Drie soorten van mensen

Ds. H. Paul / 43 reacties

Vraag

Aan een Ger. Gem.-predikant. Ik hoor de laatste jaren steeds meer in de prediking over drie 'soorten' van mensen, vaak aan het eind van de preek per groep toegesproken. Eerst komen de ongelovigen aan de beurt. Zij krijgen te horen dat als zij zo doorgaan voor eeuwig verloren gaan. Dan een uitgebreide toespraak voor de bekommerden en de zoekenden en degenen die indrukken hebben, maar die niet kunnen zeggen dat zij het ware geloof bezitten. Uitgebreid wordt er verteld wat er allemaal in hun leven kan zijn, verwachtingen, aanvechtingen, verlangen, zondigheid etc. Aangedrongen wordt om dan te blijven bidden en smeken om genade. Tot slot komen de 'echte' bekeerden, vaak in een paar korte zinnen aan de beurt. Zij zijn zo vaak ver de weg kwijt en het kan al lang geleden kan zijn dat zij een blijkje van Gods liefde hebben ervaren. Ik word er zo verdrietig en onzeker van. Ik voel vaak dat ik niet zonder God kan en dat Hij in mijn leven wil zijn. Ik mag geloven dat Jezus ook voor mij heeft geleden en is gestorven en ervaar ook vaak bemoediging uit de Bijbel, maar ik beluister vaak dat het beter lijkt en dat je beter bent als je tot de groep bekommerden hoort. Uitkomen voor je geloof wordt zo snel betwijfeld en er wordt zoveel waarde gehecht aan bekommerden en van verre staanden. Ik weet het vaak niet meer en wordt er erg onzeker van. Ga dan twijfelen of ik wel oprecht geloof. In de Bijbel wordt toch juist opgeroepen om te geloven en degenen die niet geloven en twijfelen worden veroordeeld?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De indeling in drie categorieën in de aanspraak aan de hoorders is niet nieuw. Ook bij de oudvaders tref je dat aan. Vele voorbeelden zouden hiervan aan te halen zijn. Dat wil niet zeggen dat de inhoud van die aanspraken dezelfde zijn met die zoals jij die beluistert. Daar kan ik niet over oordelen. Doordat ik zelf voorga beluister ik weinig andere preken. Maar op die ik hoor passen de geschetste voorbeelden niet.

Allereerst behoort tot de onbekeerden een welmenende roeping en aanbieding van de genade uit te gaan. Met bewogenheid gebracht. Tot de zwakgelovigen dient een rijke Christusprediking gericht te worden. Denk aan de brief aan de Hebreeën waar aan die zwakgelovigen de heerlijkheid van Christus wordt gepredikt, opdat het geloofsleven een nauwe omgang met Hem zou inhouden.

Tenslotte is er de aanspraak aan hen die meer geoefend zijn in het geloof. Gewezen moet worden op het wonder van Gods liefde en trouw. Op de heerlijkheid van Christus, Die de Bron is van alle heil en zaligheid. Om steeds in een kinderlijk afhankelijk leven dicht bij Hem te blijven. Maar ook te staan als een licht in deze wereld. Om toe te nemen in de genade en kennis van Christus.

Het geloof blijft een aangevochten en bestreden zaak. We hebben telkens weer en telkens meer de leiding van de Heilige Geest nodig, Die Christus verheerlijkt en onmisbaar maakt in alles. Dat houdt klein en ootmoedig. Het beredeneerd geloof kan het doen met een eenmaal aangenomen Jezus. Maar het oprechte geloof niet. Wat leeft heeft voeding en onderhouding nodig. Het kent hoogte - en dieptepunten. In de Psalmen kijk je de Kerk in het hart. Ze vertolken het ware geloofsleven. Het is goed ons daaraan te toetsen.

Met hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

preek
43 reacties
Roozemond
Eerlijk gezegd herken ik dit niet als ger.gem.lid. Los daarvan weet ik wel dat het in het leven van Gods kinderen HEEL verschillend kan zijn. Als ik al1 al denk aan de talloze verschillende karakters. Dat is ook zo onder/voor hen die het Woord brengen. Toets jezelf daar niet aan maar aan de bijbel en aan God Zelf. Wat Hij begonnen is, maakt Hij altijd af. Mooi wat je schrijft over je leven met God. Zelf ervaar ik God ook elke dag in mijn leven, en heb ik Hem nodig, maar ik ben niet iemand die altijd zekerheid heeft en ook niet iemand die nooit twijfelt. Die verschillen mogen er zijn.

Kom zuster/broeder, hef je hoofd omhoog want de Koning komt!
benefietdiner
Ik ben bij de Ger.Gem. weg gegaan om de verheerlijking van de bekommerden.
Het ligt er maar aan welke oudvaders je erbij wilt halen en er zullen net zoveel zijn die bekommerden verheerlijken als verafschuwen. Oudvaders zijn ook geen grond voor de zaligheid in Christus hoewel je er natuurlijk wel van kan leren op voorwaarden dat het Bijbels gegrond is. Natuurlijk zijn er bekommerden mensen. Ik versta onder bekommerden mensen bezorgde, ongeruste, bedroefde, treurige mensen die geen zekerheid hebben in het geloof. Met die mensen kun je best medelijden hebben maar……. de ader onder het gras is dat deze mensen verheerlijk worden, niet openlijk maar bedekt. Deze mensen spreken veelal met verkleinde woordjes uit het oude testament en noemen dit de Talen Kanaäns. Als je dit niet spreekt behoor je, volgens die bekommerden, niet bij Gods Volk want Gods Volk weet wat het is om door de Rode Zee te gaan. Als je niet weet van een hutje in de komkommerhof in een belegerde stad behoor je tot het juichend christendom wat volgens de bekommerden verloren gaat. Het probleem van deze bekommerden mensen is dat zij nooit kunnen juichen in Christus overwinning op hun droefheid. Want de droefheid, aldus de bekommerden, breng een onberouwelijke bekering tot zaligheid. Dus… hun zaligheid ligt verborgen in hun droefheid in plaats van de verlossing in Hem.
Roozemond
@benefietdiner, jammer jouw ervaring maar ik begrijp het wel. Zelf herken ik dat gelukkig niet in onze streek! De wat zware gezindte zeg maar verheerlijken oudvaders en bij de meer evangelischen zie ik dat weer anderen HET zijn. Dat blijf je toch houden want we zijn allemaal mensen.

Ik ben ook wel eens bekommerd, om dat woord dan maar even te gebruiken. Maar dat is geen grond;-) Gelukkig niet want als het aan mijn gevoelens moest liggen, was het een ramp!

Gods zegen!
zeeland
Het klinkt misschien hard, maar het is wel bijbels; met bekommeringen en met indrukken kom je nooit in de hemel!
De bijbel is heel duidelijk: Die de Zoon heeft, die heeft het leven en die de Zoon niet heeft, heeft het leven niet!!

Misschien dat er zo gepreekt wordt omdat men verwacht dat deze mensen in de buurt zitten om ware gelovigen te worden en misschien is dit ook wel zo. Echter moet de oproep tot bekering klinken ook voor deze mensen, want zonder Christus is het voor eeuwig verloren!
Ik ben weleens bang dat mensen met een indrukje en een bekommernisje, denken wel een kind van God te worden, terwijl het ook een list van de duivel kan wezen, want hij zoekt wie hij kan verslinden.

In de bijbel staat zo mooi: werp al uw bekommernissen op Hem, want Hij zorgt voor u!
Misschien in de bijbel gezet voor gelovigen, maar ik denk ook een aansporing voor klein en ongelovigen.

Tevens blijft het moeilijk. Persoonlijk heb ik liever dat er in een preek meer aandacht aan een ongelovige wordt besteed, dan aan de heiligmaking van gelovigen. Echter vindt ik wel, dat er aan iedereen aandacht besteed moet worden.
De een zal liever een preek hebben die ongelovigen oproept zich te bekeren en de ander een preek over heiligmaking die jaloersmakend is.
dkw
Mee eens en ik herken de TS wel.
De bijbel is duidelijk, er zijn 2 wegen, of de brede of de smalle weg.
Er is niet een soort tussenweg of niemandsland.
Of een kind van de duivel, of een kind van God.

