Philip Yancey

Ds. J. Noordam / Geen reacties

Vraag

Kun je boeken lezen van Philip Yancey zonder bang te zijn bedrogen te worden?

Antwoord

Beste lezer(es),

Bewust schrijf ik je aan als: “beste lezer(es)”. Ik zou willen beginnen je te moedigen met het feit dat jij op zoek bent naar goede geestelijke boeken. We leven in een tijd waarin onder jongeren, ook in reformatorische kring, weinig gelezen wordt. Terwijl een goed christelijk boek zo verrijkend is en je geloofsleven verdiept.

Toen ik je vraag via Refoweb binnenkreeg, realiseerde ik me dat ik vorig jaar van Philip Yacey zijn boek “Bidden” had aangeschaft. Het ging om een aanbieding van de uitgever van zijn Nederlandse vertaling. Het boek was helaas nog niet door mij ter hand genomen. Dat heb ik nu wel gedaan in mijn mei-vakantie. Heerlijk om er dan alle tijd en rust voor te nemen. Vandaar dat het antwoord op je vraag ook even is blijven liggen.

Philip Yancey is als algemeen redacteur verbonden aan het toonaangevende Amerikaanse christelijke tijdschrift “Christianity Today”. Hij heeft zo’n 20 boeken geschreven. Van vier van deze boeken werden meer dan één miljoen exemplaren gekocht. Dit zegt wel iets over vraag naar en de toegankelijkheid van Philip Yancey’s boeken.

Ik kan zeggen dat het lezen van het boek over het bidden mij echt heel goed gedaan heeft. Het is inderdaad typisch Amerikaans om een boek te doorspekken met eigen levenservaringen en gebeurtenissen die anderen hebben meegemaakt. Daar moet je als Nederlander wel heel erg aan wennen, maar het zijn wel echte en ook goede illustraties van wat de schrijver in dit geval over het gebed wil duidelijk maken. Wat hij schrijft is verrassend en werpt ook een verrassend nieuw licht op wat de Heilige Schrift over het gebed zegt. Aan de ene kant benadrukt Yancey de heiligheid en de grootheid van de Heere God en de nietigheid en kleinheid van de mens; aan de andere kant laat hij juist zien dat de God en Vader van onze Heere Jezus Christus met ons een relatie wil aangaan, waarbij het gebed zo’n belangrijke rol speelt. Hij gaat daarnaast ook eerlijk in op vragen die vandaag-aan-de-dag leven: Heeft bidden zin? Heeft het invloed op ons, of op God? Als God alles weet, waarom moeten we dan nog bidden? Maakt het enig verschil of je bidt of niet? Twee terugkerende thema’s in zijn boeken zijn: waarom handelt God niet zoals wij graag zouden willen, en waarom doe ik niet wat God van mij vraagt? Bij het bidden komen deze twee lijnen samen. Zo laat Philip Yancey zien wat de centrale betekenis van het gebed in het christelijk geloof is en hoe bidden op de juiste manier een plaats kan krijgen in het leven van een gelovige.

Zoals hierboven geschreven heb ik alleen Yancey’s boek over het bidden gelezen. Het is natuurlijk moeilijk om op één boek af te gaan. Daarom was ik ook benieuwd hoe anderen over hem schrijven. In een boekrecentie in CV-Koers (mei 2005) noemt drs. Aad Kamsteeg het boek “Geruchten van een andere wereld” van Philip Yancey “een ijzersterk boek” (zie onderstaande link).

Bij de aankondiging van zijn boek “Jezus zoals ik Hem niet kende” op de website van een bekende christelijke boekhandel kom ik het volgende citaat van de bekende theoloog dr.  J. I. Packer tegen: “Yancey's bevlogenheid voor eerlijke, levendige, goed-geïnformeerde nuchterheid geeft indringende kracht aan deze overdenkingen over de feiten van het evangelie ten aanzien van Jezus Christus. In een tijd waarin allerlei nieuwigheden over Jezus in de mode zijn, helpen de bladzijden van Yancey's boek ons om Hem te zien zoals Hij echt was”.

Bij jouw aarzeling en vraag is een positieve aanbeveling van Philip Yancey zeker op zijn plaats. Uiteraard ook voor de andere (trouwe) lezers van Refoweb. Het is inderdaad goed om duidelijk te onderzoeken of een bepaald boek, ook al staat het als christelijk aangekondigd, bijbels verantwoord is. Er zijn tegenwoordig veel boeken op de markt die de kritiek van de Bijbel en de belijdenis der kerk niet kunnen doorstaan.

Ten slotte wil ik ook nog graag ingaan op de door jou gebruikte uitdrukking: “bang om  bedrogen te worden”.  Ik weet dat dit vaak gezegd wordt in bevindelijk gereformeerde kringen. Men is dan bang zich dingen toe te eigenen die jou als mens niet toekomen. Daarop zou ik dit willen zeggen: Elk boek dat je dichter bij de Heere Jezus en Zijn genade brengt -ook al is het misschien niet helemaal volgens de dogmatiek- kan de Heere gebruiken om jou te zegenen. Maar elk boek, of zelfs een preek, dat jou bij de Heere Jezus en Zijn genade weghoudt, is on-Bijbels! Onze enige toetssteen is daarin de Heilige Schrift, als het geopenbaarde Woord van de levende Heere God, zélf.

Mijn gebed voor jou en alle andere Refoweb-lezers is dat de Heere jullie rijkelijk zal zegenen uit de overvloed van Zijn genade, door het bloed van onze Heere Jezus Christus.

Ds. J. Noordam

Zie ook: http://www3.zondervan.com/features/authors/yanceyp/bio.htm

Lees meer artikelen over:

boeken