Verwijten van gemeenteleden

Ds. N. den Ouden / 10 reacties

Vraag

Waarom verwijten gemeenteleden, die zich voordoen als kinderen van God, mij dat ik onder de wet leef? Voor mij is de wet een veilige omheining. Natuurlijk komen ze dan met tal van teksten aan die ik ook ken. Ze vergeten echter een ding: ik ben door genade een kind van God, maar ik moet me van hen van de wet afkeren omdat dit onbijbels zou zijn. Ik weet dat ik vrij ben door Christus, maar ik blijf zondaar. Wanneer komt de dag dat we elkaar gaan verdragen? Ik laat m'n kindje dopen omdat ik van harte achter de kinderdoop sta, maar de mails en brieven stromen binnen dat ik zondig ben als ik mijn kindje laat dopen. Ik zie daarin één brok hoogmoed. Nee, ik ben niet beter! Dat voel en weet ik! Maar ik ga hier kapot aan! Ik ben sterk overtuigd van Gods wil in mijn leven en zij proberen mij te overtuigen van dingen die m.i. niet naar Gods wil zijn en die ik ook niet wil.

Antwoord

Het is zonneklaar dat volgens het Nieuwe Testament de Wet van God een plaats heeft in het leven van de gelovigen. Een paar voorbeelden: Romeinen 13 vers 8: "Zijt niemand iets schuldig dan elkander lief te hebben. Want die de ander liefheeft, die heeft de wet vervuld." Daar horen we dus over de wet in het leven van Gods kind. En dan het vervolg: "Want dit: Gij zult geen overspel doen (7e gebod), gij zult niet doden, (8e gebod). Gij zult geen vals getuigenis geven (9e gebod), gij zult niet begeren (10e gebod), wordt in dit woord als in een hoofdsom begrepen, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben gelijk uzelf." Zo worden dus al deze geboden de gelovigen voorgehouden.

In Efeze 6 haalt Paulus ook de geboden aan, en hij schrijft: "Eert uw vader en uw moeder, hetwelk het eerste gebod is met een belofte..." Ook dat is gericht tot gelovigen. In Jacobus 2 vers 11 staat: "Want die gezegd heeft gij zult geen overspel doen, die heeft ook gezegd: Gij zult niet doden."

Ik vond ergens de prachtige uitspraak: "Gods kinderen gaan leven volgens een vervulde wet." Christus heeft de vloek en de straf van de wet gedragen en Hij heeft al de geboden gehouden, in plaats van al de Zijnen. Maar zij zullen wel naar Gods Wet gaan leven, door de genadekracht van Hem. De wet is zeker geen heilsweg. We kunnen door de wet en door goede werken de hemel niet verdienen en de schuld bij God niet goedmaken. Dat is door het offer van Christus alleen, en door het geloof alleen. Maar dat geloof blíjft niet alleen, maar gaat vruchten voortbrengen overeenkomstig de Wet des Heeren.

Ik vind het erg gevaarlijk en verdacht als men hier niet van weten wil. Dan komen we in een godsdienst terecht van genade zonder navolging, geloof zonder werken, behoud zonder heiliging, en dat is op alle punten strijdig met de Schrift.

Vrijheid en een leven volgens Wet sluit elkaar dan ook niet uit, maar juist in. Want ware vrijheid is vrijheid om voor God te leven. Jacobus dan ook spreekt over de wet der vrijheid...! (Jak. 1:25). Ik zou hier graag meer over schrijven, maar mijn antwoord mag geen lezing worden (Ik hield ooit een lezing over: Gods Wet en de christelijke vrijheid).

Wat betreft de kinderdoop: Je vraag is niet om daarvoor de bijbelse argumenten te geven. Die zullen duidelijk en bekend zijn. Wel jammer dat er kennelijk zo onverdraagzaam mee wordt omgegaan. Feit is dat 'groten' in Gods koninkrijk (als Bunyan en Spurgeon) uitsluitend de volwassendoop voorstonden. Maar ze hebben dat niet op de spits gedreven. Dat moeten wij omgekeerd ook niet doen. Wat hebben we allemaal christelijke zachtmoedigheid en standvastigheid nodig.

Van harte Gods zegen in alles toegewenst,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

gemeente
10 reacties
Huibert
vraagsteller:
Herkenbaar. Ik leef me met wat je zegt. Zo herkenbaar. En dan maakt het niet uit vanuit welke kerkelijke stroming de oordelen komen.
Waarom? We zijn toch één in Christus als het goed is, zelfs al zijn er dogmatische verschillen.

http://www.songlyrics.com/casting-crowns/city-on-the-hill-lyrics/

Het is heel pijnlijk te moeten concluderen dat wat Jesus zegt waar is: "Ze hebben mij gehaat ze zullen ook u haten"
Nog pijnlijker is het om erachter te komen dat de "wereld" gewoon midden in de kerk zit. (En ook midden in mijn hart)

leven onder de wet:
Ik vind Rom 14 hierin heel prettig. Ik ben zelf een beetje autistisch en heb gewoon duidelijke regels nodig, ook in mijn geloof. En als een gedeelte van de wet waar ik onder leef bestaat uit tradities is voor mij opbouwend.
Maar zeg dat maar eens tegen een charismatisch evangelische christen. Ik heb het ook gehoord: "Je hebt gewoon niet genoeg geloof" die doet pijn.
Of je bent gevaarlijk (er wordt nog net niet gezegt duivels) bezig als ik zeg dat ik ook in tongen bid (tegen een bevindelijke christen).
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.

Waarom? Waarom zoveel haat en nijd? ik weet het niet. (of eigenlijk weet ik het wel, we zijn allemaal mensen, in een wereld waarvan de overste dan wel verslagen is maar nog steeds rondgaat als een briessende leeuw)

Wat ik wel weet is dat ik uitzie naar de toekomst waar we samen als bruid één zullen zijn met Hem (en met elkaar)

En al de pijn die christenen elkaar aandoen zorgt ervoor dat ik nog dichter bij Hem wil schuilen.
Roozemond
Heel herkenbaar! Blij met dit liefdevolle en heldere antwoord.
@huibert, mooie reactie, dankjewel voor het delen!
Johannes3vers16
Lieve vraagsteller, heel herkenbaar en in de wereld zullen we verdrukking hebben maar hem goede moed Hij heeft de wereld overwonnen. Daarmee zijn de problemen niet weg, dat klopt maar als we toch lezen in Openbaringen 22:14 dat als we Zijn geboden (wetten) doen we zalig zijn dus als je het niet doet...............

Prachtig wat ook Huibert schrijft en is zeer herkenbaar, wij willen of proberen de "dingen" toch te doen uit Liefde voor Hem en niet omdat het moet?!Dat is toch net zo als liefde tussen man en vrouw....

Jezus zegt zelf dat Hij gekomen is niet om de wet te ontbinden maar te vervullen en dat is niet dat dit niet meer zou gelden, maar omdat Hij het heeft gedaan en we steeds meer en meer op Hem willen lijken (met alle gebrek) mogen wij uit wederliefde Zijn geboden houden en doen!

Maar als je redeneerd dat de wet vervult is en het allemaal niet meer uitmaakt (wat ik ook wel rondom me hoor) wat je doet of laat of of of. Hoorde pas een liedje over God houdt van jou, totdat de regel kwam "het geeft niet of je knap bent het geeft niet wat je doet...) toen zei ons zoontje van toen 6, dit klopt toch niet mama want het maakt toch wel degelijk uit wat we doen.................dacht toen uit de mond van kinderen en worden als een kind!
1a2b3c
De Galatenbrief heeft als thema: de wet en de gelovige. Lees maar eens goed!

De wet als omheining komt van buitenaf het zijn ge- en verboden, een 'moeten'.
Maar de wet in het hart (naar het nieuwe verbond Heb.8:10) komt van binnenuit, en dan is het 'willen' vanuit de liefde.
Als iemand die gelooft zegt dat hij vrij is van de wet heeft hij helemaal gelijk, want 'moeten' en 'vrijheid' sluiten elkaar uit. Een wet hoort per definitie gehoorzaamd te worden.
Ik vind het een heel mooie zin die de ds. aanhaalt: "Gods kinderen gaan leven volgens een vervulde wet."

Toch zal een gelovige te herkennen zijn aan de vrucht, daar is de Bijbel heel duidelijk in.
Maar er staat ook duidelijk dat de wet doodt, daar kan de vrucht dus nooit vandaan komen.
In Joh.15: 5 kunnen we lezen dat we in Hem moeten blijven, dan dragen we veel vrucht.
Die vrucht maken we niet zelf, maar die 'dragen' we alleen maar en die komt uit Hem.
De vrucht van de Geest: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Gal.5:22.

Er moet me nog wel even iets van het hart. Je zegt: ik ben door genade een kind van God ..... Ik weet dat ik vrij ben door Christus, maar ik blijf zondaar.

God heeft geen kinderen die zondaars zijn. Wat uit God geboren is dat zondigt niet 1Joh.3:9.
In 1 Kor.6:11 staat: ... maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd ... (tegenwoordige tijd) Paulus spreekt de gelovige ook altijd aan als 'heiligen'.
Als je een kind van God bent dan ben je GEEN zondaar, maar een heilige die helaas nog steeds zondigt. Iemand die zichzelf als zondaar ziet zal zich ook veel makkelijker zo gedragen.
Ik las pas een stelling en ik geloof dat het waar is: je gedachten worden je woorden, je woorden worden je daden, je daden worden je gewoontes, je gewoontes vormen je karakter.
Daarom is het belangrijk jezelf te zien zoals God je ziet, en Hij ziet je door Jezus als volkomen heilig en rein. Dus word wie je bent!
Roozemond
@1a2b3c: de beleving van zondaar zijn is er denk ik nog wel vaak. Ook al zit het goed.
1a2b3c
@Roozemond: de beleving van zondaar zijn is er denk ik nog wel vaak. Ook al zit het goed.

Jawel, maar er staat niet voor niets een aantal keren in de Bijbel dat we ons denken moeten vernieuwen. Ons denken moet conform de waarheid zijn, en de waarheid staat in de Bijbel.
Dus als onze beleving niet klopt met de Bijbel dan moeten we daar geen waarde aan hechten.
Als het denken goed wordt dan volgt de beleving vroeg of laat ook.
Roozemond
@1a2b3c: die teksten ken ik ja, en de beleving daarvan ook bij tijden, maar de praktijk is vaak weerbarstig.
adriano313
Beste vragensteller, ter bemoediging

Je vraag is niet de eerste en misschien ook wel niet de laatste maar het is wel heel vervelend dat mensen je verwijten of afbranden. Misschien verwacht je juist iets positiefs van een Christen maar kom je een beetje bedrogen uit...

Als het verwijten of afbranden op het vlak van oordelen ligt, zou ik tegen de mensen zeggen om niet te oordelen. (opdat ze zelf geoordeeld worden).
Jezus oordeelde nl ook niet, misschien kan je dit gebruiken. Als mensen begaan zijn met je, vraag ze anders maar om voor je te bidden, dat kan nooit kwaad, het gebed brengt jou verder

Misschien kan je er verder achter komen waarom het je zo intens raakt of heb je dat ook als iemand morgen tegen je zegt dat je b.v voor een boeddha moet knielen...
Ik denk eerder van niet omdat de Heilige Geest niet zo werkt (omheining versus de h.Geest) en eveneens staat het ook niet zo in Zijn Woord omschreven (2 kor 3; gal 3), dat je blij moet zijn met een omheining, Paulus zegt zelfs cru: wie heeft je betoverd!

Ik ben het daarom eens met de zin die Ds aanhaalt dat Gods kinderen gaan leven volgens een vervulde wet. De bijbel zegt nl dat de wet door Christus is vervult. Vervuld zegt iets over dat het klaar is b.v. "de opdrachten uit het werkboek zijn vervuld" (uitgevoerd en klaar).
Veel mensen denken dan dat die "anti wet mensen" bedoelen dat je daarom het opdrachtenboek mag weggooien maar niets is minder waar. Je gaat gewoon verder naar een nieuw "hoofdstuk"! Het nieuwe contract met God!

Vrij van de wet, betekend vrij van de last die op je drukt om het goed te doen. Daar waar velen jaarlijks door eigen inspanning de wet naleven, is het mogelijk om te zeggen:

Heere Jezus, Ik kan het niet...

Ook jij mag zeggen ik kan het niet, omdat Jezus het als enige al goed heeft gedaan. Gelukkig zij Hij daarom ook "het is volbracht".

Genade betekend ook:
Ik kan het het niet, maar U kon het wel en U heeft daarom alle zonden(wet leerde zonde kennen) en de toorn van de Vader voor ons gedragen. Dat geloof ik, dat belijdt ik en daarom open ik mijn hart voor U Jezus. Daarom redt U mij en heeft U mij lief en verhoog ik U

En je weet wat Hij met mij (en nog vele andere) gedaan heeft toen ik zijn Zijn aanbod van redding aanvaarde?
Door Zijn Heilige Geest heeft Hij een vlesen hart gegeven, een nieuw hart en hierin heeft Hij de wet geschreven, in het vlesen hart! Je hebt geen omheining meer nodig....Je wordt nu geleid door de H.Geest. Hallelujah. Met de wet in je hart ben je dus vrij(gekocht) van de wet van Mozes!

Of wilde je het toch graag zelf doen...nee toch?

Wees bemoedigd, en bidt tot Jezus of Hij dit "wetverhaal" in jou hart verduidelijkt
ik zal voor je bidden
pieterderuiter
Ik ben ook van mening dat ik niet meer "onder de wet" leef! Wanneer je Jezus echt wilt leren kennen, ga je vanzelf helemaal proberen naar zijn wet te leven. En kan je deze als een richtlijn gebruiken.

Mensen die verwijten maken hebben dus schijnbaar kritiek op jou manier van leven. Is dat niet hetzelfde als met een vinger naar je wijzen en je de wet voorlezen

Breng het in gebed en laat de Heilige Geest je leiden naar de wil van God
Ik heb voor je gebeden.
pieterderuiter
Beste Huibert,

Ook Ik heb PDD-nos en ik ben lid van een vrije Baptisten gemeente. Ik schrik ervan als ik onderstaande lees.

Maar zeg dat maar eens tegen een charismatisch evangelische christen. Ik heb het ook gehoord: "Je hebt gewoon niet genoeg geloof" die doet pijn.
Of je bent gevaarlijk (er wordt nog net niet gezegt duivels) bezig als ik zeg dat ik ook in tongen bid (tegen een bevindelijke christen).
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen.

Het maakt niet uit of je gereformeerd, hervormd, baptist, evangelisch, luthers, katholiek bent Het gaat er om dat je Jezus aanneemt als je verlosser.
We zijn allemaal kinderen van dezelfde Vader. Niemand heeft het recht om zo over jou te praten. Zelf ben ik van mening dat God de mens heeft gemaakt. Alle mensen! dus ook Alle mensen zijn Zijn kinderen! Alleen niet iedereen ziet de hand van God en wil Hem aannemen.