Er is ook een eigen berouw of droefheid over de zonden of emotie tot God, maar die is niet zaligmakend, in geen geval.

De eerste vrucht van een waar geloof is de bewuste rechtvaardigmaking, het weten dat je zonden vergeven zijn, daarvoor ben je nog een kind van de duivel, geen tussenweg of tussen station.

Dit alles beschrijf ik vanuit de mens, vanuit God kan zo'n zondaar uiteraard al lang behouden zijn maar daar hebben wij geen inzicht in, daarom hebben wij het met het bijbelse te doen, voor de bewuste rechtvaardigmaking geen geloof dus een kind van de duivel.

Een waar geloof kan wel bestreden worden, twijfel en dergelijk, al is dit geen vrucht van een waar geloof, het kan wel.
Verspr67
Waarom toch zoveel commentaar op de prediking zoals die vanouds (nog) mag klinken in o.a. de Gereformeerde Gemeenten?
Alhoewel er helaas in de Gereformeerde Gemeenten ook veel andere geluiden klinken.
Als u bijv. Alexander Comrie, Justus Vermeer, Therodorus van der Groe e.v.a. leest zult u dat allemaal tegenkomen.
Trouwens als u predikaties van predikanten uit eind 1800 en begin 190o leest, komt u dat allemaal tegen!
O.a. Ds. K. Groen, Ds. J. Schotel. Ds. M. Hofman, Ds. J. Fraanje e.a.
Als u goed (wil) lezen, worden z.g. bekommerde mensen echt geen verkeerde rust gegeven; lees o.a. ook de preek van Ds. J. Bel over de vrijsteden.
Hopelijk kunnen we deze waarheid nog verdragen!
dkw
@Verspr67
Waarom toch zoveel commentaar op de prediking zoals die vanouds heeft geklonken vanuit de nadere reformatie, oa Luther, Calvijn, Bunyan en meerdere?
Je noemt Theodorus vd Groe, een van zijn citaten is: De eerste vrucht van een waar geloof is de bewuste rechtvaardigmaking, dus daarvoor is het verloren hoe bekommerd ook.

Feit is dat er een levensgroot gevaar is dat er een rust word gepredikt zonder bewuste rechtvaardigmaking, het lijkt wel een nadere weldaad geworden!
Een soort 3e weg prediking, iemand die zondag 7 van de HC heeft doorleeft kent Christus nog niet, citaat van ds Moerkerken en Kersten, dat staat toch lijnrecht op de leer der reformatie?

Zeker, ze nuanceren het wel en zeggen dat er geen rust buiten Christus mag zijn, maar het is of de brede of de smalle weg, er is geen tussenweg van bekommerden, bekommerden buiten Christus en buiten bewuste vergeving van zonden zijn verloren!
mortlach
Ik dacht altijd dat er 10 soorten mensen zijn:
Mensen die binaire getallen begrijpen
en
Mensen die binaire getallen niet begrijpen

/Grapje/
vlokje
Je hebt mensen en je hebt mensen, volgens mij is er maar één soort... ook een grapje maar ook weer niet. Volgens mij zijn we allemaal van dezelfde lap gescheurd.
Verspr67
@dkw
Ik heb nog weinig commentaar gehoord van (ja uiteraard, hoe kan het ook anders Ds. A. Moerkerken e.a.) op de prediking van Luther, Calvijn, Bunyan en inderdaad ook van Th. van der Groe.
Nu u het toch over van der Groe heeft: wil ik u aanraden om het boekje "Het juk afgenomen" te lezen.
Zeker bij sommige uitspraken van van der Groe (zeker in z'n brieven) zou men bepaalde conclusies kunnen maken; dat kunt u dan ook nuanceren.
Ik neem aan dat u zeker geen oefeningen van Wulfert Floor kan lezen.
dkw
@Verspr67
Zeker kan ik wel de oefeningen van Wulfert Floor lezen, evenals Moerkerken, Kersten, Comrie en meerdere, ook van der Groe lezen, veel zaken kan ik van harte mee instemmen, een aantal zaken ook gewoonweg niet, maar dat heb je ook met Luther aangaande het heilig avondmaal en z'n antisemitisme en met Calvijn aangaande de zaak Servet en dergelijke.

Ik weet ook precies wat het verschil is met de theologie van Kersten/Comrie/Moerkerken en de theologie van de nadere reformatie, Calvijn, Luther en dergelijke.

Het uiteindelijke doel is hetzelfde alleen worden er door velen onderschat wat het gevaar is van een 3e weg prediking, een weg tussen de brede en smalle weg, lijdelijkheid, afwachten, de grond zien in het bekommerd zijn.
Dit is verwerpelijk, hoe bekommerd ook, buiten Christus is er de dood.

Je kunt er een hele mooie theologie achter hangen over wanneer wat precies plaatsvind, wedergeboorte in engere en nauwere zin, wanneer in welke stap is een mens nu behouden, een verschil tussen een omhelzend en een toevallend recht en zulk soort zaken meer en hier predikaties mee vullen.

Wij weten niets van Gods eeuwig raadsbesluit, ook voor de bekommerden geld het dat ze de dood gepredikt moeten krijgen zolang ze nog buiten Christus zijn.
Het kan zo zijn dat iemand van Gods wege behouden is maar daar hebben wij mensen geen inzicht in, daar kunnen wij het niet mee doen.

Daarom is het fout om 3 mensen te prediken, onbekeerde, bekommerden en bekeerden, dit kan echt niet.
Of in Christus of buiten Christus en daar niets tussen.
Verspr67
@dkw

U leest dan heel veel stichtelijke werken. Alleen legt u wel bepaalde uitspraken in de mond van verschillende oudvaders/predikanten wat ze werkelijk zo niet bedoelen.
Helaas; het zij zo.
dkw
Beste Verspr67.
Als u mijn verhaaltje leest ziet u ook dat ik schrijf:
1. Zeker, ze nuanceren het wel en zeggen dat er geen rust buiten Christus mag zijn.
2. Het uiteindelijke doel is hetzelfde.

Tevens leg ik ze geen citaten in de mond maar die zijn letterlijk te lezen in hun verklaringen.
Met bovenstaande nuance.
Ik wijs alleen op de gevaren die levensgroot zijn door de prediking, waarvan er letterlijk velen zijn, die ik ook ken, die rust vinden/zoeken in de bekommering.
Roozemond
Het ligt er denk ik ook aan hoe je het opvat. Toen ik 18 was greep God me in het hart, letterlijk onder een preek. Maar het heeft nog een tijd geduurd voor ik zekerheid had. (velen vinden dit fout etc. maar daar ben ik inmiddels aan gewend) Toen vond ik het altijd heel fijn als een ds. bijv. zei: van verrestaanden, die niet kunnen ontkennen dat God in hun leven is begonnen maar zich er nog niet bij durven rekenen. Voor velen is dit een vloek wat ik nu schrijf, velen trappen hiertegen, maar toch was ik oprecht blij. Vaak begreep ik het daarvoor niet maar de ds bedoelde absoluut geen drie groepen mensen. Totaal niet.
maria
Wat ik nu zo vertroostend vind is dat juist degene die voor hun beleving van verre staan, toch bij Christus mogen horen. Maar het is zoiets groot, je durft het je niet toe te eigenen. Zo iemand voelt zich dan een bekommerde, van jezelf af leren zien en al is het met schroom toch de Heere niet te kunnen missen.
Dan word je als de tollenaar in de tempel:"O God, wees mij de zondaar genadig!" En naar zulken hoort de Heere echt.
Roozemond
@Maria, dank voor je reactie! Daar zeg ik van harte amen op!
Verspr67
We moeten ons wachten voor 2 uitersten.
Buiten Christus geen rust kunnen vinden en geven! Maar aan de andere zijde de ware bekommerde Kerk niet vertrappen!
Ik geloof werkelijk niet dat een ware bekommerde zich wat aan laat praten, maar als ze niet aangesproken (vertroostend, bestraffend, vermanend) worden, hebben ze geen leven.
Of dat nu de leer van de (Oud) Geref. Gem. (in Ned.) , zij worden daar helaas nog al eens van beschuldigd, of van welke kerk dan ook is, maakt niet uit.
vrouw78
@Roozemond,

Ik lees in jouw eerste reactie: maar ik ben niet iemand die altijd zekerheid heeft en ook niet iemand die nooit twijfelt.

Mag ik jou vragen uit oprechte belangstelling waarvan ben je niet altijd zeker en waarover twijfel je dan? Bedoel je daar mee dat je niet altijd zekerheid hebt of Christus ook voor jou is gestorven en twijfel je er dan aan of jij Gods kind bent?

Ik heb ook jaren preken gehoord die afgesloten werden met woorden voor de onbekeerden, de bekommerden en Gods volk. Toen ik eens tegen de dominee zei dat ik soms troost ondervondt door de woorden die hij sprak tegen de bekommerden, kreeg ik als antwoord: ja maar, dat zei ik tegen de bekommerden! Dat deed me zeer. Al schaarde ik me toen niet onder bekommerden, blijkbaar mocht ik die woorden niet eens horen. Ik merkte bij mezelf na het horen van zulke preken, dat er voor mij geen mogelijkheid tot zalig worden was.

@verspr67 Wat maakt het dat u het als commentaar ziet?
Roozemond
@vrouw78; bedankt voor je vraag. Allereest vind ik die reactie van de ds. erg.... zo ga je niet met mensen om.... Ik heb dat zelf nog nooit meegemaakt gelukkig maar als dat tegen mij werd gezegd zou ik in de put zitten....

Ja, je mag vragen waar ik over twijfel / waar ik niet altijd zeker van ben. Er zijn mensen die kunnen altijd zeggen dat ze het hebben, dat ze gered zijn. Ik niet. Ik kan dat niet altijd pakken, ik heb niet altijd dat zicht er op, ik kan heel diep zitten en het kan zo verborgen liggen, maar na die periodes mag ik er altijd weer overheen zien. Denk maar aan de Psalmen waarin het ook zo vaak vertolkt wordt....

Ik vind het best moeilijk om dat hier neer te zetten want ik heb al genoeg naar m'n hoofd gekregen dat ik zondig ben als ik twijfel etc. maar gelukkig ken ik God anders dan die reacties.

Ik hoop van harte dat ik je door genade mag kennen!
dkw
@Roozenmond en @Maria.
Maar jullie ontkennen toch niet dat de bekommerden waar jullie het over hebben al wel iets van CHristus hebben gehad? Al is het maar iets, een heel klein beetje, ze hebben toch wel wat van Christus gehad?
Dat de kleinen in het geloof veel twijfel en niet altijd zekerheid hebben kan ik alleen maar beamen.
Wat ik zeg is dat buiten Christus er geen zaligheid is, hoe bekommerd ook, je moet al wel iets van Christus gehad hebben!
En dan is het niet aan mensen om "bekommerden" zalig te spreken of de grond in te trappen, dat oordeel moeten we aan God overlaten en het zal aan de vrucht openbaar komen.

Waar ik op ageer is dat de theologie van de gereformeerde gemeenten ook spreekt over buiten christus, neem de verklaring van zondag 7 van de HC van Moerkerken, Kersten, Comrie, ze spreken daar wel over een waar geloof maar zeggen er gelijk bij dat zo'n persoon Christus nog niet kent, ik ben van mening dat zo'n persoon in ieder geval iets van Christus gehad moet hebben, anders is het geen waar geloof, dit zeggen Calvijn, Luther, vd Groe en velen anderen ook.

Als er met zo'n 3e persoon iemand bedoeld word die al wel wat van Christus gehad heeft en dit ook weet, heb ik daar geen moeite mee, integendeel.