdat de Heilige Geest het Zelf in je hart gelegd heeft.
Samanthi
Zij werden dagelijks begenadigd met manna hemels brood verzadigd. Niet alvast verzamelen voor de volgende dag.
Dat is geestelijk ook zo.
Je leest niet de Bijbel alvast voor de volgende dag.
Als u de preek vergeet, krijgt u door Zijn Woord opnieuw voedsel.

Leg uw hart open voor Hem, vertel alles, net zoals u de vraag opgeschreven hebt.
De Heere weet het toch allang?

@ jewannes ja alles kan een sleur worden ook het bidden met de pet op.
Begin eens samen met uw vrouw, een kort gebed, u zult zien dat de schroom verdwijnt. Wat geeft het als u naar woorden moet zoeken of dat het wat omsamenhangend is. Uw vrouw kent u toch en de Heere zeker.
jewannes
Nou Samanthi, ik merk wel dat je het begrip "bidden met de Pet op" niet echt begrepen heb. Dat is bidden in de nood van je ziel. Als je het zou kennen wist je dat er dan van sleur geen sprake kan zijn. Wat mijn vrouw betreft zou je iets van de omstandigheden moeten weten. Ik ga er verder niet op in en sluit het hierbij af.
Samanthi
@jewannes, bidden met de pet op is bidden tijdens je bezigheden, op de fiets of achter je bureau, tijdens het strijken of als je de tuin spit.
Dat hoeft niet altijd uit de diepte of uit de nood van je ziel te zijn, dat kan heel goed uit intense dankbaarheid zijn of aanbidding als je in de natuur fietst.

Maar overal kan sleur opduiken hoor, als je er als mens tussen blijft zitten en je niet alles van de Heere verwacht.
Het zit niet in mijn nood, naar in Zijn offer.
Mona
Wat kan ik dit goed begrijpen!
Begint u maar met 1 eenvoudige regel hoor.
Daar na kan het twee regels worden.
Wat geeft het dat u hakkelt of een droge mond hebt van de onwennigheid?
De Heere ziet dat u het wilt, en weet u wat zo mooi is?
Dat na een paar keer er meer ontspanning komt, en dan komen er ook zomaar meer woorden. En u hoeft voor de Heere niet bang te zijn dat u een fout zult maken, of woorden herhaalt, of vergeet of omdraait. Hier spreekt iemand met ooit dezelfde worsteling.

Misschien krijgt ook uw vrouw het verlangen om hardop te bidden, omdat u haar hierin tot voorbeeld kon zijn.

We kunnen en mogen het bidden leren, of we nu 7 zijn of 70.
En vooraf aan het gebed mag u bidden om gebed!

Met een 'ingebakken' gebed (zoals u zelf zegt) is het gevaar groot, dat we de woorden uitspreken, maar met onze gedachten ergens anders zijn.
Ook bij een stil gebed kan dit sneller gebeuren.
Een vrij gebed, hardop uitgesproken, kan helpen om dat te voorkomen.

De Heere Jezus sprak ook hardop.
Daardoor weten we wat Hij bad. Een voorbeeld daarvan is Johannes 17: het Hogepriesterlijk gebed. Als de Heere Jezus stil had gebeden, had Johannes dit niet geweten en had hij dit niet op kunnen schrijven.

Ik wens u Gods zegen